شناسهٔ خبر: 69107599 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بیشترین ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر کشور در آران و بیدگل

شهرستان آران‌ و بیدگل با ۳۰۰ روز آفتابی در سال بیشترین ظرفیت کشور را در تولید انرژی تجدیدپذیر را دارد و از این رو هم‌افزایی مردم و نهادها مشکل کمبود برق در این شهرستان را مرتفع می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، کشور ایران با قرار گرفتن در مدارهای ۲۵ تا ۴۰ درجه عرض شمالی به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در میان نقاط جهان در بالاترین رده قرار دارد.

میزان تابش خورشیدی در ایران بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده شده‌است که البته بالاتر از میزان میانگین جهانی است و به‌طور میانگین سالیانه بیش از ۲۸۰ روز آفتابی در این کشور است که ظرفیتی قابل توجه را برای ما رقم زده است.

در این بین منطقه کویری، گرم و خشک کاشان و آران و بیدگل با وجود اینکه موقعیت جغرافیایی در تولید انرژی‌های تجدید پذیر را به خود اختصاص می‌دهد، ظرفیت ویژه‌ای در تعداد روزهای آفتابی دارد و انرژی خورشیدی در این منطقه سهل‌الوصول و قابل دسترسی آسان است.

این منطقه با ظرفیت انرژی خورشیدی ۳۰۰ روز آفتابی در نوع خود منحصر به فرد است که می‌توان از آن بهره‌های فراوان در تولید انرژی تجدید پذیر داشت.

از این‌رو با اهتمام و نگاه ویژه به این ظرفیت می‌توان اشتغال‌زایی و تولید این منطقه را به حداکثر رساند تا دیگر شاهد قطعی برق و کمبود آن نباشیم و این نقص صاحبان صنایع را رنج ندهد و خاموشی‌ها و قطعی برق خللی در عرصه تولید کشور ایجاد نکند.

مشارکت مردم در احداث نیروگاه‌های خورشیدی گامی بلند در قطع وابستگی

سردار مجتبی فدا، فرمانده سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان، اظهار کرد: امروز در شهرستان آران و بیدگل شاهد افتتاح ۱۰۰ نیروگاه در مقیاس کوچک ۵۰۰ کیلووات انرژی خورشیدی را به عرصه تولید در آوردند.

وی با اشاره به افتتاح این نیروگاه و اینکه این اقدام می‌تواند در راستای حضور و مشارکت مردم در تولید و ایجاد انرژی تجدید پذیر و قطع وابستگی مثمر ثمر باشد، افزود: جمعاً ۱۶۱۰ نیروگاه در استان اصفهان در مقیاس‌های کوچک به عرصه تولید اضافه شدند که ۸ مگاوات به شبکه برق کشور اضافه می‌کنند.

فرماندهی سپاه صاحب‌الزمان اصفهان (عج) گفت: بسیج سازندگی در اجرای فاز دوم طرح نیروگاه تجمیعی حمایتی شهرستان آران و بیدگل که امروز افتتاح شد، عملیات تولید بالغ بر ۱/۵ مگاوات برق را اجرایی می‌کند.

سردار فدا تاکید کرد: منطقه آران و بیدگل در کنار سایر ظرفیت‌های اقتصاد مقاومتی از جمله ایجاد و کاشت نخلستان، مزرعه زیتون، پرورش ماهی و شتر در حاشیه کویر به تولید انرژی خورشیدی نیز اقدام کرده است تا در راستای خودکفایی کشور گام‌های بلندی بردارد.

نخستین طرح کشوری بسیج سازندگی در آران و بیدگل اجرا شد

عماد مرادی، مدیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: نخستین طرح کشوری بسیج سازندگی کشور در شهرستان آران و بیدگل اجرا شد.

وی افزود: طرح ایجاد نیروگاه خورشیدی در راستای اقتصاد مقاومتی بر روی منازل خانواده‌های کم برخوردار اجرا می‌شود ولی چنانچه افرادی مستمند حتی منزلی نداشته تا از این طرح استفاده کنند در طرحی تجمیعی برای آنان از این تسهیلات استفاده می‌شود.

مدیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان گفت: در طرح تجمیعی حمایتی افتتاح نیروگاه خورشیدی آران و بیدگل ۱۰۰ خانواده کم برخوردار شرکت داشتند که ۵۰۰ وات انرژی به چرخه تولید اضافه می‌کنند و حداقل تا ۲۰ سال از ثمرات این طرح بهره‌مند می‌شوند.

مرادی خاطر نشان کرد: همه مردم می‌توانند در این طرح شرکت کرده و با مراجعه به سایت تسهیلات اقتصاد مقاومتی، ثبت نام کنند تا پس از بررسی کارشناسان اگر مشمول این طرح شوند، در جهت پرداخت این تسهیلات برای ایجاد نیروگاه به آنان اقدام می‌شود.

به گفته وی این طرح از سال ۱۴۰۰ در کشور اجرا شد و تا کنون بیش از ۱۶۱۰ نیروگاه با اعتباری بالغ بر ۱۵۷ میلیارد تومان برای خانواده‌های کم برخوردار استان اصفهان اجرا شده است که ۸ مگاوات برق را تولید و به مدار برق اضافه می‌کند.

صاحبان صنایع با شرکت در طرح آزاد نیروگاه خورشیدی به عدم قطع برق در منطقه اقدام کنند

محسن لقب دوست، مسئول قرارگاه سازندگی ناحیه مقاومت بسیج آران و بیدگل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان اظهار کرد: با توجه به اینکه مهمترین مشکلات این شهرستان آب و برق بود، توانستیم با ایجاد کنتورهای هوشمند در مزارع تا حد زیادی آب کشاورزی را کنترل کنیم.

وی با توجه به اینکه منطقه آران و بیدگل شهری صنعتی محسوب می‌شود، افزود: شهرستان آران و بیدگل با ۳۰۰ روز آفتابی در سال بیشترین ظرفیت کشور را در تولید انرژی تجدید پذیر را دارد، با چشم اندازی که در بسیج سازندگی برای صنایع ترسیم شده است و همچنین برق در تولید حرف اول را می‌زند از صنایع خواستیم تا پای کار آمده و در تولید برق به خودکفایی برسند و در عدم قطعی برق سهیم شوند.

مسئول قرارگاه سازندگی ناحیه مقاومت آران و بیدگل گفت: با توجه به قطعی دو روز در هفته صنایع در سال ۱۴۰۲، پیش‌بینی می‌شد این رقم به سه الی چهار روز هفته در سال جاری برسد که با افزایش دما و مصرف برق شهرستان متأسفانه شاهد این روند بودیم.

لقب دوست تصریح کرد: از این‌رو صاحبان صنایع را برخط کردیم تا در طرح آزاد تولید برق و احداث نیروگاه خورشیدی را افزایش دهند، همچنین دیگر نهادها نیز فراخوانده شدند تا با هم‌افزایی به خود کفایی در تولید برق و مرتفع شدن مشکلات این شهرستان پرداخته شود.

مسئول قرارگاه جهادی سازندگی ناحیه مقاومت بسیج آران و بیدگل تاکید کرد: با وجود اینکه ۵۰ درصد مردم این منطقه از صنایع ارتزاق می‌کنند می‌طلبد تا کلیه صنایع پای کار آمده و با الم به اینکه پس از طی سه سال برگشت سرمایه در این حوزه را خواهد داشت به تولید انرژی خورشیدی پرداخته و در این صنعت به خود کفایی برسند و قطعی برق را از منطقه به صفر برسانند.

لقب دوست با بیان اینکه تا کنون ۱۲۰ کارگاه اشتغال‌زایی در شهرستان آران و بیدگل راه اندازی شده است، گفت: ۱۲۰ مورد تسهیلات در راستای اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌آفرینی به خانواده‌های کم‌برخوردار این منطقه اجرا شده است.

به گزارش ایمنا، با توجه به نیاز ۷۰ مگاواتی منطقه به برق، در حال حاضر تنها ۲ مگاوات برق در شهرستان آران و بیدگل تولید می‌شود و فاصله زیادی در رفع این نیاز وجود دارد که پای‌کار آمدن و حمایت‌های بنیاد علوی و بنیاد برکت و بر خط کردن صاحبان صنایع را می‌طلبد، امید است با هم‌افزایی در این حوزه بزودی شاهد پایان یافتن این مشکل نیز در شهرستان آران و بیدگل باشیم.

نظر شما