شناسهٔ خبر: 69166833 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

کشف هزارتوی زیرزمینی در میتلا، ورودی دنیای مردگان زاپوتک

اسدالله حقانی

باستان‌شناسان پروژه لیوبا شبکه‌ای پیچیده از تونل‌ها و اتاق‌های زیرزمینی را در زیر محوطه باستانی میتلا، واقع در اوآخاکا مکزیک، کشف کردند. این تونل‌ها که به‌گفته متون باستانی به‌عنوان ورودی به دنیای زیرین زاپوتک شناخته می‌شدند، با استفاده از فناوری‌های ژئوفیزیکی پیشرفته شناسایی شده و ممکن است به اتاق‌های کاوش‌نشده بیشتری منتهی شوند.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث آریا، باستان‌شناسان پروژه لیوبا تأیید کرده‌اند که شبکه‌ای از اتاق‌ها و تونل‌های زیرزمینی در زیر میتلا، «مکان مردگان» زاپوتکی، وجود دارد.

میتلا یک محوطه باستان‌شناسی مرتبط با فرهنگ زاپوتک است که در دره اوآخاکا، واقع در ایالت امروزی اوآخاکا در جنوب مکزیک، قرار دارد.

پروژه لیوبا تیمی پژوهشی چندرشته‌ای است که توسط مؤسسه ملی تاریخ و انسان‌شناسی مکزیک (INAH)، دانشگاه ملی خودمختار مکزیک (UNAM) و انجمن ARX برای پژوهش و کاوش باستان‌شناسی هدایت می‌شود.

این تیم از روش‌های پیشرفته ژئوفیزیکی همچون رادار نفوذی زمین (GPR)، توموگرافی مقاومت الکتریکی (ERT) و توموگرافی نویز لرزه‌ای استفاده کرده است که نشان‌دهنده وجود یک فضای خالی بزرگ در زیر محراب اصلی کلیسای سن پابلو آپوستول در میتلا و شبکه‌ای از تونل‌ها است که در چندین جهت گسترش یافته‌اند.

کشف هزارتوی زیرزمینی در میتلا، ورودی دنیای مردگان زاپوتک

طبق بیانیه مطبوعاتی پروژه لیوبا: این کشف جدید با گزارش‌های باستانی، از جمله گزارش‌های پدر دومینیکن فرانسیسکو دی بورگوآ در قرن هفدهم، همخوانی دارد. او توصیف کرده بود که در زیر این محوطه، یک هزارتو از اتاق‌ها و تونل‌ها قرار دارد که توسط زاپوتک‌های باستان به‌عنوان ورودی به دنیای زیرین یا لیوبا شناخته می‌شد.

این تیم همچنین ناهنجاری‌های ژئوفیزیکی زیرزمینی دیگری را در گروه کالواریو، گروه آرّوّیو، و گروه جنوبی سازه‌های سطحی شناسایی کرد که ممکن است با اتاق‌ها یا مقبره‌های کاوش‌نشده بیشتری مرتبط باشند.
پروژه لیوبا همچنین اعلام کرد: علاوه بر این، رادار نفوذی زمین نشان‌دهنده احتمال وجود بقایای یک پلکان عظیم قدیمی در زیر سطح فعلی کف کاخ در گروه ستون‌ها است که پیامدهای مهمی برای تعیین تاریخ دقیق این محوطه دارد.

این پروژه قصد دارد داده‌های به‌دست‌آمده را با کاوش‌های باستان‌شناسی بیشتر بررسی کند تا ماهیت دقیق ناهنجاری‌های ژئوفیزیکی شناسایی‌شده را تعیین کند.

انتهای پیام/

نظر شما