شناسهٔ خبر: 69058824 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

قانون برنامه  هفتم توسعه حامی افزایش رقابت‌پذیری  در اقتصاد دانش بنیان

روزنامه جوان

یک اقتصاد دانش‌بنیان تولید و بهره‌برداری از دانش را برای رشد اقتصادی با تمرکز بر نوآوری، فناوری و منابع انسانی ماهر در اولویت قرار می‌دهد. برای کشور‌هایی مانند ایران که صنایع سنتی ستون فقرات اقتصاد هستند، چرخش به سمت اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند چندین مزیت داشته باشد

صاحب‌خبر -
جوان آنلاین: یکی از تغییرات اساسی قانونی در برنامه هفتم توسعه، لغو حق بیمه قرارداد برای شرکت‌های دانش بنیان است. این سیاست مدت‌هاست به عنوان یکی از مهم‌ترین موانع همکاری‌های فناورانه در اقتصاد ایران تلقی می‌شود و با حذف آن عملاً مانعی بزرگ در جهت توسعه و افزایش رقابت‌پذیری در اقتصاد دانش بنیان برداشته خواهد شد. با حذف حق بیمه قرارداد برای شرکت‌های دانش‌بنیان کسب و کار‌های فعال در این بخش، متحمل هزینه‌های عملیاتی کمتری خواهند شد که به آن‌ها امکان می‌دهد منابع را به سمت نوآوری و تحقیق و توسعه تخصیص دهند. 
یک اقتصاد دانش‌بنیان تولید و بهره‌برداری از دانش را برای رشد اقتصادی با تمرکز بر نوآوری، فناوری و منابع انسانی ماهر در اولویت قرار می‌دهد. برای کشور‌هایی مانند ایران که صنایع سنتی ستون فقرات اقتصاد هستند، چرخش به سمت اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند چندین مزیت داشته باشد. برنامه هفتم توسعه به عنوان مبنای قانونی برای انتقال ایران به اقتصاد دانش‌بنیان عمل می‌کند. از طریق مصوبات راهبردی و مختلف این بخش تقویت اکوسیستم علم و فناوری از طریق رفع موانع رقابت و تقویت تلاش‌های مشترک بین گروه‌های ذینفع به وقوع خواهد پیوست. نقش دولت در این تحول محوری است، زیرا چارچوب و منابع لازم برای رشد شرکت‌های دانش بنیان را فراهم می‌کند. 
یکی از تغییرات اساسی قانونی در برنامه هفتم توسعه، لغو حق بیمه قرارداد برای شرکت‌های دانش بنیان است. ایــن سیاســت مدت‌هاسـت به عنوان یکـــی از مهم‌ترین موانع همکاری‌هـــای فناورانه در اقتصاد ایران تلقی می‌شود و با حذف آن عملاً مانعی بزرگ در جهـــت توسعه و افزایش رقابت پذیری در اقتصاد دانش بنیان برداشته خواهد شد. با حذف حق بیمه قرارداد برای شرکت‌های دانش‌بنیان کسب و کار‌های فعال در این بخش، متحمل هزینه‌های عملیاتی کمتری خواهند شد که به آن‌ها امکان می‌دهد منابع را به سمت نوآوری و تحقیق و توسعه تخصیص دهند. همچنین حذف این مانع، همکاری و مشارکت بین استارت آپ‌های نوآور و شرکت‌های بزرگ‌تر را تقویت و انتقال فناوری و همکاری را تسهیل می‌کند و با یک میدان بازی عادلانه‌تر، شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند به طور مؤثرتری با صنایع بزرگ تثبیت شده رقابت کنند. 
همچنین در مسئله تأمین مالی تکیه بر دو اصل مبتنی بر اعطا و تقویت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به صنایع جهت همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین اخذ مالیات از صادرات محصولات خام و نیمه‌خام و تخصیص آن به اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان نیز منابع جدید تأمین مالی توسعه فناوری در صنعت است که موجب توسعه سهم اقتصاد دانش‌بنیان از کیک اقتصاد خواهد شد. 
نقشه راه ایران برای ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان از طریق برنامه هفتم توسعه نقطه عطف مهمی در استراتژی اقتصادی این کشور است. دولت با رفع موانعی مانند حق بیمه قراردادها، تخصیص مجدد درآمد‌های مالیاتی صادراتی و تأکید بر بومی‌سازی فناوری‌های استراتژیک، به دنبال ایجاد محیطی آماده برای نوآوری و رشد است. در صورتی که ابتکارات ذکر شده در برنامه هفتم توسعه به طور همزمان و منسجم اجرا شود، ایران از یک اقتصاد پررونق مبتنی بر دانش که برای رشد پایدار در عصر جهانی شدن آماده است، بهره‌مند خواهد بود که موجب توسعه صنعتی دانش محور کشور در دوره پنج ساله برنامه هفتم توسعه 
خواهد شد.

نظر شما