شناسهٔ خبر: 69226635 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی مطرح کرد:

لزوم تقویت سرمایه اجتماعی برای جبهه مقاومت در منطقه

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی بر ضرورت تأمین، تدارک و تقویت سرمایه اجتماعی برای جبهه مقاومت اسلامی در منطقه تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر سید حسین شهرستانی عصر پنجشنبه ۲۶ مهر طی سخنانی در همایش "تولد قیام" که با محوریت تبیین اهمیت مقاومت و طوفان الاقصی به همت مدرسه نگاه، رسانه فکرت، مؤسسه معنا و همکاری دیگر ارگان ها و نهادها در سالن همایش مجتمع هدایت قم برگزار شد، اظهار داشت: آن چه حائز اهمیت است این که باید تلاش کنیم تا ادبیات مقاومت در جامعه با ابزارهایی که در اختیار داریم، به درستی نهادینه شود.

وی افزود: از سوی دیگر باید توجه داشت که تعامل و گفت و گو با طیفی از جامعه صرفاً از طریق ادبیات دینی کافی نیست و لذا باید با ادبیات ملی و حماسی نیز با جامعه تخاطب برقرار کرد.

وی همچنین گفت: به صرف بیان مفاهیم ذهنی نمی توان انسان ها را به تحرک واداشت بلکه در اینجا نیازمند داستان و خلق ادبیات برای انتقال و نهادینه سازی مفاهیم هستیم، ضمن آن که ما امروز در منطقه غرب آسیا وسط یک داستان قرار داریم و برای ترویج گفتمان مقاومت باید پشتوانه مردمی را هم تقویت کنیم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: ما پیش از اسلام و بعد از آن یک ملت حماسی بوده ایم کما این که ادبیات ما نیز حماسی بوده اما در این رابطه نیاز به تجدید گفتار داریم.

وی خاطرنشان کرد: برخی از جامعه نیاز به گفتمان و ادبیات ملی و حماسی دارد و بحث مقاومت را نیز از این منظر می توان برایش تبیین و تشریح کرد. این که شهید نصرالله که خودش در ایران نیز زندگی کرده، در لبنان می تواند حزب الله را به ملی ترین نیروی کشورش تبدیل کند، خودش حاوی درس مهمی برای ماست.

شهرستانی گفت: ما در برهه حساس کنونی هم نیازمند گفتار و گفتمان امتی هستیم و هم گفتمان ملی و هر کدام را باید در جای خود مورد توجه قرار داد، ضمن آن که باید دانست آن چیزی ماندگار است که روایت شده و صورت بندی منظمی از آن به عنوان یک نظریه ارایه شود.

وی ابراز داشت: این نکته هم بسیار مهم است که بدانیم امر ملی، پروژه حضرت آیت الله خامنه ای در طول ۴۰ سال بوده و ایشان توانسته اند بین امر ملی و مفهوم امتی، ارتباط خوبی برقرار کنند، کما این که متأثر از این نگاه، شخصیت هایی مثل شهید سلیمانی توانستند این ها را در خود جذب کرده و الگویی ارایه دهند.

وی افزود: مساله اصلی ما در برهه کنونی، تأمین و تدارک و تقویت سرمایه اجتماعی مقاومت است که اگر این سرمایه را نداشته باشد، شاید نتواند آن اثرگذاری لازم و موردنظر را داشته باشد.

انتهای پیام

نظر شما