شناسهٔ خبر: 69054004 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

گل‌نبشته‌های هخامنشی فردا رونمایی می‌شود

صاحب‌خبر -
گروه فرهنگی: ششمین محموله از گل‌نبشته‌های هخامنشی که به تازگی همراه با پرواز ریاست جمهوری از آمریکا به ایران بازگردانده شده است، سه‌شنبه ۱۷ مهرماه با حضور رئیس جمهور رونمایی می‌شود.به گزارش ایسنا، ۱۱۰۰ قطعه از الواح هخامنشی که در امانت مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو بود پنجم مهرماه ۱۴۰۳ با پرواز ریاست جمهوری از آمریکا به ایران استرداد شد. این تعداد بخشی از مجموعه‌ای است که همچنان در اختیار این موسسه برای مطالعه و رمزگشایی قرار دارد.بنابر اظهارات علی دارابی، معاون میراث فرهنگی پیش‌تر در پنج مرحله و در مجموع ۶ هزار و ۸۶۸ گل‌نبشته به کشور بازگردانده شده بود.

این ۱۱۰۰ قطعه گل‌نبشته‌ پس از برگرداندن به ایران، به موزه ملی منتقل شد و پس از سپری شدن دوران قرنطینه قرار است سه‌شنبه ۱۷ مهرماه با حضور رئیس‌ جمهور رونمایی شود. از همین رو، ‌ موزه ملی ایران از ساعت ۱۲ ظهر دوشنبه ۱۶ مهرماه برای آماده‌سازی فضا تعطیل خواهد بود و سه‌شنبه ۱۷ مهرماه نیز برنامه بازدید عمومی ندارد.

ششمین محموله از گل‌نبشته‌هایی که به ایران بازگردانده شده است بیشتر به خط میخی و زبان عیلامی و یا آرامی در اشکال و ابعاد مختلف هستند که موضوعات آنها عمدتاً درباره مدیریت منابع، راه‌ها، روابط اجتماعی، مایحتاج اساسی زندگی، دستمزدها و اقتصاد جامعه هخامنشی در زمان داریوش اول است.

الواح، از باروی تخت جمشید و در کاوش‌هایی که ارنست هرتسفلد، باستان‌شناس آلمانی حضور داشت، به دست آمده و تخمین زده شده است که این یافته شامل حدود ۳۰ هزار و یا بیشتر لوح و قطعات گِلی کتیبه‌دار و مُهر و موم‌شده بوده است. آن زمان امکان خواندن الواح در ایران وجود نداشت، در نتیجه در هنگام امانت‌سپاری، از الواح صورت‌برداری دقیق نشد.

طبق اعلام مؤسسه شرق‌شناسی، مقرر شده بود آن مؤسسه دو بار در سال از خزانه‌داری آمریکا، صدور مجوز انتقال الواح به ایران را تقاضا کند تا بتواند سالانه ۵۰۰۰ لوح را مسترد کند، رویه‌ای که در مقاطعی به درستی طی نشده و روند بازگشت این الواح را طولانی کرده است.

تا کنون شش محموله از این گل‌نبشته‌ها در سال‌های ۱۳۲۷، ۱۳۳۰، ۱۳۸۳، ۱۳۹۸، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به ایران بازگردانده شده است. مسئولان وزارت میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی گفته‌اند باقی‌مانده الواح در یک برنامه زمان‌بندی قرار است به ایران بازگردانده شود و آمریکا به استرداد آنها متعهد شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما