شناسهٔ خبر: 69231851 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

بخش خصوصی آماده سرمایه‌گذاری برای بهینه‌سازی مصرف است

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گفت: بخش خصوصی آماده سرمایه‌گذاری برای بهینه‌سازی و مدیریت مصرف است.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: «آرش نجفی» امروز (جمعه) درباره گام‌های اتاق بازرگانی برای کمک به کاهش ناترازی انرژی، افزود: اتاق بازرگانی برای کمک به رفع ناترازی انرژی چندین طرح موثر و مفید ارائه کرده است.

به گزارش ایرنا، وی، یکی از این طرح‌ها را طرح تعویض بخاری‌ها فرسوده برشمرد و ادامه‌داد: در این باره هم تامین سرمایه لازم انجام شده و هم شیوه گردش مالی آن عمل شده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی به بهانه‌گیری‌های برخی نهاد‌ها برای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: این نهاد‌ها در حالی به تازگی اعلام کرده اند که اجرای طرح منجر به‌صرفه جویی مطرح شده در مصرف گاز نمی‌شود که شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و نیز موسسه استاندارد میزان صرفه‌جویی را تأیید کرده‌اند.

نجفی با انتقاد از تعلل انجام شده برای اجرای طرح، خاطرنشان‌کرد: با این وجود معتقدیم اجرای آن به نفع کشور است.

وی یکی از مهمترین اقدام‌ها برای کمک به کاهش ناترازی‌های انرژی را بهینه‌سازی و مدیریت مصرف برشمرد و گفت: در حال حاضر امکان و شرایط و زیرساخت لازم برای افزایش تولید را نداریم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ادامه داد: یکی از بحث‌هایی که مطرح است این است که در بهینه‌سازی مصرف سرمایه‌گذاری کنیم و بخش خصوصی آمادگی در این زمینه دارد و تاکید قوانین هم همین است.

نجفی افزود: نکته این است که هزینه گاز یا برقی که صرفه‌جویی می‌شود، باید به کسی که اقدام به‌صرفه جویی کرده پرداخت شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: ما آمادگی برای اقدام به بهینه‌سازی و کاهش مصرف در برق و گاز را داریم، ضمن آنکه آمادگی برای سرمایه‌گذاری در برق تجدیدپذیر را هم داریم و امید است این فرایند موردتوجه دولت چهاردهم قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، به تازگی «شریعتی» عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: معتقدم مردم مقصر اصلی مصرف بالای بنزین نیستند، بلکه خودرویی که در اختیار آن‌ها قرار داده شده است مصرف بالایی دارد، همچنین مردم مقصر اصلی مصرف بالای گاز طبیعی نیستند، بلکه وسایل گرمایشی از جمله بخاری‌های فرسوده یکی از دلایل مصرف بالای گاز در بخش خانگی است.

وی درباره اهمیت مدیریت مصرف انرژی در کشور، خاطرنشان‌کرد: اگرچه مردم نقش مهمی در این موضوع دارند، اما در بخش‌های حاکمیتی نیز باید کار‌های مهمی انجام دهیم تا مدیریت مصرف اتفاق بیفتد.

همچنین مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور گفت: اجرای طرح‌های بهینه سازی مصرف ۹۰ میلیارد دلار به ارزش نفت کشور اضافه خواهد کرد.

«حسین حسین‌زاده» افزود: اجرای طرح‌های بهینه‌سازی همچنین موجب ذخیره ۳.۰۶ میلیون بشکه نفت خواهد شد.

نظر شما