شناسهٔ خبر: 69241976 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

داروخانه تعاونی داروسازان فارس راه‌اندازی شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خواستار راه‌اندازی داروخانه تعاونی داروسازان استان فارس با استاندارد‌های لازم به عنوان یکی از اولویت‌های انجمن داروسازان شد.

صاحب‌خبر -

محمدجواد راعی شامگاه جمعه در همایش گرامیداشت مقام داروساز در شیراز، گفت: داروسازان در بهبود کیفیت سلامت مردم جامعه نقش بسزایی دارند.

او ادامه داد: علاوه بر جنبه علمی این حرفه، داروسازان نقش مشاروه‌ای برای درمان بیماران نیز دارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: پزشکان و کادر سلامت متخصص و متعهد که دلسوزانه فعالیت‌های پزشکی دارند هم چشم امیدشان به داروسازان است تا با طراحی و تولید دارو‌های اثرگذار برای درمان بیماران، بتوانند روند درمانی بیماران خود را به نحو احسن دنبال کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تصریح کرد: نقش بی‌بدیل داروسازان در دوران شیوع بیماری کرونا نیز بیش از پیش متجلی شد.

راعی با بیان اینکه در سه سال گذشته تاکنون با چالش‌های فراوانی مواجه بودیم که کمبود فراورده‌های تزریقی و برخی دارو‌ها از مهمترین آنها بود، عنوان کرد: طرح دارو یار نیز اجرا شد که نیازمند همکاری داروسازان بود.

او ابراز امیدواری کرد: مسئولان متولی که در تامین نقدینگی نقش دارند باید فعالیت داروسازان را قدر بدانند و برای تحقق مطالبات آنها تلاش جدی داشته باشند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین به اجرای طرح تولید نان کامل از آرد کامل برای اولین بار در کشور توسط استان فارس به عنوان یکی از اقدامات شاخص اشاره کرد و گفت: هم‌اینک نزدیک به ۲۰ نانوایی در شیراز اقدام به تولید نان کامل می‌کنند.

راعی به تخصیص آرد بدون گلوتن برای بیماران سلیاکی به عنوان یکی دیگر از مهمترین اقدامات سه سال گذشته ذکر و خاطرنشان کرد: یکی از شرکت‌های دانش بنیان فراورده‌های نانی و شیرینی بیماران سلیاکی را تامین می‌کند.

او افزود: در حوزه دارویی نیز کمبود‌هایی در فارس داریم که نیاز است صنعت داروسازی در این استان تقویت شود. البته تاسیس شهرک دارویی در بیضا در آینده بسیار کمک کننده خواهد بود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز کمبود دارو در استان فارس را متذکر شد و گفت: این استان در حوزه بیماران پیوندی در کشور قطب پیوند است و در بسیاری از فعالیت‌های پزشکی نیز نقش بی‌بدیلی دارد، همچنین سیل عظیمی از مردم استان‌های همجوار برای اعمال پزشکی به شیراز مراجعه می‌کنند و سهمیه دارویی آنها را هم این شهرستان تامین می‌کند، بنابراین نیازمند این هستیم تا سهیمه دارویی فارس دیده شود تا شیراز بتواند جنوب کشور را پوشش دهد.

راعی خواستار راه‌اندازی داروخانه تعاونی داروسازان استان فارس با استاندارد‌های لازم به عنوان یکی از اولویت‌های انجمن داروسازان شد.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان فارس نیز در ادامه این همایش با گرامیداشت حکیم زکریای رازی و مقام داروساز، عنوان کرد: ابوبکر محمدبن زکریای رازی در سال ۳۱۳ هجری به دنیا آمد. وی یک دانشمند صاحب سخن و نظر بود که ۸۳ کتاب فلسفی و علمی به رشته تحریر درآورد که بسیاری از آنها در دسترس نیست.

  1. محمدرضا دیدبان ادامه داد: زکریای رازی بزرگ اندیشمندی بود که نظراتش در طب و جراحی همچنان راهنمای پزشکان قرار دارد.

او تصریح کرد: اگر چه نام زکریاری رازی همچنان الفبای نظریات علمی است، اما در هوای ساختن جامعه مدرن، آنچه داشتیم را باختیم و امروز باید به یاد تمام زکریا‌های رازی که راز‌های معرفت را باز شناختند احترام گذاشته و یادشان را گرامی بداریم.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان فارس گفت: توزیع دارو خارج از سیستم داروخانه‌ای و به صورت آنلاین مشکلی بود که اخیرا ایجاد شد.

دیدبان عنوان کرد: متاسفانه بدون نظرخواهی از کارشناسان، قوانینی نوشته می‌شود که جای تاثر دارد و امید است با حضور دولت جدید شاهد چنین قوانینی نباشیم. 

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این همایش به نظام حکمرانی دارویی فعلی کشور گریزی زد و گفت: با عدم تدوین و استفاده از کد‌های حکمرانی نظام دارویی در کشور مواجه هستیم و این مهم موجب شده هر دولتی که سرکار می‌آید نتواند از پتانسیل‌های این حوزه استفاده کند.

امیر آزادی تصریح کرد: در نظام دارویی استاندارد نمی‌توان سلیقه‌ای برخورد کرد در حالی که امروز همین نداشتن کد‌های استاندارد کد‌های دارویی موجب بروز معضلاتی شده است.

او از بازآموزی در دانشکده داروسازی با کمک اساتید مجرب اشاره کرد و گفت: به زودی با حضور اساتید بیشتر این مهم تدوام خواهد یافت.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین تصریح کرد: متاسفانه استان فارس نسبت به سایر استان‌ها به صورت تاریخی در داروسازی عقب افتاده که باید این نقص را رفع کرد.

آزادی به نقش داروساز هم اشاره کرد و گفت: با ارتقای رشته‌ها باید اثرگذاری اجتماعی آنها را هم لحاظ کرد. در این راستا سند جامع ارائه خدمات دارویی یک موقعیت ایده‌آلی است که برای اجرای آن تلاش خواهیم کرد.

نظر شما