شناسهٔ خبر: 69182511 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

عبور از گذرگاه مرگبار

عموم تماشاگران قاب کوچک و منتقدان تلویزیونی باتوجه به نام خالق یک سریال جدید، به نظردهی در ارتباط با آن پرداخته و براساس میزان شهرت خالق برنامه درباره میزان موفقیت احتمالی اثر جدید دست به پیشداوری می‌زنند. زمانی که خالق یک سریال بازیگری سرشناس باشد، اوضاع به‌صورت طبیعی فرق خواهد کرد.

صاحب‌خبر -
 
این در حالی‌است که در صنعت تلویزیون معمولا کمتر اتفاق می‌افتد که یک بازیگر به‌عنوان کارگردان یک سریال معرفی شود. سریال «گذرگاه مرگبار» که با نام «یک گروه واقعی» هر شب از شبکه تماشا پخش می‌شود، از جمله آثار نمایشی تلویزیون است که نام یک بازیگر ژانر اکشن را به عنوان خالق اصلی خود به همراه دارد. 
   
بازیگر در مقام خالق
استیون سیگال برای هر دو گروه تماشاگران تلویزیون و سینما نام و چهره‌ای آشناست. این قهرمان و استاد آیکیدو در دهه ۸۰میلادی با بازی در چند اکشن رزمی، توانست نام خود را در فهرست بازیگران موفق ژانر اکشن همچون آرنولد شوارتزنگر و سیلوستر استالونه قرار دهد. البته سیگال هیچ‌وقت نتوانست به شهرتی همتای این دو بازیگر دست پیدا کند، اما همان مقدار شهرتی هم که به‌دست آورد کمک کرد تا نامش در تاریخ کارهای اکشن و پلیسی ثبت شود.
   
تفاوت عمده اکشن
به گفته اهل فن، سیگال یک تفاوت عمده و اساسی با دو رقیب قدر خود داشت که باعث شد تا سبک کارش تفاوت‌هایی با آنها پیدا کند. استیون سیگال دانش‌آموخته هنر رزمی آیکیدو  است و حتی به عنوان استاد در رشته هنرهای رزمی، شاگردان زیادی هم داشت. این ورزشکار باسابقه در جلوی دوربین سینما و تلویزیون تا حد امکان از این هنر خود استفاده می‌کرد و شاید بتوان در ژانر اکشن، فقط جکی‌چان را به عنوان رقیب او نام برد. چان هم مثل سیگال در فیلم‌هایش از تخصص خود در زمینه هنرهای رزمی استفاده فراوانی کرده و می‌کند و از این نظر، یک استثنا در بین بازیگران این ژانر پرطرفدار است. توانایی‌های رزمی سیگال به او این امکان را می‌داد که برعکس استالونه و آرنولد، بدلکاری صحنه‌های سخت و خطرناک کارهایش را نیز به‌عهده بگیرد. تماشاگران سریال گذرگاه مرگبار در اپیزودهای مختلف آن، از نزدیک شاهد این هنرنمایی‌های رزمی و کاراته‌ای سیگال خواهند بود.
   
ماموری با شخصیتی متفاوت
گذرگاه مرگبار با حال‌و‌هوای اکشن، درام و جنایتکارانه خود، سیگال را در نقش شخصیت اصلی داستان به نام الیجا کین دارد. کین یک مامور زبده بازنشسته است که از خلوت خود بیرون می‌آید تا با کمک چند همکار دیگر خود، مبارزه‌ای جانانه را با باندهای تبهکار فعال در شهر سیاتل واشنگتن سازماندهی کند. او با تشکیل نیروی ویژه تحقیقات که یک سازمان مخفی است، گشت‌زنی در سطح شهر را آغاز می‌کند. تفاوت کار این گروه پلیس با بقیه دسته‌های پلیسی در نوع و شیوه رفتار آن با باندهای جنایتکار و نوع مقابله و مبارزه‌شان با آنهاست. الیجا کین عقیده دارد با افراد خاطی و جنایتکار باید به زبان خود آنها سخن گفت و در این راه، می‌توان اقداماتی فراتر از قانون را به اجرا گذاشت. با همه اینها، کین و همکارانش در اجرای ماموریت‌ها و برقراری عدالت در سطح شهر با مشکلات و دردسرهای بسیار زیادی روبه‌رو هستند و باید موانع بسیاری را از پیش‌پای خود بردارند.
   
دو فصل، دو فیلمنامه‌نویس
سیگال در مقام خالق سریال، کار نگارش فیلمنامه فصل اول آن را به‌عهده گرفت. ظاهرا بعد از استقبال تماشاگران از فصل اول و چراغ‌سبز برای تولید فصل دوم، او داستان و موضوع کم می‌آورد و متوسل به یکی از دوستان صمیمی فیلمنامه‌نویس خود کیونی واکسمن می‌شود! واکسمن برای سیگال فیلمنامه تمام اپیزودهای فصل دوم را می‌نویسد. او که شناخت خوبی از دوست بازیگرش داشت، فیلمنامه قسمت‌های فصل دوم سریال را به گونه‌ای می‌نویسد که بسیاری تصور می‌کردند خود بازیگر نویسنده آنهاست. دو فصل اول و دوم گذرگاه مرگبار در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ و در ۲۶ اپیزود روی آنتن رفتند. بحث‌های زیادی برای تولید فصل سوم مجموعه هم صورت گرفت که البته به نتیجه مثبتی نرسید. ظاهرا مدیران شبکه تلویزیونی خصوصی که وظیفه پخش سریال را به‌عهده داشتند، بر این عقیده بودند که شهرت و محبوبیت سیگال دیگر آن‌قدر زیاد نیست که می‌شود براساس آن فصل‌های دیگری برای سریال تولید کرد.
   
یک لوکیشن باشخصیت!
سیگال شخصیت الیجا کین را راهی پرده سینماها هم کرد. یک نسخه سینمایی هم از ماجراجویی‌های این مامور مخفی در سال ۲۰۱۰ اکران عمومی شد که اتفاقا کیونی واکسمن کارگردانی آن را به‌عهده داشت. در این فیلم، کین به مقابله با یک خانواده جنایتکار مهاجر روسی می‌پردازد که در کار خرید‌وفروش مواد‌مخدر در سطح بین‌المللی هستند. منتقدان سینمایی این فیلم را در حد همان سریال تلویزیونی گذرگاه مرگبار ارزیابی کردند. آنچه داستان سریال را جذاب می‌کرد، استفاده از لوکیشن‌های سیاتل به‌عنوان یکی از شخصیت‌های داستان و ماجراهای آن بود. این نکته‌ای بود که در بقیه مجموعه‌های پلیسی و اکشن چندان موردتوجه سازندگان‌شان قرار نمی‌گرفت و از لوکیشن‌ها بیشتر به عنوان مکانی معمولی برای خلق اتفاقات استفاده می‌کردند. سیاتل به‌خاطر نقشی که در رخدادهای زمان جنگ جهانی دوم داشت، امکانات خوبی برای سازندگان سریال فراهم می‌کرد تا موش و گربه‌بازی خوبی بین شخصیت‌های داستان با مکان‌های مختلف شهر به راه بیندازند.
   
رضایت از حاصل کار
استیون سیگال از بازخوردها نسبت به گذرگاه مرگبار بسیار راضی بود و آن را موفقیتی در کارنامه هنری خود ارزیابی کرد. در همان زمان پخش سریال، او در مصاحبه‌ای گفت: «واقعیت این است که سالانه تعداد بسیار زیادی سریال اکشن پلیسی تولید و پخش می‌شود و رقابت در این زمینه بسیار سخت و دشوار است. تلاش من زمان تولید گذرگاه مرگبار این بود که چیزی متفاوت از بقیه کارهای اکشن ارائه کنم. تفاوت در نوع قصه‌گویی و فضاسازی و ارائه کاراکتری که شبیه بقیه شخصیت‌های این نوع سریال‌ها نیست، کمک زیادی می‌کند تا تعداد بیشتری مخاطب داشته باشیم. هدفم این بود که تماشاگران چیزهای تازه‌ای را تجربه و کشف کنند و فکر می‌کنم در این کار با موفقیت عمل کرده‌ام.»

آواهای خوش یک قصه
مجموعه تلویزیونی یک گروه واقعی (True Justice) بر اساس جدول پخش شبکه تماشا، هر شب ساعت ۱۹:۳۰ روی آنتن می‌رود. اگر در این ساعت موفق به تماشای این مجموعه نشدید، ساعات ۲:۳۰ بامداد، ۹:۳۰ و ۱۴:۳۰ روز بعد زمان بازپخش اثر است. استیون سیگال، ویلیام استوارت، سارا لیند، وارن کریستی، جسی هاچ، لاکلین مونرو، مگان اوری، تانایا بیتی، آدریان هولمز، کایل کسی، الکس مالاری، زک سانتیاگو، گیل بیلاز، آدریان هاف، جِی آنتونی پنا، ایگور جیجیکین، کریستال بالینت، چلسی ریست، پیتر گراهام گادرو، الکس زاهارا، وینسنت گیل، مکنزی گری، پیتر کنت، وودی جفریز، رابرت ملونی، آلخاندرو ری، جانسون فان، جیمز کیدنی و کیمانی ری اسمیت در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند. در دوبله مجموعه محمود قنبری علاوه بر مدیریت دوبلاژ، گوینده استیون سیگال بازیگر نقش کین نیز بوده است. صداپیشگان دیگر عبارتند‌از: مینو غزنوی (سارا)، فریبا رمضان پور (جولیت)، منوچهر والی‌زاده (رادنر)، نسرین اسنجانی (جوردن)، مریم جلینی (لیزا)، امیر منوچهری (خبرچین)، بهروز علی‌محمدی (برد)، ناصر احمدی (کنت)، رضا آفتابی (آندره)، امیر بهرام کاویان پور (گریوز) و...

نظر شما