شناسهٔ خبر: 69045626 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تعداد دادگاه های صلح لرستان به ۱۵ شعبه افزایش یافت

خرم آباد - ایرنا - رییس کل دادگستری لرستان گفت: هفت دادگاه صلح در شهرستان های استان فعالیت دارد و با فعال شدن دادگاه های صلح خرم آباد تا پایان هفته جاری، تعداد این مراکز به ۱۵ شعبه افزایش خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شهواری روز دوشنبه در جلسه کمیته نظارت استانی دادگاه صلح اظهار کرد: قانون جدید شورای حل اختلاف با هدف ایجاد صلح و سازش و تسریع در رسیدگی از طریق دادگاه صلح با معیت شورای حل اختلاف، تصویب شده است.

وی افزود: دادگستری استان از ابتدای شهریور ماه قانون جدید شورای حل اختلاف را در تمام دادگاه‌ها اجرا و از اواخر مرداد تاکنون دادگاه صلح را در هفت شهرستان پلدختر، چگنی، دورود، سلسله، دلفان، ازنا و کوهدشت فعال کرده است.

وی اضافه کرد: چهارشنبه هفته جاری نیز مراسم افتتاح رسمی دادگاه صلح شهرستان خرم‌آباد با هشت شعبه برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری فلسفه وجودی این دادگاه‌ها را توسعه و گسترش صلح و سازش بین طرفین دعوا عنوان و اضافه کرد: آرای دادگاه صلح تا میزان ۵۰۰ میلیون ریال، تک مرحله ‌ای و قطعی است و به همین دلیل موجب افزایش سرعت کار و کاهش مراحل رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد: دادگاه صلح مطابق قانون جدید شورای حل اختلاف به منظور تسریع در رسیدگی و جلوگیری از اطاله دادرسی ایجاد شده است و صلاحیت رسیدگی به دعاوی مالی تا میزان یک میلیارد ریال و برخی دعاوی دیگر مانند دعاوی ثلاث (تصرف عدوانی و ایجاد مزاحمت و ممانعت از حق)، دعاوی مربوط به تخلیه عین مستاجره و تعدیل اجاره ‌بها، حصر وراثت، جنبه عمومی و خصوصی جرایم غیرعمدی ناشی از کار یا تصادفات و جرایم عمدی درجه هفت و هشت را دارد.

رییس کل دادگستری لرستان عنوان کرد: دادگاه‌های صلح مانند دیگر دادگاه‌های بدوی با حضور رییس دادگاه یا دادرس علی‌البدل رسمیت می‌یابد اما در کنار این دادگاه‌ها شعب شوراهای حل اختلاف برای میانجیگری و صلح و سازش فعالیت می ‌کنند.

نظر شما