شناسهٔ خبر: 6905585 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در نشست خبری تشریح شد:

آخرین وضعیت پرونده بورسیه‌ها و اختلاس 32 میلیارد تومانی صندوق رفاه

ایلنا: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آخرین وضعیت پرونده بورسیه‌ها را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد فرهادی در نشست ارائه گزارش عملکرد دو ساله وزارت  علوم ضمن تبریک روز خبرنگار در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص بورسیه‌ها و عدم شفافیت وزیر علوم در این زمینه اظهار داشت: نمی‌دانم چند بار باید شفاف‌سازی شود و چند بار باید توضیح دهم. داستان‌ بورسیه‌ها به سه هزار و اندی نفر ختم نمی‌شود و ما 6 هزار بورسیه داریم که هیچ مشکلی ندارند و جایابی هم شده‌اند که 5 هزار نفر از آنها به دولت قبل و هزار نفر مربوط به دولت فعلی می‌شود.

وزیر علوم  با بیان اینکه بورسیه‌های آن سه هزار نفر وضعیت خاص داشتند و به چند دسته تقسیم می‌شوند، گفت: برخی‌ها بدون امتحان پذیرش شده‌اند، در حالی که باید  امتحان ورودی علمی می‌دادند که در حال حاضر نسبت به آنها اغماض شده است، تعدادی نیز حکم بورسیه را نگرفتند که در حال هماهنگی با دانشگاه‌ها هستیم که البته تعدادی از اینها تعیین تکلیف شده و مابقی تعیین تکلیف خواهند شد.

وی اضافه کرد: تعدادی دیگر همچنان در دانشگاه‌ها جایابی نشده‌اند که وزارتخانه به آنها کمک خواهد کرد و اگر هم در آخر جایابی نشدند، تعهد آنها لغو می‌شود و وزارتخانه تمام هزینه‌های آنها را پرداخت خواهد کرد.

وزیر علوم بیان کرد: عده‌ای نیز مربی رسمی و یا پیمانی هستند که مربیان رسمی مشکلی ندارند و مربیان پیمانی تعدادی هستند که باید مصوبه هیات امنا را دریافت کنند که در حال حاضر حدود حکم 150 هزار نفر از مربیان پیمانی توسط هیات امنای دانشگاه‌ها تایید شده است و حکم عده‌ای در دستور کار قرار دارد.

فرهادی افزود: عده‌ای نیز دو شغله هستند و از دو جا حقوق می‌گیرند که یا باید کارمند بمانند یا بورس شوند و در حال حاضر تعیین تکلیف این افراد نیز در دستور کار قرار دارد عده‌ای دیگر جزو ایثارگران هستند که اینها مشکلی ندارند و تحصیلات‌شان را ادامه می‌دهند، از سوی دیگر با هماهنگی با بنیاد شهید مشکل عده‌ای که از نظر هزینه مشکل دارند، مرتفع خواهد شد.

وزیر علوم عنوان کرد: عده‌ای هم که در خارج تحصیل می‌کنند و برگشته‌اند، تعیین تکلیف می‌شوند و جایابی آنها در دانشگاه‌ها صورت خواهد پذیرفت، عده‌ای هم بودند که سن خیلی بالایی داشتند و برای آنها ارفاق‌هایی در نظر گرفته شده که در این زمینه با حکم بورسیه تعدادی موافقت شده و برخی دیگر نیز هزینه تحصیل را خودشان باید بپردازند.

وی ادامه داد: از این 3 هزار و اندی بورسیه 36 نفر بودند که اطلاعات غلط داده بودند که ما پیش از این به صورت رسمی اعلام کردیم.

صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان همچنین درباره شرایط بورسیه این دانشجویان نیز گفت:‌ دانشجویان بورسیه خارج از کشور  همگی جایابی شده‌اند و تنها تعدادی از بورسیه‌های داخل هستند که هنوز جایابی نشده‌‌اند.

وی ادامه داد: تا قبل از پایان سال هزینه تحصیل این افراد به حساب دانشگاه‌ها واریز خواهد شد و ما نیز تخفیف‌هایی را در خصوص شرایط سنی و معدل افراد به دانشگاه‌ها اعلام کردیم و گفتیم در صورتی که عدول ازسطح کیفی صورت نگیرد، شرایط این افراد پیگیری شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان همچنین درباره اختلاس 32 میلیاردی صندوق رفاه توضیح داد و گفت:اختلاس نبود و صرفا قرارداد صوری بوده است که به نتیجه هم نرسیده بود و تمام تلاش بر این است که از محل ضمانت‌نامه‌های بانکی اصل پول به صندوق بازگردانده شود  که در حال حاضر از 32 میلیارد تومان، 6 میلیارد تومان به صندوق بازگشته و 24 میلیارد تومان باقی مانده است.

وزیر علوم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بعد از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص شتاب علمی کشور چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است، گفت: بهترین، بیشترین و جامع‌ترین حمایت و دستور را رهبر معظم انقلاب در زمینه رشد علمی کشور داشته، دارند و خواهند داشت و انصافا باید قدر بدانیم.

وی افزود: در برنامه دولت آقای روحانی کیفی شدن آموزش تاکید شده و ما نیز  تاسیس رشته‌های جدید و تامین منابع و امکانات آموزش را در دستور کار خود داریم اما باید بدانیم در شرایطی رشد علمی کشور شتاب می‌گیرد که دسترسی آسان به اطلاعات داشته باشیم و شبکه علمی کشور راه‌اندازی شود. بخشی از کاهش رشد به تحریم‌ها در سال‌های اخیر برمی‌گردد که ما امکان ارتباطات گسترده نداشتیم.

فرهادی اضافه کرد: مشکلات حضور اساتید در نشست‌ها و کنفرانس های بین‌المللی باید مرتفع شود و تجهیز آزمایشگاه‌های مرجع و مرکزی در دستور کار قرار گیرد یکی دیگر از شاخص‌های رشد علمی مقاله‌های مشترک است که در چند سال اخیر تعداد این مقالات کاهش یافته بود از سوی دیگر میزان سهم ما و بودجه پژوهشی از بودجه عمومی دولت در کاهش یا افزایش این رشد موثر است.

احمدی معاون پژوهشی وزیر علوم در پاسخ به این سوال اظهار داشت: رشد علمی در کشور یک ساله نیست و رشد علمی حداقل 4 سال زمان می‌برد به این معنی که ارزیابی دولت فعلی در بحث رشد علمی باید دو سال دیگر صورت گیرد.

معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان اینکه ما نگرانی اساسی در خصوص ملزومات رشد علمی داریم خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته ارتباطات بین‌المللی ما به خاطر تحریم‌ها با معضل رو به رو بود در حال حاضر عربستان اعتباری که برای تحقیقات علم و فناوری در نظر گرفته 7 میلیارد دلار است و اعتبار ما کمتر از 1.7 میلیارد دلار است.

احمدی با تاکید بر اینکه در برنامه ششم محوریت باید طبق فرمایشات رهبری توسعه علم و  فناوری باشد تصریح کرد: اگر به این موضوع اعتقاد داشته باشیم و این موارد را در اولویت قرار دهیم زمینه برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی و توسعه فراهم خواهد شد.

وزیر علوم در ادامه نشست در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه نتیجه انتخابات روسای دانشگاه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود گفت: انتخاب روسای دانشگاه ها همچنان ساری و جاری است و دلیل برگزار نشدن جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی تعطیلی تابستانی شوراست اما هفته آینده جلسات از سر گرفته خواهد شد.

وی همچنین درباره رشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد توضیح داد و گفت: شورای گسترش مجوز رشته محل ها را می‌دهد. قبل از بنده تصمیماتی در این باره گرفته شده بود و ما بر آن صحه گذاشتیم و کمیته مشترکی ایجاد کردیم. در این جلسات تصمیم گرفته شد تا پایان اردیبهشت ماه در خصوص این رشته‌ها تصمیم‌گیری شود و البته تعداد زیادی از این رشته‌ها تایید شدند و تعدادی هم نقص پرونده داشتند و ما اعلام کردیم هر زمان که کامل شوند مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت دریافت مجوز می‌توانند دانشجو بپذیرند.

شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در این زمینه توضیح داد و گفت: حدود دو هزار و 981 پرونده رشته محل‌های فاقد مجوز از تاریخ 15/9/93  مورد بررسی قرار گرفتند و تا پایان اردیبهشت 94 هزار و 408 مورد از این پرونده‌ها تایید شدند و 53 درصد از این پرونده ها تاییدیه نگرفتند.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: دانشگاه آزاد باید طبق ضوابط این رشته‌ها را متناسب با شاخص‌های وزارت علوم اصلاح کند و در غیر این صورت مجوز نمی‌گیرند.

خبرنگار دیگری در خصوص انتخابات تحکیم وحدت دانشگاه‌ها پرسید و گفت وزارت علوم  هیچ نظری در خصوص انتخابات نداده است که هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم پاسخ داد: در سال 92 ما اعلام کردیم که انتخابات تحکیم وحدت حد نصاب لازم را ندارد و ما به آنها مهلت دادیم. سال گذشته گزارش دادند که به حد نصاب نزدیک شده‌اند.

وی ادامه داد: کماکان فعالیت آنها ادامه دارد و ما به آنها به شکل شفاهی اعلام کردیم که می‌توانند کار خود را ادامه دهند البته ابلاغ کردیم که اگر نتوانند شرایط لازم را احراز کنند نمی‌توانند فعالیت داشته باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اضافه کرد: تلاش ما بر این است که هیچ تشکلی تعطیل نشود.

وزیر علوم در پاسخ به این سوال که چشم‌انداز و نگاه وزارت علوم برای توسعه آموزش عالی به ظرفیت دانشگاه‌های دولتی است یا غیر دولتی  گفت: ما به هر دو تاکید داریم و در بخش دولتی آمایش آموزش عالی را در دستور کار داریم  و در این آمایش تجمیع برخی واحدها ادغام و یا انحلال برخی واحدها را خواهیم داشت همچنین تاسیس رشته‌های جدیدی و توسعه تحصیلات تکمیلی مورد تاکید ماست.

خبرنگار دیگری از فرهادی پرسید سال‌هاست که دانشگاه‌ها با بازار کار فاصله زیادی دارند و در حالی که نرخ بیکاری بالاست بازار کار تشنه نیروی متخصص است که او پاسخ داد: باید توجه داشته باشید که سهم اموزش در اشتغال حدود30 درصد است و رشد درآمد ملی در میزان اشتغال کشور بسیار موثر است.

وزیر  علوم همچنین از تصویب رشته‌های جدید در شورای برنامه‌ریزی تا پایان تابستان خبر داد.

فرهادی همچنین در واکنش به اینکه در حال حاضر با سونامی دانشجویان دکتری آن هم با توجه به نبود استادو کلاس درس مواجه هستیم و اینکه تا چه زمانی می‌خواهید کمیت را فدای کیفیت کنید، گفت: ما از اول که آمدیم بر کیفیت تمرکز داشتیم و کمیت را متوقف کردیم به طوری که امسال 700 هزار صندلی خالی در دانشگاه ها داریم از سوی دیگر تجمیع و انحلال برخی واحدها در دستور کار ماست.

شریعتی نیاسری معاون آموزشی وزیر علوم در پاسخ به این سوال گفت: ما از ابتدا در مقطع دکتری حساسیت داشتیم و در حال حاضر درخواست‌هایی که برای ایجاد دوره‌های دکتری می‌شود ما با حساسیت ویژه به آنها مجوز می دهیم.

وزیر علوم در پاسخ به این سوال که گفته شده تا شش ماه دیگر 12 دانشگاه غیرانتفاعی منحل می‌شوند گفت: این طور نیست و ما به آنها مهلت دادیم تا در صورتی که به وضعیت مطلوبی نرسند ممکن است منحل شوند.

فرهادی همچنین با بیان اینکه طرح آ‌مایش آموزش عالی تا پایان تابستان نهایی و تقدیم شورای عالی انقلاب فرهنگی‌می شود درباره استقلال دانشگاه‌ها گفت: ما به دانشگاه‌های باسابقه‌تر یکسری اختیارات داده ایم و به نوعی تفویض اختیار کرده‌ایم و دست آنها را باز گذاشته‌ایم.

وزیر علوم در پاسخ به این سوال که آیا تفکیک جنسیتی در دانشگاه در طرح آمایش آموزش عالی مطرح است اظهار داشت: چنین چیزی هیچ جا مطرح نبوده ونخواهد بود.

 

نظر شما