شناسهٔ خبر: 69052099 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

شهردار شیراز: خط مترو نزدیک حافظیه خطری برای آرامگاه ندارد

طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر احتمال خسارت و تخریب مجموعه حافظیه و آرامگاه لسان الغیب در پی توسعه مترو شیراز در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شده که شهردار این کلانشهر می‌گوید این خط خطری برای آرامگاه ندارد. طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر احتمال خسارت و تخریب مجموعه حافظیه و آرامگاه لسان الغیب در پی توسعه مترو شیراز در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شده که شهردار این کلانشهر می‌گوید این خط خطری برای آرامگاه ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر احتمال وارد شدن خسارت به مجموعه حافظیه و اماکن فرهنگی و ادبی شیراز در پی توسعه قطار شهری در فضای رسانه‌ای منتشر شده است و در این اخبار آمده که شهرداری شیراز خط دو مترو این شهر را که در دوره پنجم شورای اسلامی باید در یک کیلومتری آرامگاه حافظ متوقف می‌شده تا ۵۰۰ متری حافظیه ادامه داده است.
همچنین بعضی رسانه ها مدعی شده اند که این وضعیت در حالی است که شهرداری شیراز برای توسعه این خط قطار شهری مجوزهای لازم را نیز از مبادی رسمی دریافت نکرده است.
توسعه خط ۲ مترو شیراز تا نزدیکی مجموعه حافظیه در دوران شورای چهارم شهر شیراز مطرح شد که این مساله در دوره بعدی پارلمان شهری به دلیل احتمال تخریب و تهدید آرامگاه حافظ به دلیل احتمال لرزش‌ها رد شد.
شورای پنجم شهر شیراز مصوب کرده که برای حفاظت از حافظیه و آثار تاریخی این منطقه خط دو قطار شهری شیراز باید تا فاصله یک کیلومتری آرامگاه حافظ راه اندازی شود و فاصله باقی مانده تا محل ورودی آرامگاه حافظ با استفاده از ساخت تراموا توسعه یابد.
براساس مطالب منتشر شده در رسانه ها، شورای فعلی شهر و شهرداری شیراز تصمیم دارند که توسعه مترو این کلانشهر را تا فاصله ۵۰۰ متری آرامگاه حافظ ادامه دهند که همین موضوع فعالین میراث فرهنگی را نگران کرده است.
براین اساس اگر مترو شیراز به این صورت توسعه یابد میراث تاریخی و فرهنگی این منطقه ازجمله آب انبارهای تاریخی، گورستان تاریخی هزارساله شیراز و ... نیز تخریب خواهد شد.

شهردار شیراز: توسعه مترو، خطری برای آرامگاه حافظ ندارد

شهردار شیراز در این باره گفت: برخی اظهارنظرها از روی ناآگاهی و بدون نظر کارشناسی است.
محمدحسن اسدی افزود: یکی از اصلی ترین خیابان های شیراز خیابان زند بوده که مملو از خانه های میراثی و ثبتی است و اکنون بعد از گذشت سال ها که خط اول قطار شهری شیراز در این مسیر مورد استفاده قرار گرفته هیچ خسارت و مشکلی برای این مناطق ایجاد نکرده است.
وی ادامه داد: شهرداری شیراز بدون اظهارنظر کارشناسان اقدام به انجام فعالیت های عمرانی به خصوص در حریم آثار تاریخی نمی کند و برای جلوگیری از هرگونه خطرات احتمالی تدابیر ویژه ای اندیشیده است.
اسدی عنوان کرد: برای انجام خط دوم قطار شهری شیراز در حریم آرامگاه سعدی و حافظ اقدام به حفر تونل به ارتفاع ۲۰ متر شده است.
او افزود: ۲ ایستگاه سعدی و حافظ حداقل ۲۰ متر از سطح زمین پایین تر است و به صورت زیر سطحی اقدام به ساخت تونل شده است.
شهردار شیراز گفت: بر اساس آخرین صورت جلسه های خط دوم قطار شهری شیراز میراث فرهنگی فارس نیز با آگاهی از طرح عملیاتی اقدام به امضا و تایید این طرح کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما