شناسهٔ خبر: 69081375 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت وگو با ایرنا؛

«دوکوهه ادبیات» تلنگری برای احیای فرهنگ دفاع مقدس در استان‌هاست

تهران- ایرنا- مدیر موسسه فرهنگی هنری رسول آفتاب از «دوکوهه ادبیات» به عنوان برنامه‌ای یاد کرد که تلنگری به دغدغه‌مندان دفاع مقدس در تمام استان‌هاست تا پیش از این که سوژه‌های دفاع مقدس در خاک مدفون شود، به احیای فرهنگ ایثار و شهادت بپردازند. 

صاحب‌خبر -

رحیم مخدومی به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: برنامه «دوکوهه ادبیات» شامل ۳۱ برنامه ۴۰ دقیقه‌ای است که هر برنامه به ادبیات دفاع مقدس یک استان می‌پردازد. در واقع این برنامه تلنگری به استان‌هاست تا به پا خیزند و سوژه‌های دفاع مقدس استان خود را پیش از آن‌که زیر خاک‌ها مدفون شود، احیا کنند.

وی افزود: موسسه فرهنگی هنری رسول آفتاب که تاکنون عمده‌ فعالیت‌های خود را در حوزه‌ کتاب دفاع مقدس متمرکز کرده بود، این بار به تولید برنامه تلویزیونی پرداخته تا زمینه را برای افزایش صد برابری کتاب دفاع مقدس فراهم کند.

نویسنده کتاب «فرمانده من» اضافه کرد: دوکوهه را همه می‌شناسند؛ به‌ویژه رزمندگان و کسانی که به اردوهای راهیان نور رفته‌اند اما دوکوهه ادبیات، عنوان یک مستند تلویزیونی است که این روزها از شبکه چهار سیما پخش می شود.

وی افزود: وقتی جنگ آغاز شد و غیرت‌ها به جوش آمد، منجر به حرکت برای دفاع از انقلاب شد. مردم از معلم و دانش‌آموز، کارگر و کشاورز، دانشگاهی و طلبه، کار و درس را رها کردند و راهی جبهه شدند. یکی از اولین آوردگاه‌های دفاع مقدس، پادگان دوکوهه در پنج کیلومتری اندیمشک بود.

«دوکوهه ادبیات» تلنگری برای احیای فرهنگ دفاع مقدس در استان‌هاست رحیم مخدومی، نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس

نویسنده کتاب «نرگس» ادامه داد: سربازان خدا از هر نقطه‌ کشور راه افتادند و بیشتر آنها راهی دوکوهه می شدند که آن موقع یگان‌ها تفکیک استانی نشده بودند و تیپ و لشکری هم نبود که تفکیک استانی صورت گیرد. همین‌که امام خمینی (ره) حکم جهاد داد، مردم به پا خاستند و آوردگاه دوکوهه پر از جمعیت شد و نمایشگاهی از انواع زبان‌ها، لهجه‌ها، قومیت‌ها و حتی مذاهب و ادیان شکل گرفت.

مخدومی افزود: امروز هم پرچم‌دار مقتدر انقلاب، حکم جهاد داده و در مقوله‌ نشر سیره شهدا و ایثارگران فرمودند که باید افزایش صد برابری پیدا کند و معتقدم این اتفاق نخواهد افتاد مگر با خیزش بچه‌هایی مثل جوانمردان دهه‌ ۶۰ و رزمندگانی مثل رزمندگان دوکوهه.

وی اضافه کرد: تاکنون دو برنامه از دوکوهه ادبیات پخش شده که قسمت اول به ایثارگری های رزمندگان در استان لرستان اختصاص داشت و قسمت دوم به ادبیات دفاع مقدس استان کرمانشاه پرداخته شد. امشب نیز سومین قسمت پخش خواهد شد که به ادبیات دفاع مقدس در استان ایلام اختصاص دارد و محمدعلی قاسمی شاعر و نویسنده ایلامی میهمان این برنامه خواهد بود.

برنامه «دوکوهه ادبیات» به شناخت و ظرفیت‌های مغفول مانده ادبیات دفاع مقدس می پردازد. درحالی که با گذشت حدود ۴۰ سال از جنگ تحمیلی هنوز ظرفیت هایی از جنگ هست که به هیچ اثر هنری تبدیل نشده است، در این برنامه که با همکاری مرکز سیمرغ تولید شده، با دعوت از نویسندگان دفاع مقدس هر استان ظرفیت های آن استان مورد بررسی قرار می گیرد.

محور اصلی این برنامه فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند ادبیات دفاع مقدس باید چند برابری شود. تا پدران و مادران شهدا زنده هستند و باید این خاطرات ثبت و ضبط شود. در این برنامه با توجه به پژوهش های انجام شده حدود یک میلیون نفر به طور مستقیم با جنگ در ارتباط بودنده اند و تاکنون حدود ۲۳ هزار کتاب در حوزه دفاع مقدس منتشر شده است.

برنامه «دوکوهه ادبیات» روزهای چهارشنبه ساعت ۱۹ از شبکه چهار پخش می شود و بازپخش آن روزهای پنج‌شنبه ساعت ۱۲:۳۰ است. نخستین قسمت از این برنامه را که به استان لرستان اختصاص یافته و محمدتقی عزیزیان زمانه، نویسنده حوزه دفاع مقدس میهمان آن است را اینجا ببینید.

نظر شما