شناسهٔ خبر: 69251036 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

حکایت نخستین روضه خانگی سنگلج | سنتی که شیخ قاسم از کربلا به تهران آورد

اهالی سنگلج با خانه آجری و رنگ و رو رفته کوچه شاه حسینی که چند سال قبل تخریب و از نو ساخته شد خاطرات بسیاری داشتند. قدیمی های محله روایت می کنند که نخستین روضه خانگی سنگلج در همان خانه برپا شد و مرحوم شیخ قاسم حرمی بانی برپایی روضه بود.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین- حمیدرضا رسولی:حاج قاسم حرمی در اواخر دوره قاجار برای زیارت حرم امام حسین(ع) به کربلا رفت اما برای مدت طولانی آنجا ماندگار شد. صحن زیارتگاه امام حسین(ع) آنقدر برای شیخ قاسم دلنشین بود که برای مدتی طولانی آنجا ماندگار شد و نماز جماعت را داخل حرم اقامه می کرد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

حمیدرضا نارنجی نژاد، عضو هیات موسس انجمن سنگلج ، برپایی روضه خانگی در سنگلج را سوغات حاج قاسم از کربلا می داند و می گوید: «آنطور که قدیمی ها روایت می کنند حاج قاسم طی مدت حضورش در کربلا، به نجف می رفت و از محضر علمای آن روزگار نجف بهره می برد. شیخ بعد از مدتی به ایران برگشت و روضه فاطمیه را در خانه قدیمی اش برپا کرد. شیخ قاسم حرمی طبقه پائین خانه اش را به مراسم روضه خوانی اختصاص داد و قدیمی های سنگلج گواهی می‌دهند که قبل از او هیچ مجلس روضه ای در سنگلج برپا نشده بود.»

حکایت نخستین روضه خانگی سنگلج | سنتی که شیخ قاسم از کربلا به تهران آورد شیخ قاسم حرمی، بنیانگذار نخستین روضه خانگی سنگلج

روضه خانگی بیت مرحوم شیخ قاسم حرمی که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد، همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س) برپا می شود و با گذشت دهه های طولانی، نوه های شیخ قاسم مسئولیت برپایی روضه را بر عهده دارند. خانه آجری شیخ جای خودش را به یک آپارتمان نوساز داده اما مراسم روضه همچنان در طبقه پائین ساختمان جدید التاسیس برپا می شود تا ۱۰ مجلس روضه خاندان حرمی در ایام فاطمیه محقق شود.

نارنجی نژاد درباره رفت و آمد افراد مشهور به حسینیه شیخ قاسم می گوید: «روضه خانگی شیخ قاسم حرمی که به بیت الفاطمه(س) معروف شده بیش از یک قرن قدمت دارد و در این سال‌های طولانی افراد مشهوری به این حسینیه آمده اند. شیخ محمد تقی فلسفی، واعظ مشهور و از شخصیت های مبارز انقلاب اسلامی و مرحوم امامی کاشانی، مرحوم آیت الله مهدوی کنی و سید ابوالقاسم شجاعی از جمله افراد مشهوری بودند که پای روضه شیخ قاسم می نشستند.»

حسینیه شیخ قاسم حرمی یا همان بیت الفاطمه(س) در بازارچه قنات آباد قدیم و کوچه شاه حسینی فعلی، کوچه غلامیان واقع شده و در ایام محرم هم مراسم عزاداری در این خانه برپا می شود. خاندان حرمی عهد بسته‌اند که روضه حضرت زهرا(س) را نسل به نسل و تا ظهور امام زمان(عج) در این خانه برپا کنند.

نظر شما