شناسهٔ خبر: 69118120 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

صبحانه خبری، ۲۱ مهر ۱۴۰۳؛ از مخالفت بایدن با حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای و نفتی ایران تا واکنش مشاور عالی فرمانده سپاه به شایعات پیرامون سردار قاآنی

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

احتمال یک انتصاب جنجالی در وزارت ورزش
معرفی احتمالی فردی به نام «علیرضا رحیمی ممقانی» به عنوان معاون جوانان وزارت ورزش با انتقادات بسیاری مواجه شده است.  منتقدین با استناد به مواضع «پان‌ترکی» و تجزیه طلبانه رحیمی ممقانی، خواهان جلوگیری از انتصاب چنین انتصابی هستند. گرایش های قومیت گرایانه ممقانی تا حدی است که او آشکارا هم راستا با سایر پاک ترک ها، از کلمه «تورک» به جای «ترک» استفاده می کند، اسم رمزی که در ادبیات تجزیه طلبان دیده می شود. او همچنین در نوشته ای کوتاه، آذربایجان را به شمالی و جنوبی تقسیم کرده، ادبیاتی که عیناً توسط باکو در مورد آذربایجان ایران استفاده می شود.

احتمال تغییر دکترین هسته‌ای ایران
شبکه راشا تودی به نقل از یک منبع ایرانی گزارش داد در صورت حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای و چنانچه پیامد پاسخ احتمالی آن بر غیرنظامیان تأثیر بگذارد، ایران دکترین هسته‌ای خود را تغییر خواهد داد و مجبور خواهد شد پاسخی مشابه به اسرائیل بدهد. 

آنچه تحویل گرفتیم، هر چه هست قطعا پول در آن نیست
مهاجرانی در پاسخ به این سوال که آیا آنگونه که برخی ادعا می‌کردند، دولت چهاردهم به اصطلاح اسب زین‌شده‌ای را تحویل گرفته است، گفت: به نقل از رئیس‌جمهور می‌گویم که آنچه تحویل گرفتیم، هر چه هست قطعا پول در آن نیست؛ قانونگذار ۲۲ همت برای پاداش پایان خدمت کارکنان دولت در نظر گرفته است، اما جمع پاداش پایان خدمت کارکنان، بالغ بر ۷۰ همت است لذا شاهد ناترازی بزرگی در بخش‌های مختلف هستیم.

واکنش مشاور عالی فرمانده سپاه به شایعات پیرامون سردار قاآنی
مشاور عالی فرمانده کل سپاه گفت: در روزهای اخیر بحث‌ها و شایعاتی پیرامون غیبت فرماندهان عالی‌رتبه نظامی به‌ویژه سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صحنه‌های عمومی نظیر نماز جمعه مطرح شده است. سردار دقیقی با بیان اینکه غیبت فرماندهان در صحنه‌های عمومی نظیر نماز جمعه، به معنای کاهش توان یا ضعف آن‌‌ها نیست، گفت: این غیبت نشان از تمرکز بر وظیفه‌شناسی و مسئولیت‌پذیری نیروهای مسلح نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد.

پلیس‌ها به اسلحه شوکر برقی مجهز می‌شوند
جانشین فرمانده کل انتظامی، تجهیز تمامی پلیس‌های تخصصی فراجا به اسلحه شوکر برقی را اولویت پلیس دانست و گفت: در حال تامین و ساخت این سلاح‌ها همچنین الحاق به نیروها هستیم. 

دیدار روسای جمهور ایران و روسیه
رئیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه حضور در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» که به مناسبت سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» در ترکمنستان برگزار شد، با رئیس جمهور روسیه دیدار و گفتگو کرد. ولادیمیر پوتین ضمن دعوت از رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس بریکس و برگزاری نشست مشترک دوجانبه گفت: ما به طور مشترک در سطح بین‌اللملی همکاری می‌کنیم و ارزیابی‌ها و رویکرد‌های جهانی ما یکسان است. 

کابینه امنیتی اسرائیل درمورد واکنش به ایران رای گیری نکرد
کانال ۱۳ اسرائیل می‌گوید که کابینه امنیتی اسرائیل دیشب درمورد واکنش به ایران رای گیری نکرد. این رسانه افزود: اسرائیل قصد دارد در مورد واکنش به ایران رأی‌گیری نکند و تأیید آن را تا نزدیکترین زمان به اجرای آن به تأخیر بیندازد. 

وال استریت ژورنال: ایران چهار دولت عربی را تهدید کرده 
وال استریت ژورنال به نقل از مقامات عربی نوشت:  تهران در کانال‌های دیپلماتیک محرمانه، اردن، امارات، عربستان و قطر را تهدید کرده است که در صورت استفاده از سرزمین‌ها یا حریم هوایی آنان برای حمله به ایران، این کشورها را هدف قرار خواهد داد. این کشورها به دولت بایدن اطلاع داده‌اند که نمی‌خواهند زیرساخت‌های نظامی یا حریم هوایی آنها برای عملیات تهاجمی علیه ایران استفاده شود.

مخالفت بایدن با حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای و نفتی ایران
رئیس‌جمهور بایدن در این گفتگو مخالفت خود را با حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای یا نفتی ایران ابراز کرد. در طول گفتگو، رئیس‌جمهور بایدن پس از آنکه متوجه شد اسرائیل به دنبال واکنشی معنادارتر از آن چیزی است که کاخ سفید ترجیح می دهد، تلاش کرد تا برای واکنش اسرائیل به ایران محدودیت‌هایی تعیین کند. 

وضعیت قانون عفاف و حجاب
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب قانون عفاف و حجاب با ارجاع به شورای نگهبان انجام شده و با انتقال توسط رئیس مجلس به رئیس‌جمهور برای ابلاغ و اجرا، نهایی می‌شود. او گفته اجرای این قانون حدود چهار پنجم از مسائل فرهنگی را حل می‌کند.

توقف پروژه ساخت مجتمع گردشگری در حریم تخت جمشید
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از توقف ساخت مجتمع گردشگری و سرویس بهداشتی در حریم درجه یک تخت جمشید (پارسه) خبر داد. 

مرگ ۳۰ هزار ایرانی به دلیل آلودگی هوا فقط در یک سال
رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا تنها در بخش ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون از ۲۴ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ به ۳۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است، گفت: افزایش این آمار خود نشان دهنده اجرای نادرست و ناقص قانون هوای پاک در کشور است. به گفته رفیعی  خسارات ناشی از آلودگی هوا در سال 1402 بالغ بر 597 همت بوده است که این میزان زنگ خطری برای مسوولان مربوطه بخصوص سازمان‌های متولی حفاظت از محیط زیست و سلامت در کشور است. 

احتمال اجرای طرح ترافیک جدید تهران از سال ۱۴۰۴
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: طرح ترافیک جدید در صورت تایید شورا‌های ترافیک از ابتدای سال بعد اجرایی می‌شود.  بنا بر اعلام شهرداری تهران، محدوده‌های فعلی براساس ضوابط شورای عالی ترافیک امکان تغییر چندانی ندارند، اما محدوده طرح زوج و فرد سابق و همچنین ساعات تردد خودرو‌ها ممکن است تغییر یابد؛ از دیگر نکات مطرح‌شده در این طرح، ورود کامیون‌ها به محدوده طرح ترافیک است که به‌طور جدی مورد بررسی قرار گرفته است تا مدیریت بهتری بر عبور و مرور این وسایل نقلیه اعمال شود. 

جایزه صلح نوبل ۲۰۲۴ به یک سازمان ژاپنی رسید
سازمان ژاپنی «نیهون هیدانکیو»، یک سازمان غیردولتی متشکل از بازماندگان حادثه انفجار بمب اتمی هیروشیما و ناکازاکی که با نام هیباکوشا نیز شناخته می‌شود، روز جمعه ۱۱ اکتبر (۲۰ مهر) برنده جایزه صلح نوبل شد. سخنگوی کمیته نوبل نروژ به هنگام اعلام نام برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۴ گفت: «هیباکوشا به خاطر تلاش‌هایش برای دستیابی به جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای و همین‌طور نشان دادن این نکته از زبان شاهدان که هرگز نباید دوباره از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرد، این جایزه را دریافت می‌کند.» 

صدیقی: رهبری در جمعه نصر در شرایط تهدید در مصلی حضور پیدا کردند
صدیقی، امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در جمعه نصر در شرایط تهدید در مصلی حضور پیدا کردند،  خاطرنشان کرد: بعد از شهادت علمدار جبهه مقاومت و با توجه به اینکه روحیه امت مجاهد تضعیف شده بود و به اضطراب و تردید مبتلا شده بودند، نیازمند ترمیم، تبیین و هدایت بودند و در چنین موقعیتی مقام‌ معظم رهبری با اینکه داغ سنگینی بر دل داشتند، در آن شرایط تهدید در نماز جمعه حضور پیدا کردند.

اختلافات بین آمریکا و اسرائیل در مورد ماهیت و گستره پاسخ به ایران کاهش یافته
اکسیوس از قول یک مقام ارشد اسرائیلی با بیان اینکه  اختلافات بین آمریکا و اسرائیل در مورد ماهیت و گستره حمله کاهش یافته است گفت: برنامه‌های فعلی در واکنش به ایران هنوز کمی تهاجمی‌تر از چیزی است که کاخ سفید ترجیح می‌دهد. 

سپاه: پیکر سردار نیلفروشان کشف شد
روابط عمومی سپاه اعلام کرد: با همت و تلاش‌های شبانه روزی پیکر شهید عباس نیلفروشان  کشف شده است. زمان انتقال پیکر شهید نیلفروشان به میهن اسلامی و برنامه‌های تشییع و خاکسپاری متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد. 

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما