شناسهٔ خبر: 69276744 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

سرپرست دفتر تجهیز منابع مالی آبفای کشور:

۴۶۰ همت سرمایه برای توسعه طرح‌های زیربنایی آبفای کشور تزریق شد

سرپرست دفتر تجهیز منابع مالی شرکت آب و فاضلاب کشور درباره روش‌های مختلف تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها گفت: اجرای این روش‌ها توانسته است حجم سرمایه‌گذاری به میزان بیش از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان را به پیکره تاسیسات آب و فاضلاب کشور تزریق کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت نیرو، سیدمحمد تفضلی اظهار کرد: در صنعت آب و فاضلاب پروژه‌های متعددی به روش‌های مختلف همچون بیع متقابل، R.O.T ، B.O.T، B.O.O تأمین مالی و اجرا شده است.

وی درباره فرصت‌ها و چالش‌های اقتصاد پساب افزود: باتوجه به برنامه‌ریزی‌های کلان انجام شده در راستای استفاده از توان‌بخش خصوصی و سیاست‌های تدوین شده در وزارت نیرو، شرکت مادرتخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور برای تحقق و اقدام عملی موارد، مشارکت‌بخش خصوصی را در اجرای طرح‌های زیربنایی آب و فاضلاب به‌عنوان یک اصل در نظر قرار داده و در حال حاضر استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی را نه‌تنها یک راه‌حل، بلکه تبدیل به یک فرصت کرده است تا بتوان از توان اقتصادی، مدیریتی و اجرایی این بخش استفاده کرد.

سرپرست دفتر تجهیز منابع مالی شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه عملکرد صنعت آب و فاضلاب در سال‌های اخیر بیانگر گسترش روبه رشد اجرا و بهره‌برداری از طرح‌های آب و فاضلاب است، خاطرنشان‌کرد: برای تأمین منابع مالی، پس از حصول تجارب موفق در زمینه روش‌های تجهیز منابع مالی و دریافت وام‌های متعدد از بانک‌های توسعه‌ای از جمله بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی و بانک تجارت و توسعه اکو، همچنین استفاده از انواع فاینانس، توسعه مشارکت‌بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.

تفضلی گفت: این امر ضمن ایجاد اشتغال، کاهش اثرات سو زیست‌محیطی و افزایش بهره‌وری، استفاده مؤثر از دارایی‌های ایجاد شده را به‌دنبال داشته است.

وی ادامه‌داد: در سال‌های گذشته این اقدام‌ها توانسته است با استفاده از روش‌های نوین تجهیز منابع و توسعه مشارکت، حجم سرمایه‌گذاری به میزان بیش از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان را به پیکره تأسیسات آب و فاضلاب کشور تزریق کند.

سرپرست دفتر تجهیز منابع مالی شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: دستیابی به این هدف جز با حمایت، تلاش و همت دست‌اندرکاران اعم از مجلس شورای اسلامی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارت نیرو، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، شرکت‌های تابعه و همچنین همکاری و مساعی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی میسر نبوده است.

تفضلی اضافه‌کرد: در سال‌های اخیر، روند واگذاری در بخش آب و فاضلاب کشور مبتنی بر استفاده از ظرفیت پساب و بهره جستن از ظرفیت بخش خصوص در اجرای طرح‌های فاضلاب در برخی شهرهای کشور و بدون اتکا به منابع عمرانی بوده است تا ضمن ارتقای وضعیت زیست‌محیطی شهرهای ذی‌نفع، گام بزرگی در جهت اجرای پروژه‌های فاضلاب و جایگزینی منابع آب شرب با پساب در صنعت برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از این طرح‌ها در قالب قراردادهای بیع متقابل و واگذاری پساب با حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۴۰ هزار میلیارد تومان منعقد شده است که ادامه این روند می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات حوزه تأمین مالی را مرتفع کند.

سرپرست دفتر تجهیز منابع مالی شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه علاوه بر موارد اقتصادی، ارتقای سطح علمی و دانش روز در قالب تهیه ویژه‌نامه و فرمت‌های یکسان قراردادی در دستور کار قرار دارد، گفت: بر این ‌اساس با استفاده از ظرفیت شرکت‌های استانی، مشاوران و سرمایه‌گذاران به‌طور مستمر صورت می‌گیرد.

تفضلی با اشاره به تشکیل و پیگیری مستمر کارگروه‌های سرمایه‌گذاری و کمیته‌های منطقه‌ای خاطرنشان‌کرد: این اقدام با دستور و تأکید مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور انجام شده و در حال پیگیری است.

نظر شما