شناسهٔ خبر: 69144452 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گیلان، تنها استانی که فرونشست زمین ندارد

استاندار گیلان با اشاره به ارزش زمین‌های کشاورزی این استان گفت: در بین ۳۱ استان کشور تنها استانی که فرو نشست زمین ندارد، گیلان است.

صاحب‌خبر -

هادی حق شناس، استاندار گیلان امروز (یکشنبه ۲۲ مهر ماه) در دیدار با شماری از معاونان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور که به منظور بهره برداری از پروژه‌های عمرانی به این استان سفر کردند، گفت: اراضی استان‌های گیلان و مازندران دارایی‌های ایران هستند، چنانکه بخشی از امنیت غذایی آینده کشور به این استان‌ها گره خورده است.

او تغییر کاربری غیر اصولی را معضلی برای استان گیلان خواند و تأکید کرد: در این بخش باید مسائل جدی‌تر مورد بررسی و نظارت قرار گیرد.

استاندار گیلان با بیان اینکه باید برای جلوگیری از تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی در روستا‌ها برنامه ارائه دهیم، طرح هادی روستایی را مقوله‌ای مهم برای جلوگیری از تغییر کاربری غیراصولی دانست که اجرای صحیح و بازنگری آن علاوه بر توسعه جوامع روستایی، مهاجرت معکوس را نیز به همراه دارد.

حق شناس با اشاره به اهمیت جدی بازنگری در طرح‌های هادی تصریح کرد: آمادگی کامل داریم با هماهنگی دستگاه‌ها از محل اعتبارات استانی، برای بازنگری در طرح‌های هادی اعتبار ویژه‌ای اختصاص دهیم.

برنجکاری مختص استان‌های شمالی است

او همچنین فرونشست اراضی در استان اصفهان را فاجعه بار قلمداد کرد و گفت: فرونشست زمین در این استان به ۴۰ سانتیمتر رسیده که این چالش نتیجه کاشت برنج در این استان است.

استاندار گیلان افزود: هم اکنون در ۱۹ استان کشور برنجکاری انجام می‌شود، این درحالی است که بر اساس اقلیم و ظرفیت‌های طبیعی، برنجکاری مختص استان‌های شمالی است.

به گفته حق شناس، گیلان در بین ۳۱ استان کشور تنها استانی است که فرونشست زمین ندارد، از این رو باید گفت زمین‌های کشاورزی گیلان دارایی ارزشمند ایران هستند و این مسئله ارتباط مستقیم با اقتصاد ملی ایران دارد. 

گیلان، تنها استانی که فرونشست زمین ندارد

او با اشاره به نقشی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در امیدبخشی به روستاییان دارد، تصریح کرد: بنیاد مسکن همواره در حوادث کارنامه بسیار درخشانی از خود به جا گذاشته و بی‌ادعا و بی منت در ساخت و ساز جهادی عمل کرده است. 

مجید جودی، معاون بازسازی و مسکن روستایی نیز در این جلسه خواستار رفع برخی مشکلات تملک و واگذاری اراضی استان شد و گفت: امیدواریم با حضور استاندار گیلان شاهد تحولات خوبی در بنیاد مسکن باشیم.

نظر شما