شناسهٔ خبر: 69049854 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توده ۶ کیلویی از بدن بانوی میانسال بابلی خارج شد

ساری - ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: توده ۶ کیلویی از بدن زن میانسال بابلی پس از عمل جراحی موفقیت آمیز خارج شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر حامد سلامت فر روز دوشنبه اظهار کرد: زن بیمار میانسال با علائم گوارشی از سه ماه قبل به پزشک مراجعه کرده بودند که در بررسی‌هایی انجام شده، متخصصان متوجه توده کولون سیگموید(بخش انتهایی روده بزرگ) این زن شدند.

وی گفت: در کولونوسکوبی تشخیص سرطان روده بزرگ داده شد و بر این اساس در بررسی‌های تکمیلی گسترش سلول‌های سرطانی به کبد و توده بزرگ در تخمدان چپ دیده شد.

متخصص جراحی و فوق تخصص جراحی قفسه سینه دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: کنسر کولون و متاساز کبدی قابل برداشتن بود به همین دلیل تصمیم به جراحی این بیمار گرفته شد که تحت جراحی میدلاین قرار گرفت.

وی گفت: توده بزرگ ۱۵ سانتی با وزن ۶ کیلو گرم در تخمدان بوده که به‌ صورت کامل برداشته شد و تومور ناحیه روده بزرگ هم تحت عمل جراحی قرار گرفت و به‌ طور کامل برداشته و پیوند روده برای بیمار انجام و چهار متاستاز کبد بیمار هم با حاشیه مناسب برداشته شد.

سلامت فر افزود: ادنوکارسینوم کولون شایعترین نوع سرطان روده بزرگ است که به دلیل ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی ایجاد می شود.

توده ۶ کیلویی از بدن بانوی میانسال بابلی خارج شد

وی با اشاره به اینکه مصرف بیش از حد گوشت های فرآوری شده، گوشت قرمز و الکل از عوامل خطر ثابت شده این بیماری هستند، ادامه داد: افرادی که چربی اضافی بدن دارند در معرض افزایش خطر ابتلا به این نوع سرطان هستند.

این جراح با ذکر این نکته که علائم آدنوکارسینوم به محل تومور در روده بزرگ بستگی دارد، اظهار کرد: تومورهای روده بزرگ می توانند باعث تغییر در عادات روده، مدفوع خونی، درد شکم یا نفخ شوند.

این متخصص بیان کرد: تومورهای روده بزرگ راست ممکن است تا زمانی که تومور خیلی بزرگ نشده یا به سایر قسمت‌های بدن گسترش پیدا کند، هیچ علامتی ایجاد نکند.

نظر شما