شناسهٔ خبر: 69149146 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

به صورت ماهانه پیگیر اتمام پروژه­ های نیمه تمام مسکن و عرضه زمین به مردم از دولت هستیم

نماینده اراک، کمیجان و خنداب: دولت چهاردهم نسبت به تکلیف قانونی خود در افزایش عرضه مسکن با ورود مستقیم توان مردمی و عرضه زمین دولتی به مردم در کنار تکمیل نهضت ملی مسکن پاسخگو مجلس باشد و به صورت ماهانه پیگیر این موضوع از دولت هستیم.

صاحب‌خبر -

مسکن جزو اولیه­ترین نیازهایی است که هر کسی دارد. به همین دلیل، دولت­ها وظایفی در حوزه تأمین مسکن مناسب برای مردم برعهده دارند. به ویژه در شرایطی که قیمت­ها متعادل نیست و شاهد افزایش افسارگسیخته قیمت­ها هستیم، لزوم ورود دولت به موضوع و حمایت از اقشار ضعیف و متوسط کشور بیشتر احساس می­شود.

در شرایط فعلی، در حالی که خانوارها برای دسترسی به مسکن مناسب با مشکلات جدی روبرو هستند و مسکن بخش زیادی از درآمد آن­ها را می­بلعد، عده­ای مشغول سوداگری و سوءاستفاده از شرایط هستند. در این شرایط، به زعم کارشناسان تنها راهکار این است که دولت به افزایش عرضه مسکن بپردازد.

تولید مسکن ملی مستلزم تأمین اعتبار و زمین مناسب است. در همین راستا، وظایف قانونی برای بانک­ها در حوزه مسکن مشخص شده است. آن­ها ملزم هستند سالانه 20 درصد از تسهیلات­شان را به حوزه مسکن اختصاص دهند. اما در عمل این اتفاق نیفتاده است و شبکه بانکی تمایلی به انجام این تکالیف قانونی­اش ندارد.

پیشرفت پروژه ­های مسکن مطابق با برنامه­ ریزی­ های اولیه نیست

 سیدمحمد جمالیان، نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس در خصوص لزوم چاره اندیشی دولت برای حل مشکلات مردم در حوزه مسکن در گفت وگو با خبرنگار قدس خاطرنشان کرد: موضوع مهم مسئله مسکن ملی است. متأسفانه شاهد هستیم که ساخت مسکن ملی در برخی از استان­ها بلاتکلیف باقی مانده است. مردم آورده خود را سر موعدی که اعلام شده است، تحویل داده ­اند ولی می ­بینیم که پیشرفت پروژه ­ها مطابق با برنامه­ ریزی­های اولیه نیست و این امر موجب نگرانی مردم شده است.

جمالیان گفت: در شهر اراک که حوزه انتخابیه بنده است، یک مسکن ملی 8 هزار و 112 واحدی وجود دارد که بعد از گذشته سه سال، پیشرفت پروژه بین 15 تا 20 درصد است. خانوارهایی که سه سال پیش پس ­انداز خود را به عنوان آورده اولیه به این پروژه ­ها آورده ­اند، توقع دارند هر چه سریع­تر خانه­ هایشان را تحویل بگیرند. امروز آن­ها پاسخگویی نمی­ بینند و به شدت نگران هستند.

وی ادامه داد: ما به عنوان نمایندگان مردم این تقاضا را داریم که وزیر راه و شهرسازی با جدیت به موضوع ورود کند و اتمام پروژه ­های نیمه تمام مسکن ملی را در دستور کار قرار دهد. نیاز است این پروژه ­ها با فوریت تعیین تکلیف و متقاضیان از نگرانی خلاص شوند.

زمین ­ها در جایی عرضه شود که امکان ارائه زیرساخت­ها وجود داشته باشد

وی ادامه داد: به خاطر ناترازی ­ای که در منابع بانک­ها شاهد هستیم، شبکه بانکی همکاری لازم را در حوزه تسهیلات ساخت مسکن ندارد. از طرف دیگر، با تورم روبرو هستیم و پیمانکاران نمی­ توانند به صورت اقساطی به مصالح ساختمانی دسترسی داشته باشند. در این شرایط، زمان عملیاتی ­سازی پروژه ­ها بسیار افزایش یافته است. به همین دلیل، نقش بانک­ها در پیشبرد پروژه ­های ساخت مسکن ملی بسیار حیاتی است.

این نماینده مجلس گفت: در ارتباط با عرضه زمین به متقاضیان نیز باید ملاحظاتی را مدنظر داشته باشیم. نیاز است زمین­ها در جایی عرضه شود که امکان ارائه زیرساخت­ها نیز وجود داشته باشد. محلی که زمین در آن جا به مردم عرضه می­شود و تسهیلات بانکی از اهمیت بالایی در طرح ملی ساخت مسکن برخوردار هستند. این مسائل نیاز به هماهنگی در سطح کلان دارد.

این نماینده مجلس در پایان گفت: مسئله ساخت مسکن و تکمیل نهضت ملی مسکن، شرط مجلس در زمینه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بوده است و باید دولت چهاردهم نسبت به تکلیف قانونی خود در افزایش عرضه مسکن و همچنین ساخت مسکن با ورود مستقیم توان مردمی و عرضه زمین دولتی به مردم در کنار تکمیل نهضت ملی مسکن پاسخگو مجلس باشد و به صورت ماهانه پیگیر این موضوع از دولت هستیم.

نظر شما