شناسهٔ خبر: 69153254 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل بهزیستی استان زنجان:

بسیاری از نابینایی‌ها قابل پیشگیری است 

فاطمه توفیقی

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: مناسب‌سازی محیط‌های عمومی برای حضور راحت  افراد دارای معلولیت باید مورد توجه قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

روح‌الله خدابنده‌لو شامگاه امروز (یکشنبه ۲۲ مهر ماه) در جشنواره فرهنگی ورزشی ویژه ورزشکاران توان‌یاب که به مناسبت گرامی‌داشت روز جهانی نابینایان (عصای سفید) برگزار شد با بیان اینکه بسیاری از نابینایی‌ها قابل پیشگیری است در صورتی که خانواده‌ها نسبت به این موضوع آگاهی لازم را داشته باشند، اظهار کرد: بسیاری از این مشکلات از طریق مشاوره ژنتیک قابل پیشگیری است و طبق آمار ارائه شده، در سال ۱۴۰۰، ۸۰۰ هزار نفر در ایران از مشکلات نابینایی رنج می‌بردند.

وی با اشاره بر اهمیت مناسب‌سازی فضای شهری و ...، افزود: مناسب‌سازی محیط‌های عمومی برای حضور راحت  افراد دارای معلولیت باید مورد توجه قرار گیرد؛ ساختمان‌های دولتی و مراکز عمومی نیز باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که برای همه قابل دسترسی باشند.

او با اشاره به اهمیت توانمندسازی افراد دارای معلولیت و با اشاره به اقدامات بهزیستی برای توانمندسازی افراد نابینا و ایجاد فرصت‌های شغلی، تصریح کرد: در سال‌جاری، ۴ هزار نفر از معلولان با تحصیلات دانشگاهی در آزمون استخدامی کشور پذیرفته خواهند شد که ۷۵ نفر از آن مربوط به ادارات استان زنجان است.

در ادامه برنامه مدیرعامل انجمن نابینایان استان زنجان نیز با اشاره به لزوم تغییر نگرش جامعه نسبت به این گروه‌ها، عنوان کرد: افراد نابینا به ترحم نیاز ندارند بلکه باید دیده شوند و توانایی‌های‌شان شناخته شود؛ شناخت و معرفی موفقیت‌های افراد نابینا و کم‌بینا اهمیت زیادی دارد.

مجید موحد با بیان اینکه  استفاده از فرصت‌های آموزشی و ورزشی برای افراد نابینا اهمیت دارد، گفت: افراد نابینا باید از امکانات موجود بهره‌برداری کنند تا توانمندی‌های‌شان افزایش و به موفقیت‌های بیشتری دست یابند.

وی با اشاره به موفقیت‌های نابینایان و کم‌بینایان در برنامه‌های هنری و ورزشی و با بیان اینکه بینایی بیشترین تأثیر را در دریافت اطلاعات و رسیدن به موفقیت‌ها دارد، در حالی‌که بسیاری از این افراد بدون نعمت بینایی به موفقیت رسیده‌اند، خاطرنشان کرد: افراد نابینا با مشکلاتی در آزمون‌های استخدامی مواجه هستند و نشناختن توانایی‌های این افراد باعث ردصلاحیت آن‌ها می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما