به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته و در جریان برگزاری دویست و هفتادمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران میثم مظفر عضو شورای شهر تهران در تذکری با اشاره به وقوع تصادفات در بزرگراه آزادگان از فوت ماهانه به صورت میانگین ۵ نفر در این بزرگراه به دلیل بروز تصادفات فوتی خبر داد و گفت: عدم وجود روشنایی کافی در برخی محدوده ها، مانند پل شهید کاظمی و پل شهید آیت الله سعیدی بارها باعث بروز حوادث در این محدوده شده است. همچنین به گفته وی عدم وجود تابلو و علائم ترافیکی هشدار دهنده یکی دیگر از مشکلات است. عدم وجود آسفالت مناسب در بخشهای طولی بزرگراه نیز آسیبزا و حادثه آفرین است. سوار و پیاده شدن مسافران بدون توجه به تمهیدات فنی و عدم جداسازی معابر تندرو و کندرو و فقدان نیوجرسیهای مناسب نیز از دیگر مشکلات به شمار میرود.
بزرگراه آزادگان بلندترین بزرگراه شهرتهران است که از سمت شمال غرب به جنوب شرقی این شهر ساخته شده است. متاسفانه آمار بروز حوادث به دلیل مشکلات و موضوعات مختلف در این بزرگراه بالاست و این بزرگراه پرحادثهترین بزرگراه شهر تهران از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی معرفی شده است.
اگرچه به گفته برخی از اعضای شورای شهر تهران بزرگراه آزادگان پرترددترین بزرگراه کشور است، اما رییس پلیس اسبق راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ معتقد است که باید ترافیک سبک و سنگین در این بزرگراه جداسازی شده تا کمتر شاهد بروز تصادفات در این محور باشیم.
بزرگراه آزادگان یک محور شریانی است
سرهنگ سید هادی هاشمی، رییس پلیس اسبق راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره بزرگراه آزادگان و مشکلات این بزرگراه که باعث بروز تصادفات میشود، گفت: بزرگراه آزادگان دارای یک مشکل اساسی است و این مشکل این است که در بزرگراه آزادگان با ترافیک سبک و سنگین و ترافیک جادهای و شهری با هم تداخل دارد که منجر به ایجاد یک ناهمگنی در این بزرگراه میشود.
وی ادامه داد: یکی از عوامل اصلی ناهنجاریهای ترافیکی و تصادفات در بزرگراه ازادگان همین موضوع است و بزرگراه آزادگان هم حکم یک محور شریانی شهری را دارد و هم یک محور کمربندی است و همه این ماموریتها را با هم دارد و در نتیجه ترافیک سبک و سنگین باهم تداخل پیدا کرده و ناهمگنی این ترافیک باعث بروز مشکلات در بزرگراه آزادگان و همچنین سنگینی تردد و بار ترافیکی زیاد در این محور میشود.
رییس پلیس اسبق راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ خاطرنشان کرد: این محور نیازمند یک محور کمربندی است و ما باید ترافیک سنگین را از ترافیک سبک جدا کنیم تا مشکلات این محور کاهش پیدا کند. همچنین نگهداری از این آزادراه باید به نحو شایسته صورت بگیرد با توجه اینکه این محور یکی از محورهای حیاتی شهر تهران است و اتصال تهران با استانهای همجوار و راههای برونشهری غالبا از این محور صورت میگیرد، لذا لازم است که شهرداری تهران به این بزرگراه توجه ویژه داشته باشد و تمهیدات لازم را اتخاذ کند تا ایمنی و روانی ترافیک در این بزرگراه بهبود یابد.
سرهنگ هاشمی با بیان اینکه بزرگراه آزادگان یک محور کندرو و یک محور تندرو دارد، خاطرنشان کرد: مشکل اصلی این بزرگراه تداخل حرکتهای شهری و جادهای و ترافیک سبک و سنگین است. افرادی که در حاشیه تهران زندگی میکنند و در این مناطق هستند گاها آزادگان را برای عبور و مرور انتخاب میکنند از سوی دیگر در بزرگراه آزادگان تریلرها، اتوبوسها، کمپرسی و همه نوع خودروی سنگین در این بزرگراه تردد میکنند و گاها هم ملاحظه وسیله نقلیه سبک را نکرده و رانندگان وسیله نقلیه سبک در برخی از موارد دچار استرس و نگرانی میشوند و خود به خود با تغییر مسیرهای ناگهانی باعث ایجاد حادثه میشوند.
وی ادامه داد: لازم است که ترافیک جادهای و شهری و سبک و سنگین در این بزرگراه از هم جدا شوند ما در کنار بزرگراه آزادگان نیازمند یک کمربندی هم هستیم. جاده کمربندی باید محل عبور و مرور وسیله نقلیه سنگین باشد که وارد شهر نشوند و بعد باید تابلو عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین در آزادگان نصب شود در آن صورت است که آزادگان نفس میکشد.
بر اساس احکام ۲۱ و ۶۲ برنامه چهارم توسعه و الزام شهرداری بر ایمنسازی معابر، شهرداری باید طرح ایمنسازی مناسبی را برای بزرگراه آزادگان تهیه کند. میثم مظفر عضو شورای شهر تهران در تذکر خود در صحن علنی شورای شهر بر این موضوع تاکید کرده و اعلام کرد با توجه به اینکه بحث جان شهروندان مطرح است، انتظار داریم شهرداری اقدام عاجل را در این زمینه داشته باشد.
شهرداری تهران باید به فوریت اشکالات بزرگراه آزادگان را رفع کند
در همین رابطه سید جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره وظایف شهرداری تهران درخصوص اصلاح معایب بزرگراه آزادگان در راستای کاهش حوادث در این بزرگراه گفت: شهر یک موجود زنده است که به طور دائم باید حال آن رصد شود و اشکالات آن را ببینیم و به موقع برای رفع این اشکالات تصمیمگیری کنیم. اینگونه نیست که اگر در یک زمانی یک بزرگراه راهاندازی شد و به آن توجه شد دیگر رها کنیم بلکه باید به صورت دائم رصد شوند.
وی ادامه داد: یک سری از ابزارها و تجهیزات نیز هستند که به ایمنی ترافیک کمک میکنند مانند گاردریلها، خطکشیها، تابلوهای عمودی و افقی، تابلوهای اطلاعرسانی دینامیک و… این تجهیزات کمک میکنند تا راننده هوشیار شده و با دقت بیشتری رانندگی کنند. برخی از این موارد و تجهیزات با گذر زمان دچار نقص میشوند و باید حتما به روزرسانی شده و اشکالاتشان رفع شود.
رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: این طبیعی است که در یک سری از جادهها و معابری که سرعت در آنجا بالاست وقتی علائم و تجهیزات و ابزارهایی که میتواند نقش کنترل کننده داشته باشد، دچار نقص شوند حوادث نیز پیش میآید. بارها اعلام کردهایم که دوربینهای کنترل سرعت یک عامل بازدارنده در بزرگراهها و آزادراهها هستند. رانندگان به واسطه اینکه جریمه نشوند با توجه به اینکه جرائم راهنمایی و رانندگی هم افزایش پیدا کرده است، باید به این موارد توجه کنندو از سرعت مجاز تخطی نکنند.
تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: اما متاسفانه به دلیل اینکه این تجهیزات خراب هستند یا وجود ندارند رانندگان نیز گاها به سرعت توجه نمیکنند. از سوی دیگر متاسفانه شاهد هستیم که گاردریلها در خیلی از اوقات روی زمین خوابیده است و یا براثر تصادف جمع شده و یا به شکل خطرناکی در معابر هستند در چنین حالتی این طبیعی است که ما شاهد حوادث ترافیکی باشیم و این مخصوص بزرگراه آزادگان هم نیست و در مابقی معابر نیز کم و بیش از این نوع نواقص دیده میشود که لازمه آن رسیدگی مستمر و نگهداشت مستمر است. ما نواقصی را به طور جدی میبینیم و بارها هم تذکر دادهایم و امید داشتهایم که اتفاقاتی بیفتد و البته هنوز هم ناامید نشدهایم.
وی در پاسخ به این سوال که برخی از موارد مانند نصب روشنایی و علائم هشدار دهنده و دوربین زمانبر نیست اما شاهد هستیم که این موارد هم با مشکلاتی مواجه است، چرا شهرداری تهران در این زمینه به وظایف خود عمل نمیکند، گفت: روز گذشته موضوعاتی از جمله بحث روشنایی پلها، عدم وجود تابلو و علائم ترافیکی هشدار دهنده در صحن شورا مطرح شد، این موارد اقداماتی است که باید به فوریت برطرف شود و زمانبر هم نیست. شهرداری بودجه دارد و به درآمدهای خود رسیده است و اولویت شهرداری هم مشخص شده است مدیران هم که تعویض میشوند و قطعا مدیران بهتر هم جایگزین میشوند ما الان نمیدانیم که چرا در این زمینه اقدام نمیشود و امیدواریم شهرداری پاسخ بدهد.
کار در بزرگراه آزادگان به کندی پیش میرود
اما برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند که رفع اشکالات در معابری مانند بزرگراه آزادگان به دلیل حجم ترددهایی که از آن صورت میگیرد زمانبر بوده است و با توجه به اینکه مردم به صورت مداوم از این معابر استفاده میکنند به سرعت نمیتوان این اقدامات را در معابری چون بزرگراه آزادگان رفع کرد.
در همین رابطه سید محمد آقامیری، نائب رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره اصلاح معابر، علامتگذاری و سایر اقداماتی که باید از سوی شهرداری تهران در این بزرگراه انجام شده تا شاهد حوادث ترافیکی در آن نباشیم، گفت: درخصوص بزرگراه آزادگان، اصلاح ترافیکی و اصلاح معابر علامتگذاری و فضای سبز از موضوعاتی است که در معاونت عمران در حال پیگیری هستیم و مرحله به مرحله پیش میرویم و این موضوعات اجرا میشود اما با توجه به اینکه بزرگراه آزادگان پررفت و آمدترین اتوبان کشور است کارهای مرمت و بازسازی و اصلاح معابر با کندی پیش میرود، چراکه بار ترافیکی سنگینی در این بزرگراه وجود دارد و به راحتی نمیتوان اصلاحات را انجام داد.
وی ادامه داد: درخصوص تعویض آسفالت این محدوده سه سال زمان برد در واقع چیزی که میشد در عرض مدت کوتاهی انجام داد، اما سه سال طول کشید این اصلاحات نیز در حال حاضر در حال انجام است، اما مشکلات زیادی از این دست وجود دارد اما این اصلاحات به مرور در حال انجام است.