شناسهٔ خبر: 69030717 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

موسوی: نشست مسکو پیام اصلی «امیرخان متقی» را نشنید

دیپلمات پیشن گفت: نشست مسکو درباره افغانستان پیام اصلی امیرخان متقی در خصوص عدم حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان را نشنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ششمین نشست مشورتی فرمت مسکو با حضور نمایندگان روسیه، چین، ایران، هند، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قیرقیزستان و طالبان روز جمعه در مسکو برگزار و وضعیت افغانستان را بررسی کرد.

«سید رسول موسوی» دستیار پیشین وزیر خارجه در یادداشتی در این ارتباط نوشت: شرکت امیرخان، متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان در نشست مکو و سخنرانی حساب شده وی و پیامهایی که این سخنرانی داشت یافته مهم دولت سرپرست افغانستان در شرایط کنونی است که کشورهای غربی هجمه‌های سنگینی را علیه طالبان به خاطر مسائل حقوق بشری و تصمیمات در مسایل داخلی افغانستان دنبال می کنند.

موسوی: نشست مسکو پیام اصلی «امیرخان متقی» را نشنید سید رسول موسوی

وی در ادامه افزود: اما فکر می کنم نشست مسکو پیام اصلی امیرخان متقی را در خصوص عدم حضور گروههای تروریستی در افغانستان نشنید و بیانیه مشترک خود را با اظهار نگرانی شدید از حضور گروههای تروریستی و تجزیه‌طلب در افغانستان که تهدیدی جدی علیه امنیت جهانی و منطقه ای ایجاد کرده‌اند آغاز نمود و از حکومت سرپرست افغانستان درخواست نمود نسبت به خلع سلاح آنها و مبارزه جدی با تروریسم اقدام نماید.

موسوی: نشست مسکو پیام اصلی «امیرخان متقی» را نشنید ششمین نشست مشورتی فرمت مسکو

به نوشته این دیپلمات بازنشسته، بیانه مشترک نشست ششم همچنین موضوع ضرورت تشکیل حکومتی فراگیر در افغانستان با حضور اقشار مختلف از جمله زنان و نمایندگان گروه‌های مختلف قومی را همانند بیانیه‌های قبلی تکرار نمود؛ موضوعی که دولت سرپرست به آن حساس بود و آن را دخالت در امور داخلی خود می‌داند.

موسوی: نشست مسکو پیام اصلی «امیرخان متقی» را نشنید ششمین نشست مشورتی فرمت مسکو

موسوی در بخش پایانی این یادداشت نوشت: به عنوان یک کارشناس اضافه می‌کنم که افغانستان همسایه ماست و لازم است تمام تصمیمات مربوط به افغانستان در حوزه سیاستهای همسایگی گرفته شود. هیچ یک از کشورهای فرمت مسکو یا سایر فرمتها مسائلی را که ما با افغانستان به عنوان یک کشور همسایه داریم ندارند و لازم است ضمن شرکت مناسب در سایر ابتکارات و فرمت‌ها حتما در راستای سیاست همسایگی از ابتکارات خاص و مناسب امنیت و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران حمایت کنیم.

انتهای پیام

نظر شما