شناسهٔ خبر: 69034141 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

جوابیه سازمان تامین اجتماعی به دو گزارش درباره قطع بیمه کارگران ساختمانی

سازمان تامین اجتماعی در رابطه با بیمه کارگران ساختمانی به دو گزارش خبرگزاری ایلنا در این رابطه واکنش نشان داد‌.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، سازمان تامین اجتماعی در رابطه با بیمه کارگران ساختمانی به دو گزارش خبرگزاری ایلنا در این رابطه واکنش نشان داد‌.

متن‌هایی که می‌خوانید، جوابیه سازمان تامین اجتماعی به دو گزارش «نمونه‌هایی از قطع بیمه کارگران ساختمانی‌/ اشتباه بودن بازرسی‌ها تایید شد» و «قطع بیمه کارگران ساختمانی نقطه پایان ندارد؛ ادعا می‌کنند ما آمدیم شما نبودید‌/ از پابند الکترونیک استفاده کنید» است که طبق قانون مطبوعات عینا منتشر خواهد شد:

سردبیر محترم خبرگزاری کار ایران(ایلنا)

 

جوابیه اول:

احتراماً؛ عطف به مطلب منتشر شده در آن خبرگزاری در تاریخ 30‌/06‌/1403 با عنوان" نمونه‌هایی از قطع بیمه کارگران ساختمانی‌/ اشتباه بودن بازرسی‌ها تایید شد، اما بیمه برقرار نشد"، خواهشمند است دستور فرمائید توضیحات زیر در ارتباط با موضوع یادشده جهت تنویر افکار عمومی منتشر شود. پیشاپیش از همکاری جنابعالی سپاسگزاری می‌شود.

 

جوابیه سازمان تأمین اجتماعی

 

وفق مفاد بند (4) از ماده (1) تصویب¬نامه شماره مورخ 17‌‌/11‌‌/1402 (آیین¬نامه اجرایی بند(ط) قانون اصلاحی بیمه¬های اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب 05‌‌/11‌‌/1401)، کارگرساختمانی «فردی است که درکارهای ساختمانی اعم از ایجاد یا توسعه ساختمان، احداث یا افزایش تراکم ساختمان، تجدید بنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب مربوط به ساختمان که به طور مستقیم فعالیت داشته، مشمول مقررات خاص از نظر بیمه و بازنشستگی نبوده و اشتغال وی با بررسی مدارک، انجام استعلام¬ها و بازرسی توسط سازمان تأمین اجتماعی، احراز می¬شود»، لیکن متأسفانه بسیاری از افراد به علت پایین بودن حق¬بیمه، درگذشته بصورت غیرواقعی تحت پوشش بیمه¬ای قانون بیمه¬های اجتماعی کارگران ساختمانی قرار گرفته¬اند و از این حیث هزینه¬ زیادی را به سازمان تامین اجتماعی تحمیل کرده‌اند، لذا شناسایی دقیق کارگران ساختمانی و احراز اشتغال بکار مستقیم آنان در فعالیت¬های ساختمانی و جلوگیری از استفاده من غیرحق افراد غیرشاغل در صنعت ساختمان از مزایای قانون مذکور، از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است. 

مطابق تبصره (6) از بند (الف) قانون اصلاح ماده (5) قانون بیمه¬های اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب 22‌‌‌/06‌‌‌/1402 و همچنین بندهای (و) و (ط) قانون اصلاح ماده (5) قانون مذکور مصوب 05‌‌‌/11‌‌‌/1401 مجلس محترم شورای اسلامی، مسئولیت شناسایی کارگران واقعی شاغل در کارهای ساختمانی به منظور بهره‌مندی آنان از مزایای قانون یاد شده بر عهده سازمان تامین اجتماعی است. از طرفی حسب مفاد بندهای مذکور، این سازمان مکلف است با بکارگیری روش¬های متنوع و حتی الامکان به صورت مستقیم بر پوشش بیمه کارگران ساختمانی نظارت داشته باشد.

پالایش و شناسایی کارگران ساختمانی واقعی، فرایندی دائمی بوده و طبق تبصره (6) اصلاح ماده (5) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، سازمان تأمین‌اجتماعی مکلف است با هماهنگی وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشور و راه و شهرسازی، با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و همچنین بهره‌مندی از سامانه رفاه ایرانیان و سایر سامانه‌های مرتبط، نسبت به شناسایی دقیق کارگران شاغل در امر ساختمان در دوره اشتغال اقدام کند. در اجرای این تکلیف قانونی، این سازمان با جدیت برای احقاق حقوق قانونی کارگران ساختمانی واقعی، بازرسی از محل اشتغال و همچنین بهره‌مندی از سامانه‌های مختلف برای صحت‌سنجی احراز اشتغال به کار را در دستور کار قرار داده است تا کارگران ساختمانی واقعی از خدمات تأمین‌اجتماعی برخودار باشند.

سازمان تأمین‌اجتماعی نه‌تنها هیچ کارگرساختمانی واقعی را از فهرست افراد مشمول این بیمه حذف نکرده و

نمی¬کند، بلکه حتی زمانی‌که کارگران غیرواقعی شناسایی و حذف می‌شوند، ظرفیت جدیدی برای جایگزین نمودن کارگران واقعی به جای این افراد فراهم می‌شود. به¬رغم مکفی نبودن حق بیمه سهم کارفرمایی و با وجود کسری منابع مربوطه (از سال 1393 تاکنون بیش از 26 هزار میلیارد تومان)، این سازمان بطور مستمر نسبت به پوشش بیمه¬ای جمعیت قابل ملاحظه¬ای از کارگران ساختمانی اقدام کرده و علاوه بر آن در حال حاضر بیش از 95 هزار نفر از آنان از مزایای مستمری این سازمان شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و بازماندگی برخوردار هستند.

درخصوص آن¬دسته از مخاطبینی که به نتایج گزارش بازرسی معترض باشند، می¬توانند مدارک مثبته اشتغال بکار و سایر مستندات را به شعبه ذی¬ربط ارائه، تا مجدداً نسبت به بررسی احراز اشتغال بکار آنان اقدام شود. بدیهی است در صورت تأیید اشتغال در کارهای ساختمانی، تداوم بیمه‌پردازی آنان در زمره بیمه کارگران ساختمانی بلامانع است. بازرسی کارگران ساختمانی بصورت میدانی و همه جانبه از محل اشتغال به¬کار افراد صورت پذیرفته و توسط بازرسین منتخب شعب تأمین اجتماعی انجام می¬گیرد، ضمناً هیچ¬گونه بخشنامه و یا دستورالعمل جدیدی مبنی بر اینکه بازرسان هر یک از شعب این سازمان از سایر واحدهای اجرایی سازمان تامین اجتماعی بازرسی به عمل آورند، صادر نشده است.

درخصوص 9 نفر اعلام شده در مطلب منتشر شده باید اظهار کرد، ارتباط بیمه پردازی این افراد به علت تشابهات اسمی یا به دلیل عدم شناسایی و سایر موضوعات، توسط شعبه ذیربط خاتمه یافته بوده است، لیکن حسب هماهنگی انجام شده با واحد اجرایی مربوطه مشکل تداوم بیمه

جوابیه دوم:

 

احتراماً؛ عطف به مطلب منتشر شده در آن خبرگزاری در تاریخ 10‌/07‌/1403 با عنوان" قطع بیمه کارگران ساختمانی نقطه پایان ندارد؛ ادعا می‌کنند ما آمدیم شما نبودید‌/ از پابند الکترونیک استفاده کنید"، خواهشمند است دستور فرمائید توضیحات زیر در ارتباط با موضوع یادشده جهت تنویر افکار عمومی منتشر شود. پیشاپیش از همکاری جنابعالی سپاسگزاری می‌شود.

 

جوابیه سازمان تأمین اجتماعی

 

وفق مفاد بند (4) از ماده (1) تصویب¬نامه مورخ 17‌‌‌/11‌‌‌/1402 (آیین¬نامه اجرایی بند(ط) قانون اصلاحی بیمه¬های اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب 05‌‌‌/11‌‌‌/1401)، کارگرساختمانی «فردی است که درکارهای ساختمانی اعم از ایجاد یا توسعه ساختمان، احداث یا افزایش تراکم ساختمان، تجدید بنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب مربوط به ساختمان که به طور مستقیم فعالیت داشته، مشمول مقررات خاص از نظر بیمه و بازنشستگی نبوده و اشتغال وی با بررسی مدارک، انجام استعلام¬ها و بازرسی توسط سازمان تأمین اجتماعی، احراز می¬شود»، لیکن متاسفانه بسیاری از افراد به علت پایین بودن حق¬بیمه، درگذشته بصورت غیرواقعی تحت پوشش بیمه¬ای قانون بیمه¬های اجتماعی کارگران ساختمانی قرار گرفته¬اند و از این حیث هزینه¬ زیادی را به سازمان تامین اجتماعی تحمیل کرده‌اند، لذا شناسایی دقیق کارگران ساختمانی و احراز اشتغال بکار مستقیم آنان در فعالیت¬های ساختمانی و جلوگیری از استفاده من غیرحق افراد غیرشاغل در صنعت ساختمان از مزایای قانون مذکور، از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است. 

مطابق تبصره (6) از بند (الف) قانون اصلاح ماده (5) قانون بیمه¬های اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب 22‌‌‌‌/06‌‌‌‌/1402 و همچنین بندهای (و) و (ط) قانون اصلاح ماده (5) قانون مذکور مصوب 05‌‌‌‌/11‌‌‌‌/1401 مجلس محترم شورای اسلامی، مسئولیت شناسایی کارگران واقعی شاغل در کارهای ساختمانی به منظور بهره‌مندی آنان از مزایای قانون یاد شده بر عهده سازمان تامین اجتماعی است، لذا پالایش و شناسایی کارگران ساختمانی واقعی، فرایندی دائمی بوده و این سازمان مکلف است با هماهنگی وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشور و راه و شهرسازی، با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و همچنین بهره‌مندی از سامانه رفاه ایرانیان و سایر سامانه‌های مرتبط، نسبت به شناسایی دقیق کارگران شاغل در امر ساختمان در دوره اشتغال اقدام کند. در اجرای این تکلیف قانونی، سازمان تأمین‌اجتماعی با جدیت برای احقاق حقوق قانونی کارگران ساختمانی واقعی، بازرسی از محل اشتغال و همچنین بهره‌مندی از سامانه‌های مختلف برای صحت‌سنجی احراز اشتغال به کار را در دستور کار قرار داده است تا کارگران ساختمانی واقعی از خدمات تأمین‌اجتماعی برخودار باشند.

سازمان تأمین‌اجتماعی نه‌تنها هیچ کارگرساختمانی واقعی را از فهرست افراد مشمول این بیمه حذف نکرده و

نمی¬کند و زمانی‌که کارگران غیرواقعی شناسایی و حذف می‌شوند، ظرفیت جدیدی برای جایگزین نمودن کارگران واقعی به جای این افراد فراهم می‌شود.

درخصوص آن دسته از مشاغل کارگران ساختمانی که به دلیل جابه¬جایی مکانی و سیار بودن شغل و ماهیت ذاتی کار، امکان بررسی اشتغال بکار (با مراجعه به محل¬ کار) فراهم نیست، احراز اشتغال بکار از طریق انجام بازرسی تحقیقی یا عنداللزوم اخذ اطلاعات از محل سکونت مخاطب با رعایت سایر ضوابط و مقررات ‌جاری انجام می‌پذیرد.

همچنین به استحضار می‌رساند به¬رغم مکفی نبودن حق بیمه سهم کارفرمایی و با وجود کسری منابع مربوطه (از سال 1393 تاکنون بیش از 26 هزار میلیارد تومان)، سازمان تأمین اجتماعی بطور مستمر نسبت به پوشش بیمه¬ای جمعیت قابل ملاحظه¬ای از کارگران ساختمانی اقدام کرده و علاوه بر آن در حال حاضر بیش از 95 هزار نفر از آنان از مزایای مستمری این سازمان شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و بازماندگی برخوردار هستند.

درخصوص آن¬دسته از مخاطبینی که به نتایج گزارش بازرسی معترض باشند، می¬توانند مدارک مثبته اشتغال بکار و سایر مستندات را به شعبه تأمین اجتماعی ذیربط ارائه تا مجدداً نسبت به بررسی احراز اشتغال بکار آنان اقدام شود. بدیهی است در صورت تایید اشتغال در کارهای ساختمانی، تداوم بیمه‌پردازی آنان در زمره بیمه کارگران ساختمانی بلامانع است. 

 

انتهای پیام/

نظر شما