شناسهٔ خبر: 69061092 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/گزارش/

مراتع استان ایلام، مغلوب در کشمکش موازنه دام و مرتع

رضا پاکزاد

توان استاندارد مراتع استان ایلام برای چرای ۵۰۰ واحد دامی است در حالی که پنج تا ۶ برابر این ظرفیت در مراتع استان چرا صورت می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

استان ایلام  ۷۸۰ هزار هکتار مرتع دارد که معادل ۶۰ درصد مساحت استان است و یک درصد کل مراتع کشور را شامل می‌شود.

حجم زیاد و مداوم دام‌های دامداران بومی و مهمان در مراتع، فرصت تجدید حیات به عرصه‌های مرتعی را نمی‌دهد و در نتیجه چرای بی‌رویه دام، تشدید بیابان‌زایی و تُنُک‌شدن عرصه‌های مرتعی را خواهیم داشت.

هر ساله با فرارسیدن فصل پاییز کوچ پاییزه عشایر ایلام از ییلاق به قشلاق آغاز می‌شود و ورود زودهنگام عشایر به قشلاق و چرایی دام آن‌ها در مراتع و خروج دیرهنگام آن‌ها، ورای مفرط، حضور دام مازاد، از مهم‌ترین دلایل تخریب مراتع استان هستند.

فشار چرای دام ۵ برابر ظرفیت مراتع استان

«محمد کریمیان» کارشناس ارشد منابع طبیعی گرایش بیابان‌زدایی در این خصوص به ایسنا گفت: درحال حاضر فشار چرای دام در مراتع استان بیش از ۵ برابر ظرفیت مرتعی است که این وضعیت باعث فقیر شدن مراتع بویژه در شهرستان‌های دهلران، مهران و آبدانان شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر عشایر ایلام، عشایر استان‌های کرمانشاه، لرستان و همدان نیز قشلاق خود را در مراتع فقیر استان ایلام می‌گذرانند که این میزان دام بیش از حد ظرفیت مراتع استان است. اجرای طرح‌های مرتعداری در سطح استان وظیفه ذاتی سازمان منابع طبیعی است.

مدیریت چرا و کنترل دام

«یاسم خانمحمدیان» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز در این خصوص به ایسنا اظهار کرد: با استفاده صحیح از مراتع به خصوص جلوگیری از ورود زودهنگام دام در مراتع و جلوگیری از ورود دام مازاد می توان از تخریب بیشتر مراتع جلوگیری کرد.

وی افزود: مدیریت چرا و کنترل دام به عنوان اقدام حفاظتی مهم در ایجاد تعادل دام و مرتع مطرح است و یکی از سیاست‌های راهبردی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به شمار می‌رود، لذا با هدف حفظ پوشش گیاهی و منابع آب و خاک و فراهم شدن بستری مناسب برای تجدید حیات گیاهان مرتعی و جلوگیری از تخریب و ارتقای اکوسیستم عرصه‌های طبیعی، اجرای پروژه مدیریت چرا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که طی سال‌های اخیر در استان به جدیت دنبال و اجرا می‌شود.

مراتع ایلام میزبان ۱۵۰ هزار رأس دام مهمان!

«محمدجواد خانزادی» مدیرکل امور عشایر استان ایلام نیز در این خصوص اظهار کرد: استان ایلام امسال نیز مثل همه ساله، میزبان یک هزار خانوار عشایری کوچنده از استان‌های همجوار است.

وی گفت: زمان استقرار عشایر کوچنده از سایر استان‌ها در ایلام از ۱۵ مهر به بعد تعیین شده است.

این مسئول با تأکید بر اینکه عشایر مهمان از ۱۵ آذرماه اجازه استقرار در مراتع مناطق گرمسیری استان ایلام را دارند و ورود زودهنگام آنها قبل از تاریخ یاد شده ممنوع است.

خانزادی گفت: عشایر مهمان کوچنده به استان ایلام به طور تقریبی با جمعیتی حدود شش هزار و ۵۰۰ نفر دارای ۱۵۰ هزار رأس دام هستند که هماهنگی‌های لازم برای برنامه‌ریزی کوچ این عشایر مهمان نشست‌های متعدد برگزار شده است.

با توجه به تعداد دام‌های عشایر استان و مهمانی عشایر استان‌های همجوار در استان، مراتع استان دیگر جانی برای پذیرایی نداشته باشند، بنابراین مسئولان باید فکر اساسی حفظ مراتع استان و ایجاد تعادل دام و مرتع داشته باشند.

انتهای پیام

نظر شما