شناسهٔ خبر: 69245326 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

مجموعه سه جلدی «ترجمه و شرح صحیفه کامله سجادیه» منتشر شد

مجموعه سه جلدی «ترجمه و شرح صحیفه کامله سجادیه» اثر امیر شیرزاد روانه بازار نشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مجموعه سه جلدی «ترجمه و شرح صحیفه کامله سجادیه» اثر امیر شیرزاد به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

صحیفه سجادیه مجموعه ۵۴ دعا از دعاهای امام سجاد (ع) است که آن حضرت بر فرزندان خود امام محمد باقر (ع) و جناب زید املا فرموده است.

در اثر حاضر، نگارش مقدمه‌ای قبل از شرح هر دعا که نخست، مشتمل بر ارائه تبیینی نظام مند از موضوع دعای پیش رو و بیان جایگاه و اهمیت آن موضوع است و مدخلی برای ورود خواننده به دعا و آماده تر ساختن او برای فهم بهتر دعا به شمار می‌آید و دوم، مروری کوتاه بر دعای امام (ع) اشاره کرد که خواننده را نسبت به اصلی‌ترین سرفصل‌های آن دعا آشنا می‌سازد.

در این شرح، اتخاذ رویکرد کلی در شرح دعاهای بر دو حوزه «معرفت افزایی فکری و عقیدتی» با ابتنا بر قرآن و برهان و اشارات عرفانی که باعث تحکیم عقلی و قلبی باورهای دینی می‌شود و حوزه «راهکارهای کاربردی» که روش تخلق به اوصاف مذکور در دعا را می‌آموزد، مد نظر قرار گرفته است.

نگاه مستقل به هر دعا از دیگر مزیت های این شرح بر شروح دیگر است؛ به گونه‌ای که شرح هر دعا بی‌نیاز از ارجاع به شرح دعاهای دیگر است.

از دیگر ویژگی‌های این شرح، جامع بودن این شرح از طریق رجوع نگارنده در شرح هر یک از فراز دعاها به بسیاری از شرح های عربی و فارسی قبلی و استفاده از نکات نو و مهم و مفید به هر یک از آنها متناسب با سطح و حجم این شرح و ارجاع به آنها است.

ذکر آیات قرآنی و روایات معصومان متناظر با فراز دعا و استفاده از منابع تفسیری و حدیثی و حِکمی و عرفانی و کلامی متناسب با موضوع و ارجاع به آنها و انتخاب روایات یکی دیگر از این ویژگی هاست؛ به گونه‌ای که حتی الامکان هر حدیث در بردارنده مطلبی جدا از حدیث دیگر و بیشتر دربردارنده مبنای فکری و راهکار کاربردی باشد.

اهتمام به روشمند بودن بیان مطالب از دیگر ویژگی‌های این شرح است؛ به این ترتیب که نخست فراز یا فرازهایی از دعا با ترجمه آن ذکر شده و سپس به طور عمده و در بیشتر موارد در چند سطر به مهم‌ترین مباحث آن اشاره گردیده و آنگاه شرح هر یک از آن مباحث در ساختاری منطقی با عنوان‌بندی مناسب و با بیان روشن و روان با ارائه شرحی نسبتاً کامل و مفید و به دور از کم گویی و اختصارِ مخلّ یا زیاده‌گویی و انشاءنگاریِ ممل که به ویژه امروزه خارج از حوصله خوانندگان است، آمده است.

از دیگر ویژگی های این شرح می توان به ذکر برخی اشعار حکمت آمیز بزرگان و داستان‌های کوتاه پرداخت که مایه تلطیف و اثرگذاری بیشتر و بهتر است.

جلد اول این اثر مشتمل بر دعاهای یکم تا نوزدهم صحیفه سجادیه، جلد دوم دربردارنده دعاهای بیستم تا سی و یکم و سومین و آخرین جلد از این شرح به دعاهای سی و دوم تا پنجاه و چهارم اختصاص یافته است.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

نظر شما