شناسهٔ خبر: 69250492 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری تأکید کرد

قرآن پژوهی؛ راهبردی‌ترین عرصه‌ مطالعات درون‌دینی و برون‌دینی

رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در دومین همایش بین‌المللی قرآنی «رسالات الله» در مالزی، گفت: قرآن‌پژوهی یکی از راهبردی‌ترین عرصه‌های مطالعات درون‌دینی و برون‌دینی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی رایزنی فرهنگی ایران در مالزی، دومین همایش بین‌المللی قرآنی «رسالات الله»  از سوی مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی ایران در مالزی و مرکز مطالعات پیشرفته اسلامی دانشگاه UM با حضور اندیشمندانی از کشورهای ایران و مالزی و با موضوع بررسی اندیشه‌های قرآنی اندیشمندان معاصر جهان اسلام با تأکید بر موضوع «انسان در قرآن» به زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی در تاریخ 26 و 27 مهرماه در دانشگاه UM مالزی برگزار شد.

بررسی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی و سایر اندیشمندان قرآنی ایران، تأکید بر منزلت و حقوق انسان در قرآن و تبیین مفهوم مقاومت و نقش شهدای سرافراز محورهای اصلی دومین همایش بین‌المللی قرآنی رسالات الله بود.

در این همایش 10 سخنران ایرانی و مالایایی در خصوص خداشناسی در قرآن به ایراد سخن پرداختند.

قرآن پژوهی؛ یکی از راهبردی‌ترین عرصه‌های مطالعات درون دینی و برون دینی

حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی نیشابوری، رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این همایش گفت: محوریت قرآن در فرهنگ و اندیشه اسلامی و توجه اندیشمندان علوم اسلامی به آن در طول تاریخ، میراث عظیم و گران بهایی را برای محققان در این عرصه به ارمغان آورده است.

وی تصریح کرد: رویکردهای تفسیری، ادبی، اصولی، کلامی و فلسفی به قرآن، حوزه قرآن‌پژوهی را به یکی از راهبردی‌ترین عرصه‌های مطالعات بین‌رشته‌ای تبدیل و زمینه مساعدی را برای تعاملات علمی درون دینی و برون دینی ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی نیشابوری، افزود: از سوی دیگر، رشد فزاینده اندیشه‌های قرآنی اندیشمندان جهان اسلام طی سده‌های اخیر، تراث قرآنی قابل توجهی را فراهم کرده و حوزه قرآن‌پژوهی در بسیاری از مبادی و موضوعات، دارای عرصه‌های مشترک علمی و مطالعاتی در زمینه‌های معرفت‌شناسانه، متن‌پژوهانه، فهم‌مدارانه و روش‌گرایانه است و همین امر سبب شده که میراث علمی قرآن پژوهان اسلامی در حوزه‌های مشترک مطالعاتی به زبانی قابل فهم و بیانی قابل قبول به اندیشمندان و محققان و علاقمندان فلسفه‌های غربی، ارائه شود.

حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری، تأکید کرد: قرآن کریم آموزه‌هایی فراوانی دارد که می‌تواند با حوزه‌های مختلف از زندگی انسان و علوم انسانی ارتباط برقرار کند و به بیان دیگر به گفتمان میان آنها دست یابد؛ این گفتمان می‌تواند میان آموزه‌های قرآنی با مطالعات روانشناسی، مطالعات فلسفی، مطالعات فقهی و تاریخی برقرار شود و در این گفتمان‌هاست که اندیشه‌های جدید تولید می‌شود که با بهره‌گیری از آموزه‌های وحیانی و دانش و تجربه بشری می‌توان به افق های جدید در علم دست یافت.

رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شناسایی ظرفیت‌های قرآنی کشورها را دستاورد اصلی این همایش توصیف کرد و افزود: اندیشه‌های قرآنی بزرگان معاصر همچون امام خمینی(ره)، رهبر انقلاب(مد ظله‌العالی)، علامه طباطبایی، علامه حسن زاده آملی و آیت‌الله جوادی آملی در این برنامه منتشر می‌شود.

وی همچنین به دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی در خصوص انسان اشاره کرد و گفت: از دیدگاه آیت الله جوادی آملی برخی خیال می‌کنند انسان یک حیوان ناطق است، یعنی جانوری است که حرف می‌زند، اما دین می‌گوید انسان، حیّ متألّه است. آنچه در بحث انسان‌شناسی محور است، علوم و اصول تجریدی است و هیچ ارتباطی با تجربه ندارد.

قرآن پژوهی؛ یکی از راهبردی‌ترین عرصه‌های مطالعات درون دینی و برون دینی

در ادامه حبیب‌رضا ارزانی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی، ضمن خیر مقدم به حضار با اشاره به نگاه قرآن به انسان، گفت: اگر کسی آیات قرآن را در خصوص انسان جدا جدا بررسی کند دچار تناقض خواهد شد چراکه در جایی از قرآن انسان به عنوان با فضیلت‌ترین موجود که ملائک به آن سجده می‌کنند یاد شده و درجایی آن را جهول و عجول می‌نامد اما سوره مبارکه «والعصر» بهترین معرفی را از انسان دارد که هدف خلقت او ایمان و عمل صالح است.

وی تصریح کرد: در این سوره، انسان خداشناس را تنها با عمل صالح معرفی می‌‌کند و  بیانگر این حقیقت است که راه جلوگیرى از خسران طبیعى و قهرى بعد از ایمان، انجام همه اعمال صالح است.

ارزانی گفت: بعد از مسئله شناخت و آگاهى، هر كسی در مسير عمل در هر گام با موانعى روبه‌رو است اگر استقامت و صبر نداشته باشد هرگز نمی‌‏تواند احقاق حق كند، و عمل صالحى انجام دهد و يا ايمان خود را حفظ كند.

همچنین در پایان همایش بیانیه‌ای شش‌بندی قرائت شد، بندهای این بیانیه به این شرح است؛ 

تهیه سند پذیرش مفهوم فلسفی انسان در قرآن در الگوی توسعه در همه کشورهای مسلمان.

 پیشنهاد ایجاد شاخص توسعه انسانی اسلامی.

تهیه سندی در مورد راه‌حل قرآنی برای بحران‌های امروزی بشر و ترویج رویکرد دیپلماسی قرآنی را که باید به سازمان ملل ارائه شود.

ایجاد و مستندسازی نمونه‌های زنده از مدل‌های بومی‌سازی شده توسعه انسانی قرآنی در مالزی و ایران.

همکاری مالزی با جمهوري اسلامي ايران در راستای ایجاد پارلمان جهانی قرآنی و دادخواهی از صلح و بشریت.

راه‌اندازی جنبش مقاومت در برابر انسانیت‌زدایی و کالایی شدن انسان (سیاست، اقتصاد، اجتماعی، مراقبت از محیط زیست، حکومتداری).

انتهای پیام

نظر شما