شناسهٔ خبر: 69258740 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سرمربی آفریقایی روز‌های سختی پیش‌رو دارد

موسیمانه ناجی جدید استقلال

روزنامه جوان

موسیمانه در شرایطی مسئولیت آبی‌ها را برعهده گرفته که اختلافات داخلی در باشگاه استقلال بیداد می‌کند. باخت ۳ بر صفر به ذوب‌آهن یک‌بار دیگر نشان داد رفتن نکونام و انتخاب مربی موقت هم دردی از درد این تیم دوا نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: اولین سرمربی آفریقایی تاریخ فوتبال کشورمان برای نجات استقلال به ایران می‌آید تا همانند قاره سیاه در آسیا نیز توانایی‌هایش را به اثبات برساند. سرانجام بررسی‌ها و رایزنی‌های مدیران باشگاه استقلال به اتمام رسید و گزینه جدید سرمربیگری این تیم رسماً معرفی شد؛ پیتسو موسیمانه. درحالی‌که انتظار می‌رفت همانند وعده‌های داده شده جانشین جواد نکونام زودتر از این‌ها کارش را شروع کند، مدیران باشگاه تا پایان بازی با ذوب‌آهن و باخت سنگین به این تیم صبر کردند. در نهایت هم گزینه نهایی تعجب و انتقاد‌های زیادی را به همراه داشت. 

موسیمانه در شرایطی مسئولیت آبی‌ها را برعهده گرفته که اختلافات داخلی در باشگاه استقلال بیداد می‌کند. باخت ۳ بر صفر به ذوب‌آهن یک‌بار دیگر نشان داد رفتن نکونام و انتخاب مربی موقت هم دردی از درد این تیم دوا نخواهد کرد. بعد از برکناری رسمی نکونام در هفته هفتم لیگ‌برتر انتظار می‌رفت با آمدن سهراب بختیاری‌زاده قدری از حواشی تیم کاسته شود، ولی جمعه‌شب کاسه صبر هواداران ناراضی در قلعه‌حسن‌خان لبریز شد و صراحتاً مدیران باشگاه را مورد خطاب شعار‌های تند خود قرار دادند. در این شعار‌ها آن‌ها رسماً خواهان رفتن شهریاری رئیس هیئت‌مدیره و سمیعی مدیرعامل باشگاه شدند. با اینکه آن‌ها واکنشی به رفتار هواداران نشان ندادند، اما با انتشار خبر عقد قرارداد با سرمربی جدید به نوعی از آن‌ها خواستند صبوری بیشتری به خرج دهند. 

سرمربی اهل آفریقای جنوبی هدایت تیمی را پذیرفته که برخلاف انتظارات نه تنها مدعی قهرمانی نیست، بلکه بعد از انجام هفت بازی تا رده یازدهم جدول پایین آمده است. موسیمانه با اینکه برای ایرانی‌ها شناخته شده نیست، اما گویا کارنامه خوبی در تیم‌های آفریقایی داشته است. او که ماهیر داویدز، کابلو رانگواگا، موسی ماتلابا و کایل سولومون را به عنوان چهار دستیار خود در استقلال انتخاب کرده، در واقع نهمین مربی خارجی تاریخ این باشگاه محسوب می‌شود. رایکوف، ولادیمیر جکیچ، یوگنی سکوموروخوف، بیلفسکی، رولند کخ، میک مک درموت، وینفرد شفر، آندره‌آ استراماچونی و ریکاردو ساپینتو قبل از او روی نیمکت استقلال نشسته‌اند و حالا قرار است یک مرد از آفریقای جنوبی شانس خود را برای موفقیت در این تیم امتحان کند. 

در صورتی که پیتسو بتواند این تیم پرطرفدار را از بحران نجات دهد، اولین مربی موفق آفریقایی در کشورمان لقب خواهد گرفت. او ۶۰ ساله است و پیش از این تیم تجربه هدایت تیم‌هایی از جمله الاهلی مصر، الاهلی عربستان و تیم‌ملی آفریقای جنوبی را داشته است. سرمربی جدید استقلال تاکنون سه بار قهرمانی لیگ‌قهرمانان قاره سیاه را تجربه کرده است. موسیمانه بعد از آنکه شش سال سرمربی تیم اسپرت افریقای جنوبی بود به جمع مربیان تیم‌ملی کشورش اضافه شد و حتی در کنار کارلوس آلبرتو نیز کار کرده است. مرد سیه‌چرده از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ نفر اول نیمکت آفریقای جنوبی بود و با تیم باشگاهی ماملدوی ساندوانز آفریقا قهرمان جام باشگاه‌های قاره آفریقا شد. سرمربی جدید استقلال با این تیم هشت قهرمانی در مسابقات داخلی آفریقای جنوبی کسب کرده و قهرمانی سوپرجام آفریقا نیز در ویترین افتخاراتش دیده می‌شود. الاهلی مصر از جمله تیم‌هایی است که موسیمانه روز‌های خوشی را در آن تجربه کرد؛ دو بار قهرمانی در جام باشگاه‌های قاره آفریقا، یک قهرمانی لیگ، یک قهرمانی جام‌حذفی و دو قهرمانی سوپرجام آفریقا از جمله موفقیت‌های این مربی در تیم مصری است. مهم‌ترین نکته در کارنامه او پنج بار انتخاب به عنوان مربی سال آفریقای جنوبی و یک‌بار انتخاب به‌عنوان مربی سال آفریقاست. همچنین تیم الاهلی عربستان نیز با تلاش‌های موسیمانه به سطح اول لیگ سعودی‌ها بازگشت. 

نخستین واکنش موسیمانه پس از شروع همکاری با استقلال، پیامی رضایت‌بخش از گرفتن این تصمیم بود: «استقلال باشگاهی بسیار بزرگ در منطقه خلیج فارس است، با سابقه‌ای طولانی و درخشان. دو ستاره لیگ قهرمانان آسیا در بالای لوگوی این تیم خود به شما می‌گویند این چه نوع باشگاهی است. آخرین جام آن‌ها در سال ۲۰۲۲ به دست آمد. ما می‌توانیم باور کنیم هواداران استقلال تشنه افتخار دیگری هستند. چالشی که در انتظار ماست سخت است، اما این افتخاری برای ماست که چنین باشگاه پرافتخاری را رهبری کنیم. مایلم از مدیران باشگاه به خاطر اعتمادشان تشکر کنم. ما آماده‌ایم که شروع به کار کنیم.»

استقلال سه‌شنبه شب دیداری سخت مقابل النصر عربستان پیش‌رو دارد و کاروان این تیم امروز عازم دوبی می‌شود. آبی‌ها بعد از دست دادن میزبانی در لیگ نخبگان آسیا، بعد از باخت به ذوب‌آهن و معرفی سرمربی جدید سومین دیدار خود را در این رقابت‌ها انجام می‌دهند. استقلال با نکونام به السد باخته و حالا با وضعیت تازه به جنگ تیم پرمهره النصر می‌رود. با این‌حال نمی‌توان امیدوار بود انتخاب سرمربی جدید همه بحران‌ها را یک شبه از بین ببرد. سرمربی استقلال در سخت‌ترین شرایط ممکن مسئولیت سخت این تیم را برعهده گرفته و در ادامه مسیر قطعاً روز‌های سختی را پیش‌رو خواهد داشت. باید دید مدیران باشگاه برای سروسامان دادن به وضعیت موجود تنها به تغییر سرمربی بسنده خواهند کرد یا در تصمیمات و رفتار‌های مدیریتی خود نیز تغییراتی ایجاد خواهند کرد. از سوی دیگر انتقاد‌ها از هلدینگ خلیج فارس، مالک باشگاه نیز افزایش یافته و باتوجه به شعار‌های تند مطرح شده، هواداران منتظر تغییرات مدیریتی نیز هستند.

نظر شما