محمدرضا شرفیخبوشان امشب ۱۵ مهرماه، در اختتامیه چهارمین جایزه ملی داستان حماسی اظهار کرد: چهارمین دوره جایزه ملی داستان حماسی اختتامیه خود را در زمانی برگزار میکند که به تعبیری حماسی، هنگامهای سترگ است. حماسه را دلاوری، شجاعت و کوبیدن ستیزهجویان معنا میبخشد و روایتگران ایرانی همواره راوی قهرمانانی بودند که یک هنگام خصم را برنتابیدند و با جان خویش میدان از بدخواهان گرفتند.
وی افزود: حماسهگوی ما حالا پس از هزار و اندی سال از خاک سر برکرده است و به تماشای فرزندان روایتگر خود برخواسته است، با خشنودی به ما مینگرد، که ستایشگران حکمت و شجاعت گرد هم آمدند و روایتشان را از حماسههای سرزمینشان بازگو میکنند.
شرفیخبوشان ادامه داد: فردوسی بزرگ میگوید شما در بطن حماسه، روزگار میگذرانید؛ خصم مهمان شما را میکشد، همکیشان و همپیمانان شما را میکوبد و سرزمینشان را به ویرانی و نابودی تهدید میکند. به التهاب تاریخ نگران نباشید، من دریغاگوی پهلوانان رفته و راوی حماسههای گذشته بودهام و شما راویان حماسه هستید که در حال حیات است. با روایتهایتان قهرمانان را برای پاسداری از مرز و بومی که تن من بود، تجهیز کنید.
دبیر علمی چهارمین جایزه ملی داستان حماسی ضمن اشاره به بیت مشهور فردوسی تحت عنوان «دریغ است ایران که ویران شود، کنام پلنگان و شیران شود» اظهار کرد: فردوسی همواره دشمنان ایران زمین را دد و دیو میخواند و محال است که دشمنان را پلنگان و شیران بخواند؛ بنابراین در این بیت، پلنگان و شیران استعاره از قهرمانان و دلاوران این خاک و بوم است.
جایزه ملی داستان حماسی جایزهای شفاف و کنشگر است
وی افزود: جایزه ملی داستان حماسی جایزهای ترویجی، تحقیقی، شفاف و کنشگر است. بررسی و نگرش عمیق در هزاران اثر ملی این ۴ دوره به ما گفته است که داستان حماسی میتواند بر این محورها قوام و دوام یابد و اثربخش باشد.
شرفیخبوشان اضافه کرد: تمرکز نویسنده بر قهرمانان مشهوری که مردم نسبت به آنها شناخت، باور و ایمان دارند، وقوف به تفاوت یاغی و قهرمان و نمایش بروز شخصیتی که به دفاع از حاکمیت ملی و تقویت نظم و قوامِ نهاد و حفظ ناموس و دین و ارز و سرزمین به پا میخیزد.
دبیرعلمی چهارمین جایزه ملی داستان حماسی اظهار کرد: نمایش خط ارتباطی اقوام به غیرت و حساسیت نسبت به یکپارچگی، پیوند و پیوستگی مردمان ایران زمین؛ بازبینی و بازخوانی و غور در زیست و زمانه و نحوه کنشگری قهرمانان دورانهای مختلف تاریخی و به خصوص عصر حاضر و تلاش برای ارائه بهترین روایت ماندگار از عمل حماسی آنان، ایجاد زمینه برای خروج قهرمانان امروزی از متن گزارشها، اخبار و خاطرات روزمره و ورود و جلوهگری آنان در اثری فاخر، مستحکم، اثرگذار و مانا، بسیاری نویسندگان و شمار آثار نشان میدهد که این جایزه ملی، نبض روایتگری حماسه را به دست گرفته است و دریچه برای بروز و تابش نوری انباشته از پس بیشماری وقایع حماسی ایران زمین گشوده است.
بیتوجهی به جایزه ملی داستان حماسی یک خطای فرهنگی است
وی افزود: بروز آثار در زمینه حماسههای دینی، تاریخی و بومی نشان داده است که هدفگذاری، جهتدهی و تشخیص این جایزه ملی زمینه تشویق و ترغیب به تولید آثار فاخر حماسی به جا و موفق بوده است. ۴ دوره برگزاری چنین جایزهای مسیری را روشن کرده است که به ضرورت ادامه آن باید واقف بود. غفلت در ادامه دادن و حمایت از چنین جایزهای خطایی فرهنگی است که ممکن است تاریخ از بیتوجهی به چنین دستاوردی، ملامتگر ما باشد.
وی بیان کرد: ما تازه به بلوغ چنین جایزهای رسیدهایم و تازه در مقطعی قرار گرفتهایم که آنچنان که در این بیانیه و گزارش گفتم، راه روشن را به نویسندگان برای به وجود آوردن یک اثر حماسی تام و تمام نشان دادهایم. درست است بسیاری از چیزها در تئوری بیان میشود و دیگران بر اساس این تئوری کار را پیش میبرند، اما آنگاه که شما اثری پخته داشته باشید، تئوریها بر اساس این اثر پخته نوشته میشوند و سعی جایزه ملی داستان حماسی ایجاد و ارائه اثری پخته و ناب است که آیندگان تئوریهای روایت و داستان حماسی را بر اساس روند و دورههای متعدد چنین حرکت فرهنگی سترگی خواهند نوشت.
شرفیخبوشان گفت: امید است همانگونه که به ابزار جنگی و قدرت خود در مبارزه و دفاع میبالیم و توجه داریم، جایزه ملی داستان حماسی را که خود سلاحی فرهنگی و قدرتمند است، بیاثر و خاموش نکنیم و نقش بازدارندگی فرهنگی جایزه ملی داستان حماسی از نگاه کج، هجمه و تحقیر خصم را در خصوص چنین حرکتی که در اوج بالندگی خود است انکار و فراموش نکنیم.
انتهای پبام
نظر شما