شناسهٔ خبر: 69220559 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک: آپشن‌ها، شتاب و تست رانندگی

صاحب‌خبر -

بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک

خودرو دنا پلاس از محصولات جدید ایران‌خودرو بوده که در سال ۱۳۹۵ تولید و راهی بازار شده‌ است. این خودرو نسخه باز طراحی شده دنا بوده که در قسمت فنی و ظاهری از ورژن قدیمی خود پیشرفت به سزایی کرده‌ است. دنا پلاس، با موتور توربو شارژ اتوماتیک ۱.۵EF7 لیتری توان تولید قدرتی به اندازه ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۱۵ نیوتن متر را دارد، که این میزان قدرت را توسط جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. در این مقاله به بررسی خودرو دنا پلاس می‌پردازیم.

مشخصات فنی و آپشن‌های خودرو دنا پلاس توربو اتوماتیک

خودرو دنا پلاس نسخه پیشرفته دنا است، اما اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر بیان بکنیم دنا و دنا پلاس نسخه آپدیت شده ماشین سمند هستند. با کمی دقت در ظاهر خودرو کاملا شباهت بالای این خودرو با ماشین سمند را متوجه می‌شویم. دنا پلاس اتوماتیک با موتور توربوشارژ EF7 اتوماتیک جز ماشین‌های قدرتمند بازار کنونی ایران است که در لیست محصولات فروش اقساطی ایران خودرو ۱۴۰۳ قرار گرفته است. در جدول زیر به بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک در یک نگاه سریع می‌پردازیم:

عنوان

مشخصات

حجم موتور

۱۶۴۶ سی سی

تعداد سیلندر

۴

تعداد سوپاپ

۱۶

شتاب ۰ تا ۱۰۰

۱۱.۲۷ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۰۵ کیلومتر بر ساعت

وزن

۱۴۰۰ کیلوگرم

حجم باک

۶۰ لیتر

مصرف سوخت

۸.۱۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی

گیربکس

۶ سرعته اتوماتیک AT

انتقال قدرت

دیفرانسیل جلو

تعلیق جلو

مک فرسون

تعلیق عقب

تویست بیم

قدرت

۱۵۰ اسب بخار

گشتاور

۲۱۵ نیوتن متر

سیستم تهویه اتوماتیک

دارد

سنسور و دوربین پارک عقب

دارد

کروز کنترل

دارد

صندلی‌های برقی

دارد

صفحه نمایش لمسی همراه با سیستم چندرسانه‌ای

دارد

کلیه این امکانات به علاوه وجود کیسه هوا برای سرنشینان از مشخصات خودروی دنا پلاس است.

مشخصات فنی دنا پلاس

بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک

در این قسمت ماشین دنا پلاس را از نظر فنی و ظاهری مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با مشخصات و ویژگی‌های این خودرو تولید ملی آشنا شویم:

موتور و قدرت دنا پلاس توربو

دنا پلاس توربو اتوماتیک به پیشرانه EF7 توربو یا همان TC7 مجهز است. این پیشرانه ۱۵۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می‌کند. حداکثر گشتاور این پیشرانه از ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ دور در دقیقه تولید می‌شود و سیستم توربوشارژر در این محدوده بیشترین بازدهی را دارند. جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT دنا پلاس توربو توسط کمپانی DAE تولید می‌شود. این جعبه دنده توان را به چرخ های جلوی این سدان ملی می‌رساند.

ظاهر بیرونی و کابین دنا پلاس

ظاهر بیرونی خودرو دنا پلاس شباهت بالایی با ماشین سمند دارد. دنا پلاس با داشتن چراغ‌های هدلایت چهره متمایزی نسبت به محصولات قبلی ایران‌خودرو پیدا کرده است. زه کنار بدنه در این مدل ماشین حذف شده و جایگزین آن از خطوط طراحی برای زیبایی درها استفاده شده‌‌ است.

داخل کابین این برای بدنه داشبورد از ترکیب پلاستیک سخت و طرح چوب استفاده شده‌ و نمایشگر لمسی و چندرسانه در داشبورد برای راحتی راننده در نظر گرفته شده‌ است. در قسمت فرمان برای دسترسی بهتر راننده به امکاناتی مثل کروز کنترل، هدایت تماس، کنترل میزان صدای موزیک،‌دکمه‌‌هایی قرار داده‌اند. از نکات ایمنی این خودرو به وجود چهار کیسه‌هوا برای جلوگیری از وقوع آسیب جدی در زمان حادثه می‌توان اشاره کرد.

امکانات رفاهی این ماشین برای راحتی سرنشینان شامل این موارد می‌شود:

  • سانروف
  • شیشه‌های عقب دودی
  • صندلی برقی جلو ۸ جهته
  • تریم داخلی پارچه
  • سنسور نور
  • سنسور باران
  • حالت اسپرت و برقی جعبه دنده
  • زیر آرنجی جلو و عقب
  • رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی
  • چراغ روشنایی روز
  • تهویه اتوماتیک
  • دریچه تهویه ردیف عقب
  • آینه‌های تاشو برقی
  • فرمان کمکی برقی
  • آنتن کوسه ای
  • سنسور پارک عقب
  • دوربین دنده عقب
  • نمایشگر لمسی
  • اپل کارپلی

دنا پلاس قابلیت اندروید اتو و اپل کارپلی را نیز به امکانات رفاهی خود اضافه کرده‌ است. البته در نظر داشته‌ باشید که کارخانه ایران خودرو شرایط فروش اقساطی دنا پلاس توربو اتوماتیک را برای افراد علاقه‌مند به این محصول را فراهم کرده است.

طراحی داشبورد و عملگر‌های فرمان دناپلاس

مزایا و معایب دنا پلاس توربو اتوماتیک

دنا پلاس، از خودرو‌های ملی و به روز حال حاضر ایران به‌شمار می‌رود. در جدول زیر مواردی از مزایا و معایب دنا پلاس آورده شده است. شما با شناخت مزایا و معایب این خودرو می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید:

مزایا

معایب

شتاب قابل قبول

مونتاژ نه چندان قوی

امکانات رفاهی مناسب

مصرف سوخت بالا در شهر

تهویه مناسب

ایرادهای برقی و فنی شایع

حرکت های عرضی کم

فضای کابین کمتر از رقبا

خدمات پس از فروش گسترده

نبود امکانات ایمنی مانند سامانه کنترل پایداری الکتریکی

البته باید در نظر داشت که دنا پلاس، در حال حاضر به‌عنوان بهترین خودرو داخلی شناخته می‌شود.

دنا پلاس؛ بهترین خودرو ایرانی حال حاضر

دنا پلاس یکی از محصولات جدید ایران‌خودرو بین سدان‌های خانوادگی و بهترین خودرو ملی ایرانی است. این خودرو در مقایسه با نسخه‌های قبلی دنا، بهبودهایی از نظر طراحی داخلی و خارجی، امکانات رفاهی و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های به‌روزتر دارد. دنا پلاس با داشتن امکاناتی مانند سانروف، سیستم تهویه اتوماتیک، نمایشگر چندرسانه‌ای، سیستم کنترل پایداری و کیسه‌های هوای بیشتر، تجربه بهتری برای راننده و سرنشینان ارائه می‌دهد.

از نقاط قوت این ماشین می‌توان به طراحی مدرن نسبت به نسخه قدیمی، امکانات رفاهی بیشتر و تهیه و تولید قطعات ماشین در کشور‌ اشاره کرد. اما از طرفی، مصرف سوخت بالاتر نسبت به برخی رقبای خارجی و شاید کیفیت ساخت پایین‌تر در برخی بخش‌ها از نقاط ضعف این خودرو محسوب می‌شود. در نهایت، دنا پلاس گزینه‌ای مناسب برای افرادی است که به دنبال خودرویی با امکانات رفاهی مناسب و تولید داخلی هستند.

نظر شما