شناسهٔ خبر: 69151420 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سطح باغات زیتون کشور ۹۰ هزار هکتار است

عضو هیئت موسس شورای ملی زیتون گفت: آمار باغات بارده بدلیل صرفه اقتصادی محصول افزایش پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

نادر جلالت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در ارنباط با برداشت زیتون هنوز به مرحله روغن‌کشی نرسیدیم و از ۱۵ تا ۲۰ روز آینده این امر شروع می‌شود.

به گفته او، با توجه به سال آور زیتون، تولید محصول مناسب است و اکثر باغداران متوجه شدند که باید به سمت روغن کشی بروند که براین اساس پیش بینی می شود که تولید  روغن به ۱۰ تا ۱۲ هزارتن برسد.

جلالت ادامه داد: با احتساب سرانه مصرف ۲۰۰ گرم روغن زیتون به ازای هرنفر، سالانه ۱۸ هزارتن روغن در  کشور مصرف می شود که با افزایش سرانه مصرف می توان در برابر بسیاری از بیماری ها خود را بیمه کرد.

عضو هیئت موسس شورای ملی زیتون با تاکید بر افزایش سرانه مصرف روغن زیتون در کشور افزود:  در برنامه هفتم سرانه مصرف روغن زیتون باید به ۵۰۰ گرم برسد، همچنین در خصوص کنسرو زیتون سرانه مصرف ۷۰۰ گرم است، درحالیکه سرانه مصرف جهانی ۴۵۰ گرم است.

او با بیان اینکه سرانه مصرف روغن زیتون در پایین ترین رده جهانی قرار دارد، افزود: از ورود روغن زیتون های بی کیفیت  بایدجلوگیری شود چراکه روغن پومیس از تفاله زیتون گرفته می شود.

جلالت سطح باغات زیتون کشور را ۹۰ هزارهکتار اعلام کرد و گفت:  باغداران ما باید به سمت احداث باغات زیتون ارگانیک تا در دنیا حرف برای گفتن داشته باشند، همچنین در برنامه هفتم تولید محصولات ارگانیک از نیم درصد به ۵ درصد باید برسد چراکه خوشبختانه پتانسیل تولید محصولات ارگانیک در کشور وجود دارد.

خبرنگار: آزاده محبی

نظر شما