شناسهٔ خبر: 69035816 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

قزاقستان در مورد ساخت نیروگاه اتمی با مشارکت روسیه همه‌پرسی برگزار می‌کند

صاحب‌خبر -

شفقنا- قزاقستان برای ساخت اولین نیروگاه اتمی خود با مشارکت روسیه به آرای عمومی مراجعه کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ رویترز نوشت: قزاقستان که از بازماندگان شوروی سابق است به زغال سنگ بعنوان آلوده‌کننده‌ترین منبع انرژی متکی است و قصد دارد با جدا شدن از این منبع، به سوی انرژی اتمی حرکت کند. به همین خاطر به ابتکار قاسم جومات توکایف رییس جمهور این کشور آسیای میانه قرار است اولین نیروگاه اتمی کشور با مشارکت شرکت دولتی روسیه موسوم به روس اتم آغاز شود. اما نگرانی‌هایی در مورد آلودگی اتمی (مثل چیزی که در دوران شوروی در اوکراین بوجود آمد) و همچنین هزینه‌های آن در میان مردم وجود دارد.

به همین خاطر توکایف دستور داده تا برای ساخت اولین نیروگاه اتمی کشور با مشارکت روسیه، یک همه پرسی برگزار شود.

با وجود ذخایر قابل توجه گاز طبیعی، این کشور 20 میلیونی آسیای مرکزی برای نیازهای برق خود بیشتر به نیروگاه های زغال سنگ متکی است که توسط برخی نیروگاه های برق آبی و بخش رو به رشد انرژی های تجدیدپذیر تکمیل می شود. قزاقستان در حال حاضر عمدتاً از روسیه برق وارد می‌کند. تاسیسات این کشور که بسیاری از آنها قدیمی هستند، برای تامین تقاضای داخلی دچار مشکل هستند.

دولت می گوید برای تکمیل منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی به یک منبع انرژی قابل اعتماد نیاز است و از آنجایی که قزاقستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اورانیوم در جهان است، انرژی هسته ای یک انتخاب منطقی است.

توکایف چند روز قبل از رای گیری گفت: «برای اینکه در حاشیه پیشرفت جهانی نمانیم، باید از مزیت های رقابتی خود استفاده کنیم.»

با این حال، جمهوری شوروی سابق اورانیوم را تا حدی غنی نمی‌کند که بتوان از آن به عنوان سوخت استفاده کرد. از سوی دیگر کابینه تخمین می زند که ساخت نیروگاه هسته ای 10 تا 12 میلیارد دلار هزینه دارد. منتقدان می‌گویند که به همین هدف می‌توان با نیروگاه‌های گازی دست یافت. آنها می‌گویند اگرچه این نیروگاه‌ها هنوز از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند، اما بسیار کمتر از نیروگاه‌های زغال‌سنگ آلاینده هستند و خطر کمتری هم دارند.

این خبر را در رویترز ببینید

نظر شما