شناسهٔ خبر: 69266480 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛

خطر در کمین یک میلیون نفری که روزانه در بازار تهران تردد می‌کنند / از سیم‌کشی‌ها تا چاه‌های جذبی

هزارتوهای پیچ در پیچ بازار تهران پر از مغازه، انبار و تولیدی است و حجم زیادی از کالا در آن جای دارد که هر لحظه ممکن است با یک بی‌احتیاطی ساده، حادثه‌ای رخ دهد. از فرسودگی و خاک سست آن تا سیم‌کشی‌های برق و انبار کالا همه عواملی هستند که بازار را تهدید می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بازار تهران قدمتی به بلندای تاریخ دارد و از روزگاری که قریه طهران، پایتخت شد تاکنون محل تردد و کسب‌وکار بسیاری از مردم است اما بازار برای جمعیت آن روزها ساخته شده بود و برای جمعیتی که امروز در بازار آمد و شد می‌کنند، گنجایش ندارد.

بیشتر بخوانید

یک سوم بازار وقفی است

هزارتوهای پیچ در پیچ آن پر از مغازه، انبار و تولیدی است و حجم زیادی از کالا در آن جای دارد که هر لحظه ممکن است با یک بی‌احتیاطی ساده، حادثه‌ای رخ دهد. از فرسودگی و خاک سست آن تا سیم‌کشی‌های برق و انبار کالا همه عواملی هستند که بازار را تهدید می‌کنند.

بازار در گذشته یک بیستم مساحت فعلی بوده

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران درخصوص مشکلاتی که ایمنی بازار را تحت شعاع قرار داده، به ایسکانیوز گفت: یکی از مشکلات بازار تهران فرسودگی و وجود معابر باریک متعدد است. یکی از دیگر مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد مسقف بودن و سیم‌کشی‌های ناایمنی است که می‌توانند حادثه‌ساز شوند.

ملکی عنوان کرد: علاوه بر این موارد تغییر کاربری‌های غیرمجاز متعددی در محدوده بازار تهران وجود دارد که بخشی از آن‌ها در گذشته انجام شده است. بازار تهران ۱۲۰ سال قبل مسکونی بوده و به مرور گسترش پیدا کرده است. امروز تمام قسمت‌های بازار انباری و تجاری است. بازار در گشذته یک بیستم مساحت فعلی بوده و به مروز خانه‌های اطراف خریداری و تبدیل به انباری شده است.

سه هزار مورد از انشعابات برق ایمن‌سازی شده

احمد قیومی فرماندار تهران اخیرا گفته که ۱۴ کمیته تشکیل شده که به صورت ویژه در بحث ایمن‌سازی باز تهران در حال کار هستند.

براساس گفته‌های این مقام مسئول تقریبا سه هزار مورد از انشعابات برق ایمن‌سازی شده که در طول یک سال این حجم ایمن سازی کار بزرگی بود و در خصوص گاز نیز به همین شکل در حال بررسی است که به نسبت قبل شاهد وضعیت مناسب تری هستیم.

بهزاد یعقوبی عضو هیات امنای بازار تهران درخصوص مشکلات ایمنی بازار تهران به ایسکانیوز گفت: نظام حاکم بر بازار با نظام حاکم بر اصناف تفاوت‌هایی دارد؛ بازار تهران در فضایی به وسعت ۱۱۰ هکتار واقع شده است. در این فضا ۶۰ هزار واحد صنفی قرار دارد. در بازار تهران بیش از ۵۰۰ سرا، تیمچه و پاساژ داریم و این بازار بزرگترین بازار ایران است. در حقیقت بازار تهران بزرگترین موسسه تجاری و قلب تپنده اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

یعقوبی عنوان کرد: بیش از ۵۰ صنف و رسته در این بازار فعالیت می‌کنند. تا سه دهه گذشته قسمت اعظم بازار تهران عمده فروشی بود اما امروز قسمت اعظم آن خرده فروشی است؛ این یکی از موارد تغییر ماهیت بازار محسوب می‌شود. در گذشته می‌گفتیم راسته کفاش‌ها اما امروز اگر به آنجا مراجعه کنید، اصناف مختلفی را مشاهده خواهید کرد. همین‌ها باعث شده که شاکله و ماهیت راسته و دالان‌ها تغییر کند.

فقط در محدوده بازار تهران یک میلیون و پانصد هزار تردد داریم

وی افزود: بازار تهران بیش از چهار قرن قدمت دارد. عصر طلایی بازار از دورانی شروع می‌شود که آقا محمد خان ردای پایتختی بر تن این شهر کرد. در آن روزها جمعیت دارالخلافه ۱۵۰ هزار نفر بود امروز ما فقط در محدوده بازار تهران یک میلیون و پانصد هزار تردد داریم. مدیریت بحران چنین جمعیتی کار دشواری است.

عضو هیات امنای بازار تهران عنوان کرد: بازار ۶۰ هزار واحد صنفی دارد و اگر تصور کنید که در هر واحد سه نفر حضور داشته باشند یعنی فقط ۱۸۰ هزار نفر فروشنده دارد. در بازه زمانی خاص برق ۱۰ آمپر وارد بازار شد بعد که نسل کولرهای گازی آمد و برق ۱۰ آمپر کفاف آنها را نداد، مجدد سیم‌کشی‌هایی انجام شد و حالا کابل فرسوده هستند و در واقع کالبد بازار دچار آسیب جدی شده است.

چاه‌های جذبی بمب‌های ساعتی زیر پای بازار تهران

وی ادامه داد: از از طرفی در حمله مغول راه‌های زیرزمینی در بازار ساخته شده بود و این راه‌ها به مرور در دوره صفویه تبدیل به قنات می‌شوند. این قنات‌ها هنوز هستند در دوره‌ای کنار آنها چاه‌های جذبی فاضلاب حفر شد. من همیشه به دلیل فرسایش خاک بازار تهران از این چاه‌های جذبی بازار به عنوان بمب ساعتی یاد می‌کنم.

عضو هیات امنای بازار در پاسخ به این سوال که مذاکراتی با آبفا یا سایر ارگان‌ها انجام شده که تکلیف این چاه‌های جذبی مشخص شود، گفت: مذاکراتی انجام شده و اتفاقات قابل دفاعی هم رخ داده است. پس از پیگیریهایی که داشتیم خوشبختانه عملیات سپتیک فاضلاب خط یک و خط ۲ شمال بازار صورت گرفته است.

وی افزود: کار در بازار سخت است و هر پیمانکاری راضی نمی‌شود که در محدوده بازار کار کند چراکه برخی از معابر را نمی‌توان بست و از طرفی باید شب تا صبح کار کرد. متاسفانه یکی از مشکلات ما این است که از نمونه‌های مشابه خارجی الگوبرداری نمی‌کنیم.

یعقوبی توضیح داد: من در سال ۹۷ سفری به پاریس داشتم که بهترین سپتیک شهری را دارد، آنجا تحقیقاتی درباره چاه‌های جذبی داشتم و بعد از برگشت سعی کردم نگاه علمی‌تری موضوع چاه‌های جذبی بازار را دنبال کنم. یک سال طول کشید تا شرکت آب و فاضلاب تهران مطالعه خود در باب چاه‌های جذبی را به اتمام برساند در این مدت نقشه‌هایی که نیاز داشتند را در اختیارشان گذاشتیم. احتمال دارد که در سال جاری وارد فاز اجرا شویم.

وی معتقد است که تا تخصیص اعتبار و ردیف بودجه برای موضوعات عمرانی بازار محقق نشود، شرایط بازار تغییر نمی‌کند. از طرفی باید نگاه واحدی به مشکلات بازار وجود داشته باشد.

یعقوبی بیان کرد: ارگان‌ها و سازمان‌ها هر کدام در خصوص بازار عملکرد جزیره‌ای دارند. شهرداری جلسه می‌گذارد، فرمانداری جلسه دیگری برگزار می‌کند، میراث فرهنگی و آتش نشانی هم جداگانه تصمیم گیری می‌کنند. اگر شما روی پنج موضوع متمرکز شوید، تنها ۲۰ درصد خروجی خواهید داشت اما اگر همه این‌ها با هم متحد باشند و در راس آنها نگاه واحدی وجود داشته باشد مشکلات با سرعت بیشتری حل می‌شوند. ما نیازمند نگاه حاکمیتی در خصوص مشکلات بازار هستیم.

به گزارش ایسکانیوز، بازار تهران نیازمند نگاهی جدی و حاکمیتی است چراکه روزانه بیش از یک میلیون نفر در این محدوده تردد می‌کنند و اگر حادثه‌ای رخ دهد، جان شهروندان به خطر می‌افتد.

انتهای پیام /

برچسب‌ها:

نظر شما