شناسهٔ خبر: 69171768 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه تبریز:

دانشگاه باید محل جوشش فناوری باشد

حمید وظیفه

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه دانشگاه باید محل جوشش فناوری باشد، گفت: ما باید زمینه‌ی لازم را برای جوشش فناوری در دانشگاه‌ها فراهم کنیم.

صاحب‌خبر -

صفر نصراله‌زاده روز دوشنبه ۲۳ مهر در آئین کلنگ‌زنی فاز اول پروژه‌ی ساختمان اداری - کارگاهی مرکز رشد و نوآوری تخصصی کشاورزی دانشگاه تبریز در ایستگاه تحقیقاتی خلعت‌پوشان طی سخنانی اظهار کرد: از روزی که ما مسئولیت دانشگاه تبریز را برعهده گرفتیم، بر روی یک توسعه‌ی همه‌جانبه تمرکز و یک برنامه‌ی راهبردی را تدوین کردیم. اینکه چه مقدار از این برنامه اجرایی و عملیاتی شد، موضوع مهمی است؛ اما خوشبختانه توانستیم بخش‌های مهمی از این برنامه را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های این برنامه‌، توسعه‌ی زیست بوم فناوری بود که از طریق این موضوع دنبال توسعه‌ی علم نافع بودیم، علمی که در خدمت مردم باشد؛ چرا که معتقدیم نوشتن مقاله، چاپ کتاب، احداث ساختمان و دانشکده وسایر فعالیت‌های علمی در نهایت باید به بهبود و ارتقاء شاخص‌های زندگی مردم و توسعه‌ی جامعه کمک کند و تمامی این فعالیت‌ها باید نقش و تاثیر خود را در بازکردن گره‌ها و مشکلات مردم نشان دهد.

نصراله‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور دانشگاه از ۶۲ واحد و شرکت به ۱۷۰ واحد و شرکت رسیده است و تعداد زیادی از شرکت‌ها نیز علاقمند ورود به این زیست‌بوم هستند و خوشبختانه موفق شدیم بعد از بازدید مسئولان مربوطه، مجوز ایجاد پارک علم و فناوری دانشگاه تبریز را اخذ کنیم.

وی تاکید کرد: مهم نیست چه کسی این کارها را انجام می‌دهد، بلکه مهم این است که آیندگان خیر و برکت این اقدامات را لمس کنند. به هرحال گذشتگان ما همه‌ی تلاش خود را کردند و ما به وجود کسانی که نقش خود را به خوبی و به درستی ایفا کرده‌اند، افتخار می‌‎کنیم.

رئیس دانشگاه تبریز با تأکید بر ایجاد جوشش فناوری در دانشگاه تبریز، گفت: یکی دیگر از اهداف ما ایجاد مراکز رشد و نوآوری در دانشکده‌ها بود که بعد از دانشکده‌ی فیزیک، امروز کلنگ‌زنی دومین مرکز رشد و نوآوری تخصصی در دانشکده‌ی کشاورزی انجام می‌شود که امیدواریم این کلنگ‌زنی خیلی زود به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه انجام کارهای خیری همچون ایجاد دانشکده و... اقدامی ماندگار برای آیندگان محسوب می‌شود، اظهار کرد: قطع به یقین مطمئن باشید خداوند شاهد و ناظر این کارهای خیر ما است.

نصراله‌زاده همچنین یادآور شد: دانشکده‌ی کشاورزی یک دانشگاه محسوب می‌شود که ۱۳۰ عضو هیأت علمی نخبه،۷۰ آزمایشگاه و همچنین دانشجویان نخبه در این دانشکده‌ در حال فعالیت هستند و ما موظف هستیم از این گنجینه‌های ارزشمند دانشگاه به نحو احسن و در راستای حل مشکلات جامعه استفاده کنیم.

دانشگاه باید محل جوشش فناوری باشد

تأمین غذای مورد نیاز، کافی و پایدار اولین شرط تحقق توسعه همه جانبه است

رئیس دانشکده‌ی کشاورزی دانشگاه تبریز نیز گفت: آینده‌ی هر کشوری در گرو توسعه‌ی همه‌جانبه است و تأمین غذای مورد نیاز، کافی و پایدار اولین شرط تحقق این امر است و ما باید ببینیم که در کجای این پازل هستیم و چه نقشی در تأمین امنیت غذایی داریم.

حسین نوید ادامه داد: دانشکده‌ی کشاورزی تصمیم دارد با احیاء این مجموعه‌ی ماندگار در ایستگاه تحقیقاتی خلعت‌پوشان که از گذشتگان برای ما به یادگار مانده است، مرکز رشد و نوآوری تخصصی کشاورزی را به‌عنوان یک مرکز تخصصی نه تنها در استان و کشور بلکه در منطقه راه اندازی کند.

وی افزود: امیدواریم هرچه زودتر شاهد بهره‌برداری این مجموعه باشیم و روزی برسد که هرکس که به دنبال فناوری جدید است، به این مرکز مراجعه کند و مهم هم نیست که ما در آن زمان باشیم یا نباشیم، مهم این است که آیندگان شاهد این مجموعه باشند و از آن استفاده کنند.

دانشگاه باید محل جوشش فناوری باشد

اختصاص ۱۷ میلیارد تومان اعتبار برای احداث مرکز رشد  و نو آوری دانشکده کشاورزی

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تبریز نیز در حاشیه‌ی این آئین در خصوص فاز اول پروژه‌ی ساختمان اداری - کارگاهی مرکز رشد و نوآوری تخصصی کشاورزی گفت: این مرکز با هدف پوشش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌ی کشاورزی و با کمک بخش خصوصی در ایستگاه تحقیقاتی خلعت‌پوشان ایجاد می‌شود.

علی پورزیاد ادامه داد: اعبتار در نظر گرفته شده برای این طرح، حدود ۱۷ میلیارد تومان است و این طرح می‌تواند یک تجربه‌ی موفق از همکاری دانشگاه با بخش خصوصی باشد.

وی یادآور شد: مرکز رشد و نوآوری تخصصی کشاورزی محلی مناسب برای فعالیت و تحقیقات اساتید، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌ی مهم کشاورزی است که با توجه به تاکید نظام بر روی موضوع امنیت غذایی، ایجاد چنین مرکزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تبریز در خاتمه اظهار کرد: فاز اول این پروژه برای ۱۴ شرکت دانش بنیان در نظر گرفته شده است که علاوه بر فضای اداری، فضای بزرگ کارگاهی نیز برای این شرکت‌ها اختصاص داده خواهد شد.

 به گزارش ایسنا، فاز اول پروژه‌ی ساختمان اداری - کارگاهی مرکز رشد و نوآوری تخصصی کشاورزی با زیربنای فضای باز کارگاهی ۵۱۵ متر مربع و زیربنای فضای سرپوشیده‌ی کارگاهی ۱۵۰ متر مربع و کل زیربنای یک هزار و ۴۶۵ متر مربع با همکاری دانشگاه تبریز و دو شرکت عمرانی دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تبریز و با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌ی کشاورزی در ایستگاه خلعت‌پوشان این دانشگاه احداث خواهد شد.

دانشگاه باید محل جوشش فناوری باشد

دانشگاه باید محل جوشش فناوری باشد

دانشگاه باید محل جوشش فناوری باشد

انتهای پیام

نظر شما