شناسهٔ خبر: 69279412 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انصراف مادران از سقط جنین مستلزم راهکارهای خلاقانه است

نماینده مردم اصفهان و رییس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس گفت: انصراف مادران از سقط جنین مستلزم راهکارهای خلاقانه است.

صاحب‌خبر -

 نماینده مردم اصفهان و رییس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس گفت: انصراف مادران از تصمیم به سقط جنین، مستلزم راهکارهای خلاقانه و برنامه‌ریزی موثر است و فعالان فرهنگی و اجتماعی این مساله را از نمایندگان مجلس مطالبه کنند.

امیرحسین بانکی پورفرد  افزود: گروه های حمایتی از جمله تشکل ها و سازمان های مردم نهاد نیز باید در این زمینه فعال شوند و اینگونه نباشد که این دسته از مادران خود را تنها و طرد شده تلقی کنند.

وی گفت: باید پرسید جامعه و خانواده تا چه اندازه برای انصراف مادرانی که به هر دلیل تصمیم به سقط جنین دارند بطور دلسوزانه و امن نقش آفرینی کرده اند.

رییس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس افزود: بخش قابل توجهی از سقط جنین بدلیل رواج باورهای نادرست در فرهنگ عمومی جامعه اتفاق می افتد و برخی نیز ریشه در رفتار خانواده دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در فرهنگ دینی و اعتقادی ما جنین یک انسان زنده است که حق حیات دارد و نمی توان آن را از این حق محروم کرد.

بانکی پور افزود: بررسی ها نشان می دهد بیش از ۹۰ درصد سقط جنین هایی که اتفاق می افتد در خانواده و با آگاهی زوجین بوده است.

رییس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس اظهار کرد: اگرچه بطور معمول دلایلی مانند معیشت خانواده، اختلاف همسران و سستی بنیان خانواده به عنوان چرایی این مساله مطرح می شود اما شی انگاری جنین علت اصلی سقط آن است.

بانکی پور افزود: بسیاری از مادران هنوز اطلاع کافی درباره جنین و مراحل رشد آن ندارند و این موضوع نیازمند چاره اندیشی است.

نماینده مردم اصفهان خاطرنشان کرد: فضای فکری جامعه در برهه ای اینگونه بود که جنین تا چهار ماهگی روح ندارد و حتی واژه هایی مانند مادر، فرزند و سقط جنین که بار عواطف دارند استفاده نمی شد و از تعبیر ختم باروری استفاده می کردند.

نماینده مجلس با بیان اینکه قبح سقط جنین شکسته شده و رفتار جامعه در برابر این مساله عادی انگاریست، افزود: آمار سقط جنین در کشور نگران کننده و نیازمند برنامه مدون برای جلوگیری از گسترش این پدیده است.

بانکی پور افزود: سقط جنین اکنون به تنهایی یک معضل جدی در مسیر تحقق قانون جوانی جمعیت است بطوریکه کارشناسان‌ می گویند اگر همین مساله را کنترل کردیم می توانیم بگوییم همه اهداف قانونی عملیاتی شده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، به خروج جنین قبل از هفته بیستم بارداری سقط جنین می‌گویند؛ که می تواند به صورت عمدی و یا خود به خود اتفاق بیفتد.

در تدوین بوم جمعیتی استان اصفهان ازدواج، سقط جنین و ناباروری سه چالش مهم جوانی جمعیت است که بر مبنای آمار و بررسی های انجام شده به دست آمده است.

آنطور که مسوولان می گویند آمار دقیقی از سقط جنین غیرقانونی در استان اصفهان و سطح کشور در دسترس نیست. در قانون جوانی جمعیت تنها مرجع دریافت تقاضا و رسیدگی به درخواست سقط جنین متقاضیان، پزشکی قانونی است.

استان اصفهان اکنون با بیش از پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از لحاظ شاخص جمعیتی روند کاهشی دارد.حدود ۱۲ درصد از جمعیت استان سالمند و بالای ۶۰ سال هستند و شیب سالمندی در این خطه تندتر از میانگین کشور است.

به گفته مسوولان، اگر هفت یا هشت سال آینده نرخ رشد منفی جمعیت جبران نشود، بین سال‌های ۱۴۲۵ تا سال ۱۴۳۰، یک سوم جمعیت استان در سن سالمندی قرار می‌گیرند.

 

نظر شما