شناسهٔ خبر: 69046609 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت وگو با ایرنا؛

فلسطین محدود به تاریخ مختصر و زمان محدود نیست

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه هنر ایران با تاکید بر اینکه فلسطین مساله‌ای است که محدود به تاریخ مختصر و زمان محدود نمی‌شود، گفت: فلسطین در طول تاریخ اهمیت راهبردی برای قدرت‌های مختلف داشته است. همان‌طور که ما پیش از اسلام در یک یا دو مرحله شاهد حضور سپاه ایران در منطقه شامات در فلسطین هستیم.

صاحب‌خبر -

هادی یعقوب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، درباره اهمیت ژئوپولیتیک کشور فلسطین توضیح داد: باید به اهمیت راهبردی فلسطین در دوره‌های مختلف به خصوص زمان معاصر اشاره کرد. در سال ۱۹۱۷ وقتی ادموند هنری آلنبی ژنرال انگلیسی وارد بیت‌المقدس شد اولین جمله که که بر زبان آورد این است که «الان جنگ‌های صلیبی تمام شد». این تاکید نشان دهنده اهمیت فلسطین بعد از جنگ‌های صلیبی برای جهان غرب است. آن‌ها سال‌ها به دنبال این بودند که فلسطین را به دوره اشغالی که مد نظر خودشان بوده است، برگردانند.

فلسطین در منطقه غرب آسیا قرار دارد و اتفاق‌هایی که آنجا می‌افتد تاثیرش را بر کل منطقه غرب آسیا و ایران می‌گذارد

نویسنده کتاب «ایران، لبنان، غزه» مساله مهم دیگر را ارتباط غزه با ایران اعلام کرد و افزود: لازم بود برای این ارتباط بررسی جدی انجام شود. فارغ از موارد و مسائل اعتقادی، فلسطین در منطقه غرب آسیا قرار دارد و اتفاق‌هایی که آنجا می‌افتد تاثیرش را بر کل منطقه غرب آسیا و ایران می‌گذارد. به همین دلیل این منطقه در ادوار مختلف تاریخی همیشه اهمیت ویژه داشته است. همچنین سرزمین فلسطین برای ایران جنبه دینی و اعتقادی دارد و به‌حق قبله اول مسلمانان است.

او ادامه داد: از طرفی یکی از خصائل ملی و وطنی ایرانیان دفاع از مظلومان است، ایرانیان همواره به دلیل باورها و اعتقاداتشان می‌دانستند که باید کنار مظلوم بایستند؛ حتی زمانی که رژیم شاه از رژیم صهیونیستی حمایت کرد، مردم واکنش نشان دادند. شاید یکی از دلایلی که مردم به سمت نهضت اسلامی متمایل شدند، اقداماتی بود که رژیم پهلوی در حمایت و محکوم کردن فلسطینی‌ها انجام می‌داد برای همین فلسطین برای ایرانیان اهمیت اعتقادی هم دارد.

ارتباط معنوی ایران، فلسطین و لبنان

انقلاب اسلامی ایران به حرکت‌های آزادی‌خواه فلسطینی سرعت بخشید

یعقوب‌زاده درباره تاثیر انقلاب اسلامی بر جنبش‌های آزادی‌خواه فلسطین و جهان اسلام، توضیح داد: انقلاب اسلامی ایران به حرکت‌های آزادی‌خواه فلسطینی سرعت بخشید. به یکباره رویکرد جدیدی در جهان اسلام و فلسطین مطرح شد. این مساله بحث رویکرد مقاومت بود که بعد از جنبش‌هایی مانند حماس و جهاد اسلامی شکل گرفت و تقویت شد. در لبنان هم حزب الله به عنوان جریان خالص شیعی که بعدها به واسطه اقداماتی که انجام داد گروه‌های مختلفی از اهل تسنن به این جنبش وارد شدند، فعالیت می‌کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه هنر ایران افزود: این جریان در ادامه انقلاب اسلامی بود و ارتباط معنوی میان جمهوری اسلامی ایران، فلسطین و لبنان برقرار و مستحکم شد. خصوصا با تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز دفاع از فلسطین جنبه معنوی ارتباط پررنگ شد.

فلسطین یکی از راهبردی‌ترین مناطق خاورمیانه است

یعقوب‌زاده درباره دلیل نوشتن کتاب «ایران، لبنان، غزه» بیان کرد: شُبهه در سال ۸۸ ایجاد شد، گروهی شعار داده بودند «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران». این شعار باید پاسخ داده می‌شد و جنبه‌های تاریخی، سیاسی، فرهنگی، اعتقادی و سرزمینی دیده می‌شد. این کتاب در آن زمان نوشته شده است و اگر بخواهم بازنویسی از این کتاب داشته باشم، ممکن است عمق بیشتری به مطالب داده و تحلیل‌های بیشتری به کتاب اضافه شود. این کتابی بود که درخور فضای آن روز نوشته شد و مورد توجه قرار گرفت.

فلسطین در دوره جنگ‌های صلیبی فلسطین به عنوان یکی از مناطق برای جنگ‌های صلیبی مطرح می‌شد

نویسنده کتاب «ایران، لبنان، غزه» با اشاره به اینکه برای نوشتن این کتاب حدود ۲ سال زمان لازم داشت، ادامه داد: در این مدت موارد و منابع که لازم بود مطالعه کردم و آفیش‌ها جمع‌آوری شد، زیرا فلسطین مساله‌ای است که محدود به تاریخ مختصر و زمان محدود نیست، فلسطین در طول تاریخ اهمیت راهبردی برای قدرت‌های مختلف داشته است. همان‌طور که ما پیش از اسلام در یک یا دو مرحله شاهد حضور سپاه ایران در منطقه شامات در فلسطین هستیم.

او ادامه داد: بعد از اسلام آیه غلبت الروم (شأن نزول) اشاره به همین رویداد دارد و بعد در دوره جنگ‌های صلیبی فلسطین به عنوان یکی از مناطق برای جنگ‌های صلیبی مطرح می‌شد، لذا این منطقه یکی از راهبردی‌ترین مناطق خاورمیانه و غرب آسیا به حساب می‌آید.

فلسطین محدود به تاریخ مختصر و زمان محدود نیست جلد کتاب

لزوم تولید محتوای ادبی برای آگاهی جامعه

یعقوب‌زاده با اعلام اینکه که برای برخی نفع دفاع از فلسطین مورد سوال قرار می‌گیرد، گفت: بعد از نشر کتاب «ایران، لبنان، غزه» تحلیل‌ها تقویت پیدا کرد. همچنین افراد دیگر با قلم‌های متفاوت می‌توانند از زوایای مختلف به این مساله بپردازند. اگر سخنرانی نتانیاهو در کنگره امریکا در سال ۱۳۹۴ و امسال را با هم مقایسه کنید، می‌بینید جریانی که ایران پیش برده چقدر اینها را به استیصال کشانده است.

انجام هر اقدامی در کشور نیازمند همراهی مردم است

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه هنر ایران، نتانیاهو در سخنرانی سال ۱۳۹۴ با ادبیاتی محکم ایران را متهم می‌کند، اما در سال ۱۴۰۳ با اینکه جسورتر صحبت می‌کند و اتهام‌های بیشتری به ایران می‌زند، تکرار نام کشور ایران نشان دهنده استیصال و ضعف و شکست راهبردی است، او مجبور است امریکا را به تقابل با ایران مجبور کند.

این نویسنده با تاکید بر تاثیر ادبیات بر جامعه گفت: برای اینکه مسیر مبارزه با رژیم صهیونیستی ادامه پیدا کند و به پیروزی منجر شود، باید محتوا در قالب داستان و رمان در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. زیرا انجام هر اقدامی در کشور نیازمند همراهی مردم است.

نظر شما