شناسهٔ خبر: 69240308 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور تشریح کرد

شرایط ادامه تحصیل درمدارس بین‌المللی ایران/ برگزاری آزمون اعزام معلمان به مدارس خارج کشور در زمستان

شهره دانشیار

رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور ضمن تشریح شرایط ادامه تحصیل در مدارس بین‌المللی ایران گفت: شیوه نامه آزمون اعزام معلمان به مدارس خارج از کشور تنظیم و به مراجع تخصصی مربوطه برای اعلام نظر ارائه شده است. آزمون در زمستان امسال برگزار خواهد شد که تاریخ دقیق و شرایط آن متعاقبا اعلام می‌شود.

صاحب‌خبر -

سیدمحمد طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مدارس بین‌الملل جمهوری اسلامی طبق اساسنامه‌ سال ۱۳۸۷ توسط شورای عالی آموزش و پرورش با هدف تعلیم و تربیت دانش‌آموزان اتباع خارجی صرف نظر از تفاوت در رنگ، جنس، نژاد، دین و ملیت‌ها به تصویب رسیده است گفت: موظف به ارائه آموزش‌های لازم برای فرزندان لازم التعلیم دارای تابعیت کشورهای خارجی، تجار و همچنین فرزندان سفرای خارجی و کارمندان سفارتخانه‌ها در ایران هستیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های آموزش و پرورشی مدارس بین‌الملل همتراز با برنامه‌های سایر مدارس بین الملل در جهان است که با موازین فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مطابقت دارد افزود: تقویت ایمان به پروردگار و آشناسازی دانش آموزان با زبان و ادب فارسی و فرهنگ ایرانی جزو اهداف این مدارس است.

وجود مدارس بین‌المللی دولتی و غیردولتی در کشور 

رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور با بیان اینکه این مدارس دو نوع دولتی و غیردولتی دارند ادامه داد: سه مدرسه دولتی شامل یک مجتمع دخترانه مقطع ابتدایی تا پایان دوره دبیرستان، یک مدرسه ابتدایی پسرانه و یک مجتمع دوره اول و دوم متوسطه فعال هستند و البته الباقی مدارس بین‌الملل، غیردولتی‌ هستند.

طباطبایی با بیان اینکه مجوز مدارس غیردولتی با معرفی مرکز امور بین‌الملل به شورای نظارت و سازمان مدارس غیردولتی صادر می‌شود و دارای شهریه‌اند گفت: مدارس خارج از کشور با مدارس بین‌الملل متفاوتند، حدود ۸۰ مدرسه مطابق با نظام آموزشی جمهوری اسلامی در خارج از کشور وجود دارد که ۴ تای آن بین‌الملل است، همچنین ۱۳ مدرسه بین‌الملل در ایران وجود دارد.

شرایط ادامه تحصیل در مدارس بین‌المللی ایران 

رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور درخصوص شرایط پذیرش در این مدارس افزود: افرادی که مدرک معتبر اقامت در ایران را درند، اگر دانش‌آموز ایرانی باشند که بخشی از تحصیلات خود را در کشورهای خارجی گذرانده و قصد ادامه تحصیل در ایران را دارند، با تشخیص کمیسیون خاص در مرکز امور بین الملل می‌توانند ادامه تحصیل دهند؛ دانش‌آموزانی هم که اولیای آنها به طور موقت در ایران هستند نیز با نظر کمیسیون خاص می‌توانند ثبت‌نام کرده و در این مدارس درس بخوانند.

طباطبایی با بیان اینکه شرایط سنی‌ این مدارس نیز تابع ضوابط سایر مدارس ایران است ادامه داد: برنامه درسی نیز براساس نظام‌های آموزش بین الملل است که به تایید مراجع ذی‌ربط رسیده باشد. زبان مدارس بین الملل بر اساس اساسنامه انگلیسی، عربی، آلمانی و فرانسوی است اما در ایران زبان انگلیسی است و معلم آن‌ها نیز علاوه بر تخصص در رشته مربوطه باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشد.

اعزام معلمان واجد شرایط به مدارس خارج از کشور به شرط قبولی در آزمون

برگزاری آزمون در زمستان امسال 

رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور با بیان اینکه افرادی که در آزمون اعزام معلمان به خارج از کشور شرکت و قبول می‌شوند، شرایط لازم را برای اعزام پیدا می‌کنند ادامه داد: افراد در مصاحبه‌های تخصصی حائز نمره و امتیاز هستند و بر اساس نیاز سالانه مدارس، به مدت دو سال به خارج از کشور اعزام می‌شوند. شیوه نامه آزمون اعزام معلمان به مدارس خارج از کشور تنظیم و به مراجع تخصصی برای اعلام نظر ارائه شده است. آزمون در زمستان امسال برگزار خواهد شد که تاریخ دقیق و شرایط آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۶۰ معلم که با همسرانشان حدود ۳۲۰ نفر هستند در خارج از کشور هستند افزود: حدود ۹ هزار دانش آموز در خارج از کشور تحصیل می‌کنند که با فارسی‌آموزان و بین الملل در مجموع حدود ۱۲ هزار نفر می‌شوند.

رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با بیان اینکه در مدارس بین الملل حدود ۷۰۰۰ نفر تحصیل می‌کنند اظهار کرد: بعضی از استان‌ها مدارس بین الملل ندارند برای اینکه متقاضی در آن شهرها وجود ندارد.

انتهای پیام

نظر شما