شناسهٔ خبر: 69166747 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چین: رزمایش نظامی نزدیک تایوان برای حفظ تمامیت ارضی است

تهران- ایرنا- دفتر امور تایوان جمهوری خلق چین اعلام کرد که رزمایش نظامی ارتش این کشور در نزدیکی تایوان یک اقدام مشروع برای حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، وزارت دفاع چین امروز دوشنبه افزود که این رزمایش در واکنش به امتناع ویلیام لای چینگ-ته رئیس دولت تایوان از پذیرش درخواست پکن است مبنی بر اینکه این جزیره به عنوان بخشی از جمهوری خلق چین تحت حاکمیت حزب کمونیست باشد.

این رزمایش چهار روز پس از آن برگزار شد که لای چینگ-ته گفته بود که چین حق نمایندگی تایوان را ندارد و متعهد شد که در برابر «الحاق یا تجاوز» مقاومت کند.

جوزف وو، دبیرکل شورای امنیت تایوان، در نشستی در تایپه، گفت: به طور قطع ارتش ما با تهدید چین به طور مناسب برخورد خواهد کرد. تهدید سایر کشورها با زور، روح منشور ملل متحد برای حل و فصل اختلافات از طریق راه‌های مسالمت آمیز را نقض می‌کند.

تایوان از چین خواسته است تا تحرک‌های نظامی را که صلح و ثبات منطقه‌ای را تضعیف می‌کند و تهدید دموکراسی و آزادی تایوان است را متوقف کند.

در همین پیوند وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای عنوان کرد: ناوگروهی که ناو هواپیمابر «لیائونینگ» (Liaoning) را همراهی می کنند، وارد آب های نزدیک «کانال باشی» (Bashi Channel) شدند.

این وزارتخانه با اشاره به اینکه تعداد هواپیماهای چینی شناسایی شده در اطراف تایوان در یک روز به بالاترین حد خود رسیده است، افزود که ۱۲۵ هواپیما و ۱۷ کشتی جنگی چینی در تمرین‌های نظامی امروز دوشنبه پکن حضور داشتند.

چین در عین حال که امروز رزمایش گسترده‌ای را در اطراف تایوان برگزار کرد، یک تاجر و یک قانونگذار تایوانی را هدف تحریم‌های خود قرار داد.

چن بینهوا، سخنگوی دفتر امور تایوان چین گفت که آکادمی کوما با حمایت مقام های حزب دموکراتیک مترقی تایوان و نیروهای خارجی، آشکارا افراد طرفدار «استقلال تایوان» را تحت آموزش قرار داده است.

وی افزود که آکادمی به طور فعال در فعالیت‌های جدایی طلبانه شرکت کرده و آن را به یک دژ واضح برای عناصر «استقلال تایوان» تبدیل کرده است.

به نوشته خبرگزاری شینهوا، شن پائو یانگ، رئیس آکادمی، به طور فعال و منظم فعالیت‌هایی را برای ترویج استقلال تایوان سازماندهی کرده است. او همچنین به صورت عمدی ایدئولوژی‌های «استقلال تایوان» و «ضد چین» را به ویژه برای جوانان تبلیغ کرده است.

نظر شما