شناسهٔ خبر: 69164160 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار اردبیل: طرح مبارزه با گونه‌های مهاجم تالاب نئور با جدیت ادامه یابد

اردبیل- ایرنا- استاندار اردبیل عملیات احیای تالاب نئور را موفقیت آمیز ارزیابی کرد و گفت: طرح مبارزه فیزیکی و بیولوژیکی با گونه‌های مهاجم تالاب نئور باید همچنان استمرار داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل؛ سید حامد عاملی روز دوشنبه در بازدید از تالاب نئور این تالاب را یکی از گنجینه‌های طبیعی استان و کشور است، فعالیت‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان در زمینه حذف گونه مهاجم ماهی کاراس و احیای تالاب نئور را موفقیت آمیز ارزیابی کرد.

استاندار اردبیل با تاکید بر لزوم حفاظت و صیانت از این تالاب افزود: بهره برداری از مواهب طبیعی و محیط زیست باید منطقی باشد و تخریب و آلودگی به دنبال نداشته باشد.

وی با اشاره به احیای میگوی گاماروس به عنوان گونه شاخص و بومی تالاب نئور گفت: تالاب نئور از یکی از جاذبه‌های طبیعی استان اردبیل به شمار می‌رود و احیای آن برای مردم استان و دوستداران طبیعت از اهمیت زیادی برخوردار است.

عاملی با اشاره به برخی از مشکلات موجود در منطقه نئور، دستورات لازم را برای اصلاح و مرمت جاده دسترسی به تالاب و کاشت درختان سازگار با اقلیم منطقه صادر کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل هم در این بازدید گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در سال های اخیر را ارائه و حذف فیزیکی گونه مهاجم کاراس را مهمترین راهکار ارائه شده از سوی مراجع تخصصی و اساتید دانشگاه عنوان کرد.

حسن قاسم پور اضافه کرد: ارتباط تنگاتنگ و برگزاری جلسات متعدد با اساتید برجسته کشور و کارشناسان دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ما از عوامل این موفقیت بود و ما همچنان با این مراجع و مراکز علمی برای ادامه کار احیای تالاب نئور در ارتباط هستیم.

وی با اشاره به تلاش‌های شبانه روزی محیط بانان و همکاری جوامع محلی در احیای نئور گفت: از ابتدای سال 1401 که عملیات پاکسازی با جدیت آغاز شد، 110 تن هرز ماهی کاراس از تالاب نئور صید و معدوم گردید.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل درآخرین مرحله از پاکسازی و حذف فیزیکی کاراس از نئور در مهر ماه 1403 تعداد ماهیان مهاجم کاراس به میزان چشمگیری کاهش یافته که بیانگر کاهش قابل توجه جمعیت این گونه مهاجم در تالاب نئور و گویای به ثمر نشستن تلاش های شبانه روزی محیط بانان منطقه است.

قاسم پور با بیان اینکه نتایج نمونه برداری حاکی از بهبود شرایط فیزیکوشیمیایی و کاهش بار آلی تالاب است، ادامه داد: شفافیت رنگ آب تالاب و عدم انتشار بوی نامطبوع در محیط یکی دیگر از علایم و نشانه های بهبود شرایط طبیعی تالاب است که در مقایسه با سال های قبل به میزان بسیار زیادی تغییر کرده و به حالت سابق بازگشته است.

به گزارش ایرنا تالاب حفاظت شده نئور در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر اردبیل در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

نظر شما