شناسهٔ خبر: 69195584 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با ایمنا مطرح کرد

نقش موثر سفرهای دیپلماتیک در زمان بحران

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به سفرهای دیپلماتیک و منطقه‌ای وزیر امور خارجه کشورمان برای کاهش تنش در لبنان و فلسطین به‌ویژه در سفر اخیر به عمان گفت: عمانی‌ها همیشه برای ایران یک کشور دوست و صادق بوده‌اند و امروز هم در مسئله فلسطین و لبنان موضعی شجاعانه و ضدصهیونیستی گرفته‌اند.

صاحب‌خبر -

سیدهادی سیدافقهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به سفرهای دیپلماتیک اخیر سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه که به منظور رایزنی پیرامون کاهش تنش در منطقه صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط منطقه ایجاب می‌کند ایران در کنار فعالیت‌های میدانی و مقاومتی که به اوج خود رسیده است و احتمال اقدام خصمانه رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا علیه منافع و امنیت جمهوری اسلامی افزایش یافته است به توسعه روابط دیپلماتیک خود بپردازد.

وی افزود: از سوی دیگر لازم است دیپلماسی متناسب با سطح تنش میدانی فعال شود، از این‌رو پس از حوادث دردناک و سوزناک بیروت که با انفجار پیجرها آغاز و به شهادت شهید سیدحسن نصرالله و ترور فرماندهان رده بالای حزب‌الله منجر شد و ایران هم به‌دنبال خون‌خواهی شهید هنیه و شهید نصرالله عملیات وعده صادق ۲ را اجرا کرد، حالا با موجی از تهدیدات رژیم صهیونیستی با همکاری آمریکا مواجهیم که به‌منزله اعلام جنگ است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به این امر واقف است که آمریکا تقریباً در اکثر کشورهای منطقه پایگاه هوایی و حتی در برخی کشورها پایگاه دریایی دارد؛ ترکیه به‌طور رسمی عضو ناتو است و آمریکا حتی در پاکستان و اسرائیل در آذربایجان پایگاه دارند، بنابراین احتمال خطر می‌رفت و باید دیپلماسی را فعال‌تر می‌کردیم و با سفر به این کشورها در خصوص احتمال همکاری آن‌ها با آمریکا رایزنی می‌شد.

وی اضافه کرد: بر این اساس سفر شجاعانه عراقچی در شرایط آتش و خون و با وجود تهدیدات نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از لبنان آغاز شد و سفر مؤثری بود، چرا که روحیه و نفس جدیدی را در وجود برادران زخم‌خورده ما در لبنان دمید، با مقامات رسمی و سیاسی جریان‌های مقاومت فلسطینی و لبنانی دیدارهایی صورت گرفت و کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به تهدیدهای رژیم صهیونیستی برگزار شد و تاکید شد که ما در صورت تکرار جنایات اسرائیل هیچ خط قرمزی را رعایت نخواهیم کرد.

سیدافقهی ابراز کرد: در حاشیه دیدارها با مقامات لبنانی مسئله احتمال توافق برای آتش‌بس و راه‌حل سیاسی نیز مطرح شد و عراقچی سپس رهسپار دمشق شد و با بشار اسد از راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به بحران لبنان گفت. عراقچی در سفر بعد به عربستان سعودی و عراق رفت و در آخرین اقدام دیپلماتیک به عمان و قطر سفر کرد.

وی تشریح کرد: در این سفرها بر احتمال توافقات آتش‌بس به عنوان یک مسئله و بر هشدارها به عنوان مسئله دیگر تاکید شد، البته هشدارها از عربستان شروع شد و به مقامات سعودی گفته شد که ایران بنا دارد با عربستان روابط دوستانه داشته باشد، اما اگر آمریکا از پایگاه‌های خود در عربستان از زمین یا آسمان علیه ایران استفاده کند، طبق ماده ۵۱ قوانین بین‌المللی منشور سازمان ملل، ایران می‌تواند از حق دفاع مشروع خود استفاده و به این پایگاه‌ها در عربستان حمله کند.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به نیروهای حشدالشعبی عراق اضافه کرد: عراقچی در سفر به عراق و دیدار با السودانی، نخست‌وزیر عراق مواضع خوبی را مطرح کرد و گفت که ما اهل جنگ نیستیم، اما اگر رژیم صهیونیستی با کمک آمریکا بخواهد به ما حمله کند هیچ خط قرمزی را رعایت نخواهیم کرد.

وی با اشاره به استقرار سامانه تاد در سرزمین‌های اشغالی به دستور بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: در کنار این سامانه قرار است حدود ۱۰۰ نفر از نیروهای آمریکایی در سرزمین‌های اشغالی حضور داشته باشند تا به‌طور رسمی جنگ را مدیریت کنند و این به معنای جنگ مستقیم آمریکا با ایران است؛ در همین رابطه عراقچی خطاب به آمریکایی‌ها تاکید کرد که اگر جنگ شد و رژیم به ما حمله کرد و ما خواستیم پاسخ دهیم و به سربازان شما آسیبی رسید، ما مسئولیتی نداریم و از ما گله نکنید.

سیدافقهی ابراز کرد: بر اساس آنچه گفته شد، لازم بود همچون شهید امیرعبداللهیان که در اوقات بحران به سفرهای دوره‌ای می‌رفت و مواضع ایران را اعلام می‌کرد و می‌گفت که که ما خواهان برقراری صلح هستیم و جنگ‌طلب نیستیم اما اگر جنگ بر ما تحمیل شود، از خود دفاع خواهیم کرد، همین روند را عراقچی نیز ادامه می‌دهد و امید است که مؤثر واقع شود.

وی در ادامه با اشاره به سفر عراقچی به عمان گفت: عمانی‌ها در کل چهار دهه انقلاب در همه درگیری‌ها سعی کرده‌اند که موضع معتدلی نسبت به ایران داشته باشند و نقش میانجی را بین ما و آمریکایی‌ها یا حتی بین ما و سعودی‌ها بازی کنند. عمان در شورای همکاری خلیج‌فارس که به‌طور معمول مواضع تندی در برابر جزایر سه‌گانه علیه ایران می‌گیرد، به عنوان وزنه تعادلی عمل می‌کند و سعی می‌کند اوضاع را آرام کند، البته به‌تازگی قطری‌ها هم نسبت به ایران مواضع خوبی داشته‌اند، اما عمانی‌ها در جایی که بوی خطر استشمام شود و عربستان یا امارات بخواهند اقدامی کنند، نقش تعادلی ایفا می‌کنند.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه پس از سفر شهید امیرعبداللهیان روابط بازرگانی و تبادلات تجاری ایران و عمان تا حد زیادی گسترش یافت، ادامه داد: عمان برای ما و برای کل منطقه مهم است، عمان حتی در حل بحران یمن نقش سازنده داشته و سعی کرده است بی‌طرفانه عمل کند، اما با رصد مطبوعات و شبکه‌های تلویزیونی عمان می‌بینیم که عمانی‌ها بیشتر از مردم یمن حمایت می‌کنند، چرا که از سلطه‌جویی عربستان و اینکه فردی مانند بن سلمان ناشی و نابالغ بخواهد رهبری و بزرگی شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس را بر عهده بگیرد، بیزار هستند و زیر بار چنین چیزی نخواهند رفت.

وی خاطرنشان کرد: عمانی‌ها همیشه برای ایران یک کشور دوست و صادق بوده‌اند و امروز هم در مسئله فلسطین و لبنان موضعی شجاعانه و ضدصهیونیستی گرفته‌اند و شهادت سیدحسن نصرالله را تسلیت گفتند.

نظر شما