شناسهٔ خبر: 69252652 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اثر هنرمند قزوینی «مهر اصالت یونسکو» دریافت کرد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین از دریافت مهر اصالت بین‌المللی توسط محمدرضا حاج‌اکبری هنرمند رشته سازسازی سنتی قزوین خبر داد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، علیرضا خزائلی گفت: «کمانچه آذرخش» اثر راه‌یافته از محمدرضا حاج‌اکبری هنرمند توانمند و فعال استان قزوین به برنامه داوری شورای جهانی صنایع‌دستی ۲٠۲۴ در کشور ازبکستان، موفق به کسب مهر اصالت بین‌المللی شد. 
وی با اشاره به ویژگی‌های این اثر افزود: ساز کمانچه ایرانی (کمانچه آذرخش) با کاربرد نوازندگی در موسیقی ایرانی دارای ۸۱۲ گرم وزن بوده که با استفاده از مواد اولیه چوب، فلز برنج، پوست و لاک الکل توسط این هنرمند خلق شده‌است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین با بیان اینکه با کسب این نشان تعداد مهر اصالت بین‌المللی کسب‌شده توسط هنرمندان استان به ۷ عدد رسیده است، بیان کرد: هنرمندان محسن حسنی‌ها با ۳ نشان در رشته زیورآلات سنتی، لیلا خوئینی‌ها با ۲ نشان در رشته زیور‌آلات سنتی و حسن رحمانی با یک نشان در رشته خراطی چوب در دروه‌های قبل موفق به کسب این نشان شده‌اند. 


محمدرضا حاج اکبری متولد ۱۳۶۴ در قزوین فعالیت هنری خود را از سن ۱۰ سالگی آغاز کرد و در ادامه‌ فعالیت هنری خود در ۲۰ سالگی به ساخت کمانچه ایرانی و بررسی انواع متداول آن در ایران و موسیقی محلی ایرانی  پرداخت. 
این هنرمند صنایع‌دستی دارای ۳ نشان ملی اصالت در حوزه سازسازی سنتی و ساز کمانچه است.
همچنین عضویت در کانون سازندگان ساز خانه موسیقی ایران، عضویت انجمن موسیقی ملی ایران، عضویت در خانه هنرمندان ایران، عضویت در بنیاد ملی فناوری‌های نرم و خلاق و شرکت در چندین جشنواره داخلی و خارجی، ساخت و ابداع کمانچه دوچهارم برای کودکان ۴ تا ۷ سال و اجرای کارگاه‌های متعدد در حوزه سازسازی ایرانی در چند دانشگاه ایران از جمله فعالیت‌های هنری این هنرمند به ‌شمار می‌رود.

نظر شما