شناسهٔ خبر: 69047343 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در نشست خبری مدیرکل دامپزشکی استان مطرح شد

از شناسایی ۲۰۳ کانون بیماری در استان تا تولید واکسن انتروتوکسمی در کرمان 

سارا سلطانی

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: در نیمه نخست امسال، ۲۰۳ مورد کانون بیماری دامی تشخیص داده شد که ۶ مورد آن حذف شد.

صاحب‌خبر -

محمد خلیل‌وند پیش از ظهر امروز ۱۶ مهرماه در نشست خبری به تشریح اقدامات صورت گرفته در ۶ ماهه امسال پرداخت و اظهار کرد: بیش از ۸۹ هزار راس دام سبک و ۱۲ هزار و ۱۳۰ راس دام سنگین مورد بازرسی بهداشتی قرار گرفته‌اند. همچنین در این بازه از حدود ۴۵ هزار واحد تولیدی و توزیع محصولات دامی بازدید شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با تشریح طرح‌های انجام شده در ادامه گفت: امسال ۲۶ فقره گواهی صادرات و همچنین دو مجوز ایحاد مزرعه آبزیان در استان صادر شده است.

وی در ادامه از رتبه‌بندی مرغ‌ها سخن به میان آورد و افزود: این رتبه‌بندی نشان می‌دهد که مرغ خریداری شده به صورت اتوماتیک ذبح شده یا دستی و این واقعیت بر کیفیت و سلامت گوشت این ماکیان موثر است. 

خلیل‌وند با بیان اینکه در استان کرمان مرغ A و B وجود دارد، گفت: مرغ رتبه B در کشتارگاه‌های معمولی کشتار می‌شود. مرغ رتبه A کاملا اتوماتیک کشتار می‌شود و در استان این نوع کشتارگاه داریم و مرغ A پلاس که تحت پوشش دوره پرورش است در آب نیز وارد نمی‌شود و آلودگی‌های آنها کمتر است و از استان‌های دیگر وارد کرمان می‌شود. البته همه مرغ‌های عرضه شده در بازار سالم هستند.

وی ادامه داد: مرغی که به طریق دستی کشتار شده و امعاء و احشاء داخلی مرغ مانند شش‌ها، نای و مری در لاشه باقی می‌ماند. اما اگر به صورت اتوماتیک آماده شده باشد و همه امعاء و احشا کاملا تخلیه و با چیلر هوایی سرد شوند A+ و اگر تنها با خط دو کشتار و با چیلر آبی خنک شوند گرید یا درجه آنها A خواهد بود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان درباره سگ‌های ولگرد بیان کرد: دامپزشکی متولی جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب نیست و برای عقیم‌سازی سگ‌ها باید اعتباری اختصاص یابد.

وی افزود: کشتارگاه شهر کرمان مشکلات ساختار مدیریتی و بهداشتی دارد اما در این ساختار بیش از این قابلیت اصلاح ندارد. باید نظارت کنیم تا کشتارگاه جدید به بهره‌برداری برسد. البته در دو سه سال اخیر پیشرفت‌هایی از لحاظ بهداشتی داشته است.

«۲۳ کشتارگاه سنتی در استان داریم که چهار مورد آن نیمه صنعتی است و شهرهای ارزوئیه، نرماشیر، ریگان و فهرج کشتارگاه ندارند». این مطلب بخش دیگری از سخنان خلیل‌وند در این نشست خبری بود.

به گزارش ایسنا، داریوش وثوق رئیس نظام دامپزشکی استان نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۴۰۰ پروانه مرغداری و دامداری صنعتی و ۱۰۰ پروانه سنتی و نیمه صنعتی در ۶ ماهه گذشته صادر یا تمدید شده است.

به گفته وثوق، ۲۵ پروانه داروخانه و آزمایشگاه و ۲۵ کلینیک و مایه‌کوبی در نیمه اول امسال در استان کرمان صادر شده است.

مجید عزت‌خواه رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه جنوب شرق کشور نیز گفت: واکسن انتروتوکسمی (واکسن ایمنی دام‌ها) در این مرکز تولید می‌شود و در آینده کرمان تنها مرکز تولید این واکسن خواهد بود.

طبق اعلام وی، ۳۰ میلیون دز در سال تولید می‌کنیم که ۴۰ درصد نیاز کشور تامین می‌شود و باید به تولید ۸۰ میلیون دز در سال باید برسیم.

عزت‌خواه گفت: متولی تحقیقات دامپزشکی در جنوب شرق نیز هستیم و میکروارگانیسم‌ها این منطقه را جمع‌آوری می‌کنیم.

انتهای پیام

نظر شما