شناسهٔ خبر: 69047224 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بحران کم سابقه سیاسی در آمریکا؛ تاوان سخت همسوئی واشنگتن با اسرائیل

تهران-ایرنا- تارنمای «سی‌ان‌ان» در تحلیلی با اشاره به سالروز عملیات ضد اسرائیلی «طوفان الاقصی» تاکید کرد، رویکرد حمایتی «جو بایدن» از سیاست‌های جنگ طلبانه «بنیامین نتانیاهو» هم وجهه بین المللی آمریکا و شخص بایدن را تخریب کرد و هم منجر به گسترش بحران‌های عمیق در سیاست داخلی آمریکا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از این رسانه آمریکایی، هنگامی که جو بایدن، ‌رئیس جمهوری آمریکا، پس از عملیات «طوفان الاقصی» متعهد شد تا حمایتی همه جانبه از اسرائیل داشته باشد، هیچ کس از پیامدهای سیاسی داخلی و بین المللی وعده او خبر نداشت.

این تحلیل افزود : عملیات «طوفان الاقصی» تنها تعادل استراتژیک خاورمیانه را تغییر نداد بلکه باعث ایجاد ناآرامی‌های سیاسی در هزاران کیلومتر دورتر، در ایالات متحده هم شد. پیامدهای این عملیات و جنگ اسرائیل در غزه با برگزاری کمپین‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در آمریکا همزمان شد. اعتراضات دانشگاهی علیه نسل‌کشی در غزه و در مخالفت با حمایت تسلیحاتی آمریکا از اسرائیل، به ایجاد تفرقه در حزب دموکرات انجامید که این امر نیز خیلی زود منجر به انصراف بایدن از ادامه نامزدی و تحویل آن به کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری شد.

عملیات «طوفان الاقصی» سیاست خارجی آمریکا را به چالش کشید

در این تحلیل آمده است: حملات وحشیانه اسرائیل به غزه که ده‌ها هزار غیرنظامی فلسطینی را به قتل (شهادت) رساند، ممکن است در نهایت امیدهای ایالات متحده برای راه‌حل تشکیل دو دولتی را از بین ببرد. این موضوع در حالی به بزرگترین بحران خارجی دولت بایدن تبدیل شده است که گفته می‌شود آمریکا برای رهبری سیستم جهانی و مقابله با روسیه و چین با دردسرهای رو به افزایشی رو به رو است. از سوی دیگر تشدید جنگ اسرائیل علیه حزب‌الله در لبنان، سیاست خارجی واشنگتن نسبت به تهران را تهدید می‌کند چرا که این حملات می تواند به درگیری مستقیم این کشور با ایران شود و این دقیقا چیزی است که ایالات متحده تاکنون در طول تقریباً نیم قرن خصومت با انقلاب اسلامی ایران در تلاش بوده تا از آن اجتناب کند.

بایدن برای چندین دهه حامی سرسخت اسرائیل بوده است، اما سابقه اسرائیل دوستی او مانع از افزایش اختلافات وی با راست‌گراترین کابینه اسرائیل در تاریخ نشد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بارها تلاش رئیس‌جمهور آمریکا برای کاهش حملات به غیرنظامیان در غزه را رد کرده و نگرانی‌های واشنگتن در مواردی که منافع آمریکا و اسرائیل با هم متفاوت است، را نادیده گرفته است. این موضوع اقتدار دولت بایدن در صحنه بین المللی را کاهش داده و اولویت‌های سیاست خارجی آن تهدید شده است.

فعالیت دیپلماتیک چند ماهه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سایر مقامات ارشد دولت بایدن پیشرفت چندانی در آزادی اسرای اسرائیلی و برقراری آتش بس در غزه نداشته است.

سرپیچی‌های مکرر نتانیاهو از توصیه‌های بایدن و اهمیت دادن به جمهوری‌خواهان حامی ترامپ کار را تا جائی پیش برد که گفته می شود نخست وزیر اسرائیل حتی از مداخله در سیاست داخلی آمریکا نیز دریغ نکرده و اعتبار رئیس جمهوری آمریکا را خدشه دار کرده است.

پس لرزه های عمیق «طوفان الاقصی» بر سیاسی داخلی آمریکا

سی ان ان نوشت: حملات ارتش اسرائیل به غزه که با ادعای پاسخ به حملات این گروه مقاومت در ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) انجام شد، شکاف‌ها را در جامعه و سیاست داخلی آمریکا آشکارتر و گسترده‌تر کرده است. واشنگتن طی چندین دولت در کاخ سفید در میانجیگری (به اصطلاح) صلح خاورمیانه مشارکت داشته است. اما مناقشه اسرائیل و فلسطین هرگز به یک موضوع سیاسی داخلی برای این کشور تبدیل نشده بود. موضوعی که به نظر می رسد پس از عملیات طوفان الاقصی بسیار جدی شده است.

تصاویر حمله اسرائیل به کودکان،‌زنان و غیرنظامیان در غزه باعث واکنش های ضد اسرائیلی در آمریکا شده و فشار سیاسی خطرناکی را برای بایدن و هریس ایجاد کرد. خشم گروه‌های مترقی‌ نسبت به اسرائیل و ناکامی دولت بایدن در مهار نتانیاهو، ائتلاف دموکرات را متفرق کرد. هزاران رای‌دهنده آمریکایی عرب و رای‌دهندگان ضداسرائیلی از حمایت از بایدن در انتخابات مقدماتی خودداری کرده اند. احتمال حضور آنها در انتخابات ماه آینده با رای دادن به حزب ثالث، به ویژه در ایالت های سرنوشت سازی همچون میشیگان، می تواند امیدهای هریس برای راه یابی به کاخ سفید را نابود کند.

اتحاد ضمنی نتانیاهو با ترامپ و دوری از بایدن

بنا بر این گزارش نتانیاهو از زمان دولت بیل کلینتون، ‌ رئیس جمهوری اسبق آمریکا در دهه ۱۹۹۰ یک بازیگر تمام عیار در سیاست آمریکا بوده است. اما سال گذشته مداخلات زیرکانه او در سیاست آمریکا که در واقع برای حفظ خود در قدرت طراحی شده، به سطوح جدیدی رسید. او با جمهوری خواهانی که به دنبال استفاده از جنگ برای آسیب رساندن به کمپین بایدن بودند، منافع مشترکی پیدا کرده و در سفر خود به ایالات متحده در تیرماه در کنگره ایالات متحده سخنرانی کرد.

به نظر می رسد نتانیاهو خواهان بازگشت ترامپ به قدرت است. ترامپ نیز تا حد زیادی از سیاست‌های جنگ‌طلبانه نتانیاهو در دوره اول ریاست‌جمهوری خود حمایت کرده و از جنگ اسرائیل پس از ۷ اکتبر به نفع کمپین انتخاباتی خود بهره برد و تاکید کرد جهان با مدیریت دموکرات‌ها به سمت جنگ جهانی سوم پیش می رود.

افزایش یهودی‌ستیزی در جامعه آمریکا

در این مقاله آمده است: بازتاب جنگ اسرائیل در غزه برای جامعه آمریکا بسیار عمیق‌تر از تأثیر آنها بر انتخابات ریاست جمهوری بود. این موضوع همچنین تأثیرات آسیب زایی بر یهودیان آمریکایی گذاشت. جاناتان گرینبلات، مدیر عامل لیگ ضد افترا (ADL)، روز یکشنبه در برنامه «وضعیت اتحادیه» شبکه سی ان ان هشدار داد که هرگز چنین موجی از نفرت و تئوری های توطئه یهودی ستیزانه را در ایالات متحده ندیده است.

بر اساس گزارش این لیگ، از زمان آغاز حملات اسرائیل در غزه تاکنون بیش از ۱۰ هزار رویداد یهودی ستیز در ایالات متحده رخ داده است که بیش از ۸ هزار مورد آزار و اذیت کلامی یا کتبی، بیش از ۱ هزار و هشتصد عملات خرابکاری و بیش از ۱۵۰ حمله فیزیکی را شامل می شود.

رییس جمهوری بعدی آمریکا؛ میراث‌دار جنگ غزه

بنابراین تحلیل چنان‌چه کامالا هریس در انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده، برنده شود، احتمالاً با آزمون‌های مشابه دولت بایدن در برابر دولت خود و پیچیدگی‌های درگیری بین منافع ایالات متحده و اسرائیل روبرو خواهد شد. این در حالی است که به نظر می‌رسد احتمال کمی وجود دارد جنگ گسترده در خاورمیانه طی چند ماه آینده به پایان برسد.

از طرفی مخالفت دونالد ترامپ با دخالت ایالات متحده در جنگ‌های خارجی - به‌ویژه در خاورمیانه - ممکن است به این معنی باشد که در صورت روی کار آمدن او چنان‌چه این اقدام به جایگاه سیاسی اش ضربه بزند، ‌وی مایل به دخالت چندان در این منطقه نباشد.

سی ان ان در پایان نتیجه گیری کرد: در هر حال هر اتفاقی که ماه آینده بیفتد و هر نامزدی که به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، وارد کاخ سفید شود، ایالات متحده پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و عملیات «طوفان الاقصی» عمیقاً درگیر واقعیت های جدید خاورمیانه خواهد بود. در واقع جنگ غزه که از بایدن به ترامپ یا هریس به ارث خواهد رسید، لکه‌ ننگی است بر میراث دولتمردی که خود را کارشناس سیاست خارجی می‌دانست.

نظر شما