شناسهٔ خبر: 69197204 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رویترز: مین‌زدایی اسرائیل در نزدیکی جولان نشان‌دهنده جبهه گسترده‌تر علیه حزب‌الله است

اکرم ترابی

به گفته منابع امنیتی و تحلیلگران، در تحولاتی که احتمالا نشان‌دهنده گسترش عملیات زمینی رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله و تقویت تدابیر نظامی خود است، نیروهای این رژیم مین‌ها را پاکسازی کرده و موانع جدیدی در مرز بین بلندی‌های جولان اشغالی توسط اشغالگران و منطقه غیرنظامی‌ در مرز سوریه ایجاد کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این منابع گفتند این اقدام نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی ممکن است برای اولین بار به دنبال حمله به حزب‌الله از شرق در امتداد مرز لبنان باشد و در عین حال منطقه‌ای امن ایجاد می‌کند که بتواند آزادانه مقاومت لبنان را شناسایی کرده و از «نفوذ» جلوگیری کند.

در حالی که فعالیت‌های مین‌زدایی گزارش شده است، منابعی که با خبرگزاری رویترز صحبت کردند - از جمله یک سرباز سوری مستقر در جنوب سوریه، یک مقام امنیتی لبنان و یک مقام حافظ صلح سازمان ملل - جزئیات گزارش نشده دیگری را فاش کردند که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی در حال جابجا کردن حصار جداکننده منطقه غیرنظامی‌شده به سمت سوریه و حفر استحکامات بیشتر در این منطقه است.

به گزارش رویترز، اقدام نظامی شامل حملات از جولان اشغالی توسط رژیم صهیونیستی و احتمالا از منطقه غیرنظامی‌شده که آن را از خاک سوریه جدا می‌کند، می‌تواند درگیری تل‌آویو را در برابر حزب‌الله و متحدش حماس که واکنش ایران را در پی داشته و در معرض خطر وارد کردن ایالات متحده به این وضعیت هم هست، گسترش دهد.

رژیم صهیونیستی از زمانی که گروه مقاومت لبنان به نشانه حمایت از حماس و ملت فلسطین اقدام به پرتاب موشک از مرز لبنان کرد و موجب فرار شهرک‌نشین‌ها از مناطق شمالی شد و آنجا را به شهر ارواح تبدیل کرد، با حزب‌الله تبادل آتش داشته است. حزب‌الله لبنان بارها تاکید کرده است که توقف عملیات‌هایش، به توقف جنگ در غزه از سوی تل‌آویو بستگی دارد.

تانک‌های اسرائیلی در جولان اشغالی

اکنون علاوه بر حملات هوایی رژیم صهیونیستی، لبنان از جنوب تحت حمله زمینی این رژیم قرار دارد و با گلوله‌باران اسرائیلی‌ها از دریای مدیترانه به سمت غرب مواجه است. به گزارش رویترز، رژیم صهیونیستی مدعی است با گسترش جبهه جنگ در شرق، می‌تواند فشار خود را بر مسیرهای ادعایی تامین تسلیحات حزب‌الله که به ادعای آن برخی از آنها از سراسر سوریه، همسایه شرقی لبنان و متحد ایران می‌گذرد، تشدید کند.

«ناوار سابان» تحلیلگر درگیری در مرکز «هارمون» مستقر در استانبول، گفت عملیات در جولان، منطقه‌ای به مساحت ۱۲۰۰ کیلومتر مربع که مشرف به لبنان و هم مرز با اردن است، به نظر می‌رسد تلاشی برای «آماده‌سازی و زمینه‌سازی برای یک حمله گسترده‌تر در لبنان است.»

او گفت: «همه چیزهایی که در سوریه اتفاق می‌افتد برای خدمت به استراتژی اسرائیل در لبنان است؛ ضربه زدن به مسیرهای تدارکاتی، ضربه زدن به انبارها، ضربه زدن به افرادی که به خطوط تدارکاتی حزب‌الله مرتبط هستند.»

به گفته یک افسر اطلاعاتی سوری، یک سرباز سوری مستقر در جنوب سوریه و سه منبع امنیتی ارشد لبنانی که برای این خبر با رویترز صحبت کردند، عملیات پاکسازی مین و مهندسی اسرائیلی‌ها در هفته‌های اخیر سرعت گرفته است. این منابع گفتند که مین‌زدایی با آغاز حملات زمینی رژیم صهیونیستی در اول اکتبر به لبنان، در امتداد مناطق کوهستانی که شمال اراضی اشغالی را از جنوب لبنان در حدود ۲۰ کیلومتری غرب جدا می‌کند، تشدید شده است.

نقشه 

این ۲ منبع سوری و یکی از منابع لبنانی اعلام کردند، در همان دوره، تل‌آویو حملات خود را به سوریه، از جمله پایتخت آن و مرز با لبنان افزایش داده است و واحدهای نظامی روسیه مستقر در جنوب سوریه برای حمایت از نیروهای سوری در آنجا، حداقل از یک پست دیده‌بانی مشرف به منطقه غیرنظامی‌شده عقب‌نشینی کرده‌اند.

همه این منابع به شرط ناشناس ماندن در مورد نظارت بر عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در جولان که بیشتر آن توسط صهیونیست‌ها در سال ۱۹۶۷ از سوریه اشغال شد، صحبت کردند.

این سرباز سوری مستقر در جنوب گفت رژیم صهیونیستی حصار جداکننده جولان اشغالی و منطقه غیرنظامی‌شده را به بیرون رانده و استحکامات خود را در نزدیکی سوریه ایجاد می‌کند «تا در صورت شعله‌ور شدن این جبهه، هیچ نفوذی صورت نگیرد.» این سرباز گفت به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی در حال ایجاد «منطقه حائل» در منطقه غیرنظامی‌شده است.

دومین منبع امنیتی ارشد لبنانی هم به رویترز گفت نیروهای اسرائیلی در ماه اکتبر یک خندق جدید در نزدیکی منطقه غیرنظامی‌شده حفر کردند. یک منبع ارشد امنیتی لبنان گفت عملیات مین‌زدایی می‌تواند به نیروهای اسرائیلی اجازه دهد تا حزب‌الله را از شرق «محاصره» کنند.

منطقه غیرنظامی‌شده، در پنج دهه گذشته محل استقرار «نیروهای ناظر جداسازی سازمان ملل» (UNDOF) بوده است که وظیفه نظارت بر عدم درگیری نیروهای اسرائیلی و سوریه را پس از جنگ سال ۱۹۷۳ بر عهده دارد.

یک مقام حافظ صلح سازمان ملل در نیویورک گفت این نهاد ناظر «اخیرا برخی از فعالیت‌های ساخت و ساز را مشاهده کرده است که توسط نیروهای نظامی اسرائیل در مجاورت منطقه جدا شده انجام می‌شود»، اما جزئیات بیشتری در اختیار نداشت.

ارتش رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوالی در مورد مین‌زدایی، گفت در مورد طرح‌های عملیاتی اظهارنظر نمی‌کند. همچنین نیروهای ناظر جداسازی سازمان ملل، روسیه و سوریه به درخواست‌های رویترز برای اظهارنظر پاسخ ندادند.

در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل در مورد فعالیت‌های نهاد ناظر جداسازی، مورخ ۲۴ سپتامبر که توسط رویترز در ۴ اکتبر مشاهده شد، موارد نقض در هر ۲ طرف منطقه غیرنظامی‌شده ذکر شده است. به گفته این ۲ منبع سوری و یکی از منابع لبنانی، در همین حال، نیروهای روسی پاسگاه «تل حرة» را ترک کردند که بالاترین نقطه در استان درعا در جنوب سوریه و یک نقطه دید استراتژیک است.

انتهای پیام

نظر شما