به گزارش ایسنا، سید حسین حسینی در مراسمی به مناسبت «روز دامپزشک در دانشکده دامپزشکی برگزار شد، ضمن تبریک این روز به جامعه دامپزشکی کشور، با مثبت ارزیابیکردن یک قرن فعالیت دامپزشکی در کشور گفت: پیشگامان دامپزشکی در ایران، در یک سده اخیر و از آغاز فعالیت این رشته در کشور، تمام اقتضائات و ساختار مورد نیاز این حوزه را فراهم کردهاند.
سرپرست دانشگاه تهران در ادامه با تاکید بر لزوم قدردانی از تمام کسانی که در یکصد سال پیش چنین ایدههایی را ارائه دادند، افزود: وظیفه ماست که یاد و خاطره همه آنان را گرامی بداریم؛ چرا که همزمان با راهاندازی مؤسسههای مرتبط با رشته دامپزشکی، از جمله مؤسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی با یک قرن قدمت و دایره دفع آفات حیوانی، راهاندازی دانشکده دامپزشکی مطرح را کردند و این نشان میدهد که با ابتکار و ایده مؤسسان، تمام اجزای حوزه دامپزشکی و اقتضائات این رشته در کشور، همزمان فراهم شده است.
استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، همچنین با اشاره به نقش راهبردی این دانشکده تاکید کرد: ساختار شکلگرفته برای دامپزشکی در طول یک قرن گذشته، یک ساختار متناسب بوده و توانسته است خدمات علمی و آموزشی شایستهای را در زمینه دام، کنترل و پیشگیری از بیماریهای دام و بیماریهای مشترک بین انسان و دام و همچنین تولید واکسن ارائه دهد. بیگمان این خدمات، هرگز جز با نقشآفرینی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در عرصه ملی محقق نمیشد.
وی افزود: این دانشکده در حوزه آموزش عالی نیز نقش مؤثری داشته است و تقریباً تمام دانشکدههای دامپزشکی کشور، به طور مستقیم یا غیرمستقیم از تجربه و میراث دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به وجود آمدهاند و این افتخاری بزرگ برای دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است.
سرپرست دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از گسترش بیرویه دانشکدههای دامپزشکی در کشور تصریح کرد: ما به عنوان متولیان امور و آموزش دامپزشکی، یک مسئولیت مضاعف داریم و آن این است که تلاش کنیم این رشد و توسعه متوازن باشد و به جای توسعه کمّی بر توسعه کیفی متمرکز شویم. البته خوشبختانه در ده سال اخیر با تلاش برخی مسئولین حوزه آموزش عالی، توسعه کمّی نداشتیم و تمام تلاشها، معطوف به ارتقای کیفی آموزش و پژوهش در این حوزه بوده است.
سرپرست دانشگاه تهران در پایان، ضمن تاکید بر بازنگری مجموعههای موجود و بازنگری در پذیرش بیرویه در برخی واحدهای دانشگاهی، گفت: هرگاه توسعه کمّی مورد توجه قرار گیرد، از توسعه کیفی کاسته خواهد شد و این دو معمولاً در تضاد با هم هستند و موضوع کیفیت در آموزش مقولهای است که باید دغدغه همه ما باشد.
انتهای پیام