شناسهٔ خبر: 69152468 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

زیبایی خیره کننده ماهیان خلیج فارس

خلیج نیلگون فارس ماهی های زیبا و منحصر به فردی را در دل خود نگه داشته است. ترکیب جذابی از فرم و رنگ.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین _ الهام مصدقی راد : خلیج فارس اکوسیستمی نیمه بسته و در عین حال منحصر به فردی دارد که در مقایسه با سایر مناطق نیمه گرمسیری از تنوع بالایی برخوردار است . فهرست نهایی ماهیان خلیج فارس ، وجود 974 گونه در قالب 169 خانواده را نشان می‌دهد . این عدد ، نتیجه آخرین بررسی و بازنگری است که در سال 1394 منتشر شده است . برخی گونه های ماهیان در آب های خلیج فارس ، زیبایی خیره کننده ای دارند ؛ ترکیبی جذاب از فرم و رنگ در کنار هم و ماهی هایی که کمتر دیده شده اند. این تنوع و زیبایی اما با آلودگی های نفتی ، آب شیرین کن ها و البته صید غیرقانونی ماهیان زینتی در معرض تهدید است .

جعبه ماهی زرد : زندگی شان به مرجان ها گره خورده است .ماهی های جوان زرد خال های سیاه دارند اما با افزایش سن ، زنگ زردشان پریده و چرک می‌شود و خال ها هم تحلیل می‌رود. . حداکثر طولشان 45 سانتی متر است. برای انسان بی خطر است . بومی خلیج فارس و دریای عمان است و در نقاط دیگر دنیا نیز دیده می‌شود .

زیبایی خیره کننده ماهیان خلیج فارس

فرشته ماهی: از جلبک تغذیه می‌کنند . در رنگ های مختلفی دیده می‌شود .ساختار خانوادگی دربرخی گونه ها حرمسرا مانند است . ساکن نواحی گرمسیری اقیانوس ارام و هند است . دوگونه در ایران شناسایی شده است ، فرشته ماهی نیم دایره و فرشته ماهی زرد نشان .

زیبایی خیره کننده ماهیان خلیج فارس

خروس ماهی : به خروس دریا نیز معروف است. به جز آبهای جنوبی ایران در برخی کشورها همچون ژاپن ، استرالیا ، مالزی ، پاکستان و .. نیز گزارش شده است .بیشتر نزدیک بسترهای مرجانی زندگی می‌کند . حداکثر 30 سانتی متر طول داشته و از ماهیان کوچکتر و میگو تغذیه می‌کند . به تنهایی زندگی می‌کند . سمی است و برای انسان خطرناک است. برخی از آن به عنوان قاتل زیبای خلیج فارس یاد می‌کنند.

زیبایی خیره کننده ماهیان خلیج فارس

دلقک ماهی : همزیستی مسالمت آمیزی با شقایق دریایی دارد و بازوهای سمی شقایق ، اثری روی این ماهی ندارد . در واقع شقایق های سمی از آن محافظت کرده و دلقک ماهی هم با ظاهر رنگی خود ، دیگر ماهیان را به دام شقایق ها می اندازد. به شقایق ماهی نیز معروف است . از جمله ماهیانی است که در بدو تولد نر است و بعد برخی از آنها تغییر جنسیت می‌دهند .

زیبایی خیره کننده ماهیان خلیج فارس

زمرد ماهی دم جارویی : در مناطق گرمسیری زندگی می کند و گفته شده بومی خلیج فارس و دریای عمان است. عمدتا در مجاورت صخره های مرجانی زندگی می‌کنند . نوع بالغ آن ،‌سر بزرگی به رنگ سبز شفاف دارد . برای انسان بی خطراست . عمدتا در دسته های 4 تا 8 تایی زندگی می کند . رنگ های بنفش ، آبی و زرد روی بدنش به کار رفته و باله دمش مانند یک جارو است.

زیبایی خیره کننده ماهیان خلیج فارس

نظر شما