شناسهٔ خبر: 69247677 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

آغاز «سنجش سلامت» نوآموزان بدو ورود به دبستان از اول آبان

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه از اول آبان سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان انجام می‌شود گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۱.۵ میلیون نوآموز مورد سنجش قرار گیرند.

صاحب‌خبر -

حجت الله الماسی در مراسم افتتاحیه برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی و افتتاح سامانه سیرت با بیان اینکه سنجش آمادگی‌های کودکان برای ۱۴۰۴ امروز با تغییراتی آغاز شده گفت: سال گذشته به دلیل اشکالاتی که در سامانه وجود داشت مقداری با تاخیر انجام و باعث شد حجم مراجعه خانواده‌ها به سامانه برای نوبت‌گیری به روزهای پایانی سال بیفتد که موجب شد در خصوص مداخله اختلالات یادگیری، توفیق چندانی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه امسال مراکز جامع سنجش و توانبخشی دو تا سه روز در هفته، سنجش و دو تا سه روز متناسب با جمعیت به مداخله و توانبخشی در حوزه اختلالات یادگیری و سایر مداخلات اقدام می‌کنند افزود: سامانه سیرت سال گذشته در نوبت‌گیری و هدایت در مراحل بعدی تکمیل نشده بود و امسال توسعه پیدا کرد. بر اساس قانون برنامه هفتم که آموزش و پرورش تکلیف دارد کارنامه آموزشی، رشدی و تربیتی دانش آموزان را ارائه کند، این سامانه اطلاعات پایه‌ای این کارنامه را در اختیار سایر بخش‌های وزارت آموزش و پرورش، بخش سنجش، حوزه پرورشی، معاونت آموزشی و خود مرکز فناوری قرار می دهد و عملا خروجی آن کارنمای رشدی، آموزشی و تربیتی دانش آموزان است.

الماسی با بیان اینکه سال گذشته جمعیت سنجش شدگان متناسب با مراکز نبود ادامه داد: امسال مراکز جامع سنجش افزایش پیدا کرد و به ۹۰۰ مرکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به هنگام رشدی و تربیتی و ۳۰۰ پایگاه موقت در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد و شیراز رسیده است.

وی با بیان اینکه در بعضی شهرها پایگاه‌ها پاسخگوی اجرای سنجش به صورت استاندارد نیستند گفت: هر ارزیاب روزانه ۵ نفر را می‌تواند ارزیابی کند بنابراین تعداد مراکز افزایش پیدا کرده است و تا حد مقدورات به تجهیزات و امکانات مداخله مجهز شده‌اند.
البته ممکن است در بعضی شهرها امکانات به اندازه کافی وجود نداشته نباشد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه بعد از سنجش برای کسانی که دچار اختلال هستند ادامه کار در همین مراکز انجام می شود عنوان کرد: نیازی به مراجعه اولیا به مراکز بیرونی وجود ندارد و در مراکز، متخصص گفتار درمانی، کار درمانی، در برخی مراکز مشاور، در برخی مراکز مراقب سلامت و در برخی مراکز نیز ارزیابی شایستگی‌های حرکتی با همکاری معاونت تربیت بدنی و وزارت ورزش انجام می شود.

الماسی با بیان اینکه سنجش توأم با مداخله انجام می‌شود، افزود: تمام مراکز ما مشکل کمبود نیرو ندارند.

وی با بیان اینکه با اقدام وزارت بهداشت، در مراکز کمبود وجود ندارد اظهار کرد: یک اتفاق خوب دیگر، پایین آوردن سن سنجش است؛ سال گذشته ۴ و ۵ ساله‌ها که حدود ۲۰۰ هزار نفر بودند سنجش شدند و امسال قرار است به سنین پایین‌تر بیایند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: رسماً از سه شنبه یکم آبان نوبت گیری انجام می‌شود اما اجرای آزمایشی آن از ۱۵ مهر در البرز و تهران با مراجعه موردی انجام شد که ۲۵۰۰ نفر شرکت کردند.

مصطفوی معاون سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه نوبت‌گیری‌ها تخصصی شده است و بچه‌هایی که دارای معلولیت یا بیماری خاص هستند با شرایط خاص و مراقبت ویژه در یک روز خاص کار سنجش آن‌ها انجام می‌شود گفت: کار ارزیابی‌ها با مداخله پیوند می‌خورد. ما بر اساس ارزیابی‌ها، مداخلات بچه‌ها را در کودکستان شروع می‌کنیم. بچه‌ها در این دو سال، دوره‌هایی را می‌بینند و در این مراکز مربیان و مدیران مهدکودک‌ها باید آموزش ببینند که با سازمان تعلیم‌وتربیت کودک هماهنگی‌ها انجام شده است.

مصطفوی با بیان اینکه دیرآموزان گروه فراموش شده آموزش‌وپرورش هستند که در کنار دانش‌آموزان عادی هستند و نیازمند مداخلات والد محور هستند افزود: اگر اولیا به‌موقع نوبت‌گیری کنند در اردیبهشت کارسنجش، تست مجدد، جهش و ارزیابی‌ها تمام می‌شود و تابستان اقدامات مداخله‌ای انجام می‌شود.

نظر شما