شناسهٔ خبر: 69051526 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

نگاهی به نحوه مارجین تریدینگ در صرافی XT

صاحب‌خبر -

«مارجین تریدینگ» (Margin Trading) یک روش معاملاتی است که در آن معامله‌گران با قرض گرفتن از کارگزاری یا صرافی، با سرمایه چند برابر در معاملات شرکت می‌کنند. به این ترتیب معامله‌گران می‌توانند سودآوری بیشتری در معاملات خود داشته باشند ولی ریسک آن نیز بالاتر است. در ادامه، به‌‌طور کامل در مورد مارجین تریدینگ و مزایا و معایب آن توضیح می‌دهیم و در گام بعدی، نحوه انجام مارجین تریدینگ در صرافی XT را توضیح می‌‌دهیم.

مارجین تریدینگ چیست؟

مارجین تریدینگ یکی از روش‌های پرریسک معامله است که در آن معامله‌گر، دارایی خود را به‌عنوان وثیقه (مارجین) استفاده می‌کند و به اعتبار آن از صرافی یا کارگزاری وام یا قرض می‌گیرد تا بتواند معاملاتی با حجم بیشتر از موجودی خود انجام دهد. این روش با وجود سودآوری بالا، به‌عنوان یکی از پرریسک‌ترین انواع معاملات شناخته می‌شود چراکه در صورت کاهش قیمت سهام یا ارز، معامله‌گر هم باید قرض را بازپرداخت کند و هم ممکن است سرمایه خود را از دست بدهد.

برای مثال، فرض کنید شما ۱۰۰ دلار دارایی دارید. در این صورت واضح است که فقط می‌توانید به اندازه همین ۱۰۰ دلار خرید کنید. در مارجین تریدینگ، شما از صرافی یا کارگزاری، ۴۰۰ دلار قرض می‌گیرید. حالا با سرمایه ۵۰۰ دلار می‌توانید سهام بیشتری بخرید. در این صورت اگر قیمت بالا برود شما بیشتر سود می‌کنید چون سهام بیشتری خریده‌اید. اما در‌صورتی‌که قیمت پایین بیاید، ضرر شما هم بیشتر است چون هم باید قرض یا وام خود را بازپرداخت کنید و هم ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید.

مزایا و معایب مارجین تریدینگ

این روش معامله، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد که در این بخش در مورد آن‌ها توضیح می‌دهیم.

مزایای مارجین تریدینگ

مهم‌ترین مزیت‌های این روش عبارت‌اند از:

  • افزایش قدرت خرید: معامله مارجین به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا با استفاده از وجوه قرضی، موقعیت‌های بزرگتری در بازار اختیار کنند و وارد معاملاتی شوند که با سرمایه خود نمی‌توانستند انجام دهند. در صورت موفقیت در سرمایه‌گذاری، معاملات مارجین می‌توانند سودآوری و بازدهی بسیار بالایی برای معامله‌گران داشته باشد.
  • پتانسیل بازدهی بیشتر: در صورت افزایش ارزش سرمایه‌گذاری، بازدهی معاملات مارجین به میزان چشم‌گیری بالاتر از بازدهی با پول نقد خواهد بود. برای مثال، اگر یک سرمایه‌گذار ۱۰۰۰۰ دلار از یک سهام بخرد که ۵۰۰۰ دلار آن پول خود او و مابقی قرض باشد، اگر قیمت سهام ۲۵ درصد بالاتر برود، سود او به‌جای ۲۵ درصد، ۵۰ درصد خواهد بود.
  • فرصت‌های بیشتر سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاران می‌توانند سریع‌تر از فرصت‌های ناگهانی که در بازار ایجاد می‌شود، استفاده کنند. چون در این روش با قرض گرفتن پول، می‌توانند خیلی سریع دارایی بیشتری بخرند و از تغییرات قیمت در بازارهای پرسرعت سود ببرند.
  • تنوع‌بخشی به معاملات: با قرض گرفتن وجوه، سرمایه‌گذاران می‌توانند سرمایه خود را بین دارایی‌های مختلف تقسیم کنند که ممکن است ریسک کلی را از طریق تنوع‌بخشی کاهش دهد.

معایب مارجین تریدینگ

با وجود این مزایا، مارجین تریدینگ با معایب و ریسک‌های بزرگی نیز همراه است که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • ضرر‌های بزرگ‌تر: مارجین تریدینگ همان‌طور که می‌تواند سودآوری و بازدهی بالایی داشته باشد، ممکن است با زیان‌های بزرگ‌تری هم همراه شود. اگر بازار برخلاف پیش‌بینی سرمایه‌گذار رفتار نکند، ممکن است ضرر وارد شده از سرمایه اولیه بیشتر باشد که این موضوع باعث مشکلات مالی جدی برای سرمایه‌گذار خواهد شد.
  • دریافت کال مارجین: اگر ارزش خالص حساب مارجین از حد معینی که به آن (مارجین نگهداری) گفته می‌شود، کمتر شود، وام‌دهنده ممکن است با صدور کال مارجین از سرمایه‌گذار بخواهد وجوه اضافی را واریز کند یا دارایی‌‌های خود را برای بازپرداخت وام بفروشد. ناتوانی در پاسخ به این درخواست، ممکن است در نهایت باعث فروش اجباری دارایی‌ها با قیمت‌های نامطلوب توسط خود کارگزاری یا صرافی شود.
  • هزینه‌های بهره وام یا قرض: قرض گرفتن پول در مارجین همراه با هزینه بهره است، که می‌تواند به مرور زمان سود شما را کاهش دهد. سرمایه‌گذاران باید مطمئن شوند که بازدهی سرمایه‌گذاری آن‌ها بیشتر از این هزینه‌ها باشد تا استراتژی مارجین تریدینگ آن‌ها همواره به‌صرفه باقی بماند.
  • ریسک فروش اجباری دارایی‌ها: در بازارهای پرنوسان، اگر موجودی حساب سرمایه‌گذار به‌خاطر عملکرد ضعیف سرمایه‌گذاری‌ها به‌شدت کاهش پیدا کند، کارگزار می‌تواند بدون رضایت او، دارایی‌های او را برای بازپرداخت وام بفروشد.

با در نظر گرفتن این نمات، اگر قصد انجام مارجین تریدینگ دارید، لازم است با بررسی دقیق مزایا و معایب آن، از این روش برای سرمایه‌گذاری استفاده کنید. استفاده از استراتژی‌های مدیریت ریسک مانند تعیین حد ضرر، پایش منظم وضعیت حساب، مطلع بودن از میزان دقیق بهره ازجمله اقدامات مهم برای افزایش شانس موفقیت در این نوع معامله هستند.

نحوه انجام مارجین تریدینگ در صرافی XT

بر اساس آموزش صرافی XT برای ایرانی ها از طریق پلتفرم این صرافی می‌توانید از وجوه قرضی برای خرید و فروش ارز‌‌‌های دیجیتال استفاده کنید. برای این کار، باید ابتدا از حساب اسپات به حساب مارجین وجه منتقل کنید. سپس ارز موردنظر خود را با بررسی نرخ بهره روزانه قرض می‌گیرید. در ادامه در مورد مراحل این کار، دقیق‌تر توضیح می‌دهیم.

نحوه انتقال وجه به حساب مارجین

در گام اول، وارد حساب کاربری خود در پلتفرم XT.COM شوید و از منوی سمت راست و بالای صفحه، گزینه Funds و سپس Margin را انتخاب کنید.

سپس از فهرست دارایی‌ها، کوین موردنظر خود را که قصد دارید انتقال دهید انتخاب کنید و روی گزینه Transfer در بخش Operation بزنید. حالا، گزینه Transfer را از گوشه سمت راست صفحه انتخاب کنید.

در صفحه جدیدی که برای انتقال باز می‌شود، لازم است اول انتقال وجه را از حساب اسپات یا فیوچرز، به حساب مارجین انتخاب کنید. سپس جفت معاملاتی، ارز موردنظر و مقدار وجه مورد انتقال را وارد کنید و در نهایت روی Confirm بزنید.

پس از تکمیل فرایند انتقال، می‌توانید موجودی به‌روز شده را از بخش Margine Account مشاهده کنید.

نحوه قرص گرفتن پول از صرافی XT

برای قرض گرفتن، اول باید مطمئن شوید که انتقال وجه به حساب مارجین شما انجام شده است. در Margin Account، کوینی که قصد دارید قرض بگیرید انتخاب کنید. سپس از بخش Operation، روی Borrow بزنید و این بار از گزینه‌های بالا و سمت راست صفحه، گزینه Borrow را انتخاب کنید.

مارجین تریدینگ در صرافی XT مارجین تریدینگ در صرافی XT

این بار صفحه قرض وجه برای شما باز می‌شود که دو بخش Borrow و Repay دارد. از بخش Borrow، بازار مارجین، کوین و مقدار قرض را وارد کنید و بعد از تایید نرخ بهره روزانه و بقیه اطلاعات، روی Confirm بزنید.

پس از انجام موفقیت‌آمیز فرایند، مقادیر قرض گرفته شده را برای هر ارز و مقدار کل وام را از طریق Margin Account مشخص کنید.

نحوه پازپرداخت وام به صرافی XT

برای بازپرداخت وام، وارد حساب کاربری خود در XT.COM شوید و از منوی بالا و سمت راست صفحه، گزینه Funds و سپس Margin را انتخاب کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود، ارزی را که قصد دارید بازپرداخت کنید، انتخاب و از ستون Operation، روی Repay بزنید.

در پنجره جدید و تب Repay، بازار مارجین، کوین و مقدار بازپرداخت را مشخص کنید. بعد از تایید نرخ بهره و سایر اطلاعات مرتبط، روی Confirm Repayment بزنید.

مارجین تریدینگ در صرافی XT مارجین تریدینگ در صرافی XT

در مورد بازپرداخت، به نکات مهم زیر توجه کنید:

  • شما باید با همان ارزی که قرض گرفته‌اید، بازپرداخت کنید. برای مثال، اگر XT قرض گرفته‌اید، حساب شما باید XT کافی برای بازپرداخت داشته باشد و نمی‌توانید از ارزهای دیگر به عنوان جایگزین استفاده کنید.
  • شما می‌توانید کل مبلغ قرض گرفته‌شده یا بخشی از آن را بازپرداخت کنید، اما در هر دو روش، ابتدا بهره قرض بازپرداخت می‌شود و سپس اصل وام.

به این ترتیب، با این روش می‌توانید از صرافی XT برای معاملات مارجین وام بگیرید. صرافی XT در بین صرافی های ارز دیجیتال به‌عنوان یکی از پلتفرم‌های پیشرو و نوآور در حوزه خرید و فروش ارز‌های دیجیتال شناخته می‌شود و در بررسی‌های جهانی از نظر حجم معاملات، نقدینگی و امنیت رتبه عالی دارد. در شرایط فعلی و با وجود محدودیت‌های بین‌المللی، XT به یکی از گزینه‌های مطلوب تریدرهای ایرانی تبدیل شده است چون امکان انجام معامله بدون نیاز به احراز هویت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

برچسب‌ها:

نظر شما