شناسهٔ خبر: 69034546 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

دکتر حمیدرضا حسینی خبر داد:

تولید ۴۶۴ قلم انواع داروهای دام و طیور معادل ۸۵ درصد نیاز کشور توسط ۱۶ شرکت فعال در استان سمنان

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان گفت : تولید ۴۶۴ قلم انواع داروهای دام و طیور معادل با ۸۵ درصد نیاز کشور توسط ۱۶ شرکت فعال در استان سمنان صورت می پذیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،به مناسبت ۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی نشست خبری مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اصحاب رسانه استان در سال ۱۴۰۳

برگزار شد

 در این نشست دکتر حسینی مدیرکل دامپزشکی استان به بیان گزارش عملکرد ۶ماهه اول سال‌جاری دامپزشکی پرداخت و در انتهای جلسه به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان اقدامات صورت پذیرفته دامپزشکی استان سمنان (شش ماهه اول ۱۴۰۳) به شرح زیر می باشد:           

تولید ۴۶۴ قلم انواع داروهای دام و طیور معادل ۸۵ درصد نیاز کشور توسط ۱۶ شرکت فعال در استان سمنان

***حوزه تشخیص و درمان

۱) تولید ۴۶۴ قلم انواع داروهای دام و طیور معادل با ۸۵ درصد نیاز کشور توسط ۱۶ شرکت فعال در استان سمنان صورت میپذیرد.

۲) استان سمنان از لحاظ تعداد کارخانه تولید داروهای دامپزشکی رتبه دوم و از لحاظ تنوع اقلام دارویی رتبه اول کشور را دارا میباشد.

۳) با به برون‌سپاری خدمات درمانی، داروخانه‌ای و آزمایشگاهی ۱۲۰ مرکز درمانی و تشخیصی توسط بخش خصوصی دامپزشکی استان سمنان موجب اشتغالزایی ۱۶۱ نفر از دامپزشکان و پیرادامپزشکان گردید.

۴) ۲ بیمارستان دامپزشکی ، ۳۶ درمانگاه و دفتر اشتغال به درمان دامپزشکی و ۳۱ داروخانه دامپزشکی با رعایت توسعه متوازن برای ارایه خدمات به دامداران و بهره برداران در نقاط مختلف استان سمنان فعال است.

تولید ۴۶۴ قلم انواع داروهای دام و طیور معادل ۸۵ درصد نیاز کشور توسط ۱۶ شرکت فعال در استان سمنان

حوزه قرنطینه و امنیت زیستی

۱) در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ تعداد ۴۴ مجوز حمل بهداشتی قرنطینه ای جهت صادرات ۶ نوع محموله از فرآورده های خام دامی و دارو های دامپزشکی به کشورهای همسایه و کشورهای حوزه آسیای میانه صادر شده است.

۲) ارزآوری ۳ میلیون و ۶۴۳ هزار دلار حاصل صادرات محصولات دامی استان سمنان در شش ماهه اول ۱۴۰۳ به کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس به عنوان اصلی ترین مقاصد صادرات فرآورده‌های دامی در حوزه دامپزشکی استان سمنان بوده است.

حوزه نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی

۱) ۶ کشتارگاه دام و همچنین ۷ کشتارگاه طیور جهت استحصال دام و طیور در استان سمنان فعال هستند.

۲) در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ تعداد ۵۸ هزار و ۲۱۴ راس دام در کشتارگاه‌های استان سمنان کشتار و بیش از ۵۵۰ کیلوگرم گوشت در مبداء کشتارگاه دام به دلیل مشکل بهداشتی معدوم شد.

۳) در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ قریب به  ۱۶ میلیون و ۹۴۳ هزار قطعه طیور در کشتارگاه‌های استان سمنان کشتار و بیش از ۱۹ تن گوشت مرغ غیر بهداشتی در مبداء کشتارگاه معدوم شد.

۴) طی نظارت و بازرسی های بهداشتی صورت پذیرفته از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی تحت پوشش دامپزشکی استان سمنان در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ قریب به ۲۱ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم انواع گوشت قرمز و گوشت مرغ غیر بهداشتی ضبط و معدوم شد.

۵) در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ مقدار ۱۷ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی از مراکز تولید، توزیع، مصرف و عرضه فرآورده خام دامی و ... تحت نظارت دامپزشکی استان سمنان ضبط و معدوم گردید.

۶) تعداد ۱۵ روحانی در ۱۳ کشتارگاه دام و طیور استان سمنان بر ذبح و استحصال شرعی لاشه های دام و طیور نظارت میکنند.

تولید ۴۶۴ قلم انواع داروهای دام و طیور معادل ۸۵ درصد نیاز کشور توسط ۱۶ شرکت فعال در استان سمنان

حوزه بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور

۱) ۵۰۵ واحد مرغداری با ظرفیت ۱۴ میلیون و ۵۹۲ هزار ۳۷۴ قطعه در استان سمنان وجود دارد که در در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۶ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۴۷۵ قطعه جوجه ریزی صورت پذیرفته است.

حوزه بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی

۱) بیش از ۳میلیون و۸۳۹ هزار نوبت سر واکسیناسیون دام در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ شامل ۳ میلیون و ۴۳ هزار نوبت سر توسط بخش دولتی و ۷۹۶ هزار نوبت سر توسط مراکز بخش خصوصی واکسیناسیون علیه بیماریهای دامی در استان سمنان صورت پذیرفت.

حوزه آموزش و ترویج

۱) در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ تعداد ۲۰۴ دوره آموزشی و ترویجی برای ۴ هزار و ۸۴۵ نفرروز از بهره برداران در راستای آشنایی و پیشگیری از بیماریهای دام و طیور و بهداشت فرآورده های خام دامی ارائه شده است. در این راستا تعداد ۴۱۰۷ نسخه بروشور آموزشی منتشر و توزیع گردید.

حوزه حقوقی

  1. در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ تعداد ۲۳ پرونده تخلف شامل تخلفات بهداشتی مراکز تولید، توزیع، مصرف و عرضه فرآورده خام دامی و ... تحت نظارت دامپزشکی استان سمنان به مراجع قضایی معرفی شدند و در این راستا ۳ واحد متخلف نیز به دلیل تخلف بهداشتی پلپ گردید

***نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان در دیدار با مدیران اداره‌کل دامپزشکی استان:

مردم انتظار دارند بر رعایت ضوابط بهداشتی و شرعی «ذبح دام» نظارت شود/ شرایط بهداشتی کشتارگاه‌ها بطور مستمر مورد ارزیابی قرار گیرد 

تولید ۴۶۴ قلم انواع داروهای دام و طیور معادل ۸۵ درصد نیاز کشور توسط ۱۶ شرکت فعال در استان سمنان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،همزمان با ۱۴ مهر که بعنوان روز «دامپزشکی» نامگذاری شده است، مدیرکل دامپزشکی استان سمنان به همراه معاونین این اداره‌کل با حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه سمنان دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار که سرپرست دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌کل دامپزشکی استان نیز حضور داشت، حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با طرح روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) به برکات فعالیت در حوزه دامداری اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمود خداوند وقتی زندگی را برای بشر خلق کرد، برکات خود را در دو کار کشاورزی و دامداری قرار داد.

امام جمعه سمنان با اشاره به ظرفیت‌های متنوع تولید گوشت قرمز در استان افزود: شرایط اقلیمی استان زمینه مطلوبی برای پرورش شتر و بهره‌مندی از گوشت آن فراهم کرده است که باید به آن نیز توجه کرد.

تولید ۴۶۴ قلم انواع داروهای دام و طیور معادل ۸۵ درصد نیاز کشور توسط ۱۶ شرکت فعال در استان سمنان

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با یادآوری ظرفیت‌ ویژه عشایر استان برای دامداری و تولید گوشت قرمز گفت: اداره‌کل دامپزشکی استان باید به موازات سایر دستگاه‌ها، شرایط را برای تقویت کمی و کیفی تولیدات عشایر استان فراهم نماید.

وی انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از بروز بیماری‌های دامی را از مهمترین ماموریت‌های سازمان دامپزشکی عنوان کرد و با تاکید بر حمایت از تولیدکنندگان گوشت قرمز گفت: هماهنگی‌های بین دستگاهی در حوزه دام سبک و سنگین باید بگونه‌ای باشد که ضمن حمایت از منافع تولیدکنندگان، نیاز استان نیز بطور کامل و پایدار تامین شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان، دامداری و کشاورزی را شغل بسیاری از پیامبران از جمله پیامبر اسلام(ص) دانست و اظهار کرد: یکی از مواردی که دامپزشکی باید نسبت به آن اهتمام و حساسیت بیشتری داشته باشد شرایط بهداشتی و شرعی ذبح دام در کشتارگاه‌ها است چراکه مردم عزیزمان نسبت به هر دو موضوع دغدغه دارند.

امام جمعه سمنان تطابق ذبح دام با ضوابط شرعی را دارای ثمرات متعدد عنوان کرد و گفت: ذبح شرعی دام، آثار و پیامدهای وضعی گوناگونی به دنبال دارد لذا باید در کنار توجه به بهداشت ظاهری، به بهداشت معنوی ذبح دام نیز توجه کرد.

تولید ۴۶۴ قلم انواع داروهای دام و طیور معادل ۸۵ درصد نیاز کشور توسط ۱۶ شرکت فعال در استان سمنان

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی در ادامه خواستار تشدید نظارت‌ها بر تولید شیر و فرآورده‌های لبنی شد و افزود: در برخی از نقاط استان مانند روستای «جودانه» در شهرستان میامی لازم است برای استقرار واحدهای فرآوری شیر برنامه‌ریزی و اقدام شود که توسعه این مهم نیازمند هماهنگی بخش‌های ذی‌ربط است.

وی تاکید کرد: ایجاد واحدهای فرآوری شیر خام می‌تواند به ایجاد اشتغال، درآمد و رونق اقتصادی نقاط مختلف استان بویژه روستاها منجر شود.

تولید ۴۶۴ قلم انواع داروهای دام و طیور معادل ۸۵ درصد نیاز کشور توسط ۱۶ شرکت فعال در استان سمنان

نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه مسئولان باید خدمت به مردم را محور اصلی فعالیت‌های خود قرار دهند، خاطرنشان کرد: اگر یک دامپزشک یا کارشناس امور دام، اقدامات خود را به زینت جلب رضایت خداوند آراسته کند علاوه بر اینکه کار خود را انجام داده است، یک امر معنوی و عبادی نیز انجام داده است و نزد پروردگار مأجور خواهد بود و البته از برکات آن نیز در زندگی بهره‌مند خواهد شد.

تولید ۴۶۴ قلم انواع داروهای دام و طیور معادل ۸۵ درصد نیاز کشور توسط ۱۶ شرکت فعال در استان سمنان

در ابتدای این دیدار آقای دکتر «حمیدرضا حسینی» مدیرکل دامپزشکی استان سمنان و حجت‌الاسلام «محمدرضا اصغری» سرپرست دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در این اداره‌کل به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در اداره‌کل دامپزشکی استان سمنان پرداختند.

»عکس ها: امیررضا دهرویه ،خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان

تولید ۴۶۴ قلم انواع داروهای دام و طیور معادل ۸۵ درصد نیاز کشور توسط ۱۶ شرکت فعال در استان سمنان تولید ۴۶۴ قلم انواع داروهای دام و طیور معادل ۸۵ درصد نیاز کشور توسط ۱۶ شرکت فعال در استان سمنان تولید ۴۶۴ قلم انواع داروهای دام و طیور معادل ۸۵ درصد نیاز کشور توسط ۱۶ شرکت فعال در استان سمنان تولید ۴۶۴ قلم انواع داروهای دام و طیور معادل ۸۵ درصد نیاز کشور توسط ۱۶ شرکت فعال در استان سمنان تولید ۴۶۴ قلم انواع داروهای دام و طیور معادل ۸۵ درصد نیاز کشور توسط ۱۶ شرکت فعال در استان سمنان تولید ۴۶۴ قلم انواع داروهای دام و طیور معادل ۸۵ درصد نیاز کشور توسط ۱۶ شرکت فعال در استان سمنان تولید ۴۶۴ قلم انواع داروهای دام و طیور معادل ۸۵ درصد نیاز کشور توسط ۱۶ شرکت فعال در استان سمنان تولید ۴۶۴ قلم انواع داروهای دام و طیور معادل ۸۵ درصد نیاز کشور توسط ۱۶ شرکت فعال در استان سمنان

نظر شما