شناسهٔ خبر: 69027412 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

دیپلماسی با برگ برنده میدان

رئیس دستگاه دیپلماسی پس از تهدیدات رژیم اشغالگر قدس و درست در میانه معرکه جنگ رژیم صهیونیستی، به بیروت و از آنجا هم به دمشق رهسپار شد. سفری که بسیاری آن را غرورانگیز خواندند و به گفته بسیاری از تحلیلگران مسائل بین‌الملل این سفر بر تلاش‌ها برای اختلاف‌افکنی بین ملت‌ها و دولت‌های مقاومت خط بطلان کشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هم‌زمان با برگزاری نماز جمعه نصر در تهران، صبح روز جمعه سیزدهم مهر و در میانه معرکه جنگ رژیم صهیونیستی در لبنان و بمباران ضاحیه بیروت، همچنین با وجود هجمه تهدیدات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله هدف قرار دادن هواپیماهای ایرانی در منطقه، آن هم درست پس از انجام عملیات غرورانگیز «وعده صادق ۲»، وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان سفر کرد؛ سفری که با هدف اعلام همبستگی با دولت و مردم لبنان و رایزنی با مقامات عالی‌رتبه لبنان و مشورت سیاسی درباره تحولات جاری در منطقه و امدادرسانی به مردم لبنان صورت گرفت.

سید عباس عراقچی پس از بیروت به دمشق سفر کرد؛ سفری که بسیاری آن را افتخارآمیز خواندند تا جایی که به اذعان تحلیلگران مسائل غرب آسیا این سفر بر تلاش‌ها برای اختلاف‌افکنی بین ملت‌ها و دولت‌های مقاومت خط بطلان کشید.

دیپلماسی با برگ برنده میدان

در این سفر هیئتی بلندپایه سیدعباس عراقچی را همراهی کردند که اسماعیل بقایی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی، مهدی شوشتری، دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا، محمدرضا رئوف شیبانی، نماینده ویژه وزیر امور خارجه در غرب آسیا و عباس گلرو و سیدمحسن نبویان، دو نماینده مجلس شورای اسلامی از آن جمله‌اند. همچنین رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران نیز در این سفر حضور داشت و یک محموله ۱۰ تنی مواد غذایی و دارویی نیز برای مردم لبنان برده شد.

عراقچی در بیروت با بیان اینکه همواره حامی لبنان، مردم و شیعیان لبنان و حزب‌الله بوده و هستیم، گفت که لازم بود این را در محل و با حضور دوستان اعلام کنیم تا مطمئن باشند ایران محکم پای لبنان هست و ان‌شاءالله خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا نترسیدید به بیروت آمدید؟ گفت: خیر؛ وقتی مأموریتی به عهده انسان است، باید انجام شود. ما از این صحنه‌ها زیاد دیدیم، هم در دوران جنگ و هم بعد از آن؛ صهیونیست‌ها دیشب بمباران وحشیانه‌ای را انجام دادند و صبح هم پیش از فرود هواپیما، اطراف فرودگاه را بمباران کرده بودند. ما به این چیزها عادت داریم و اراده ما سخت‌تر از آن است که با این مسائل خدشه‌دار شود.

این سفر که در شرایط پرتلاطم و حساس منطقه غرب آسیا انجام شد، تحسین نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به همراه داشت. به‌طوری که عباس پاپی‌زاده، عضو هیئت رئیسه مجلس در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: حضور رهبر انقلاب در نماز جمعه و هم‌زمان سفر وزیر خارجه به لبنان در میان بمباران اطراف فرودگاه بیروت، اقتدار و شجاعت ایران در مقابل تهدیدات رژیم کودک‌کش را به همه جهانیان مخابره کرد.

دیپلماسی با برگ برنده میدان

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم به خبرنگار ایمنا خاطرنشان می‌کند: این سفر نشان‌دهنده حمایت به تمام معنای ایران از لبنان و حزب‌الله و سفری قابل تقدیر است.

ابوالفضل ظهره‌وند، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: این سفر نشان داد جمهوری اسلامی در هر شرایطی حامی و پشتیبان جبهه مقاومت و حزب‌الله لبنان است. در همین راستا جا دارد از عراقچی و هیئت همراه تقدیر و تشکر کنیم؛ این سفر برای ملت ایران باعث افتخار است.

در این بین سیاسیون نیز از این سفر تقدیر کردند.

جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: حضور عراقچی و تیم دیپلماسی در سوریه و لبنان و نگاه تیزبینانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در این فضای دیپلماسی جهان بسیار فعال است.

مجتبی امانی، سفیر ایران در بیروت هم که به‌تازگی در پی انفجار پیجرها در لبنان مجروح شده است، در شبکه اجتماعی ایکس، سفر عراقچی به لبنان را شجاعانه و مقتدرانه توصیف کرد و نوشت که این سفر پیامدهای مهم منطقه‌ای خواهد داشت و ایران همیشه نشان داده است که در شرایط سخت کنار لبنان خواهد ماند.

اما این سفر به‌طور ویژه از دیدگاه کارشناسان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

سیدرضا صدرالحسینی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به مواضع روشن و شفاف ایران در حمایت همه‌جانبه، به‌موقع و به‌اندازه از محور مقاومت و مردم غزه و لبنان، سفر وزیر امور خارجه به لبنان و سوریه، پیام روشنی از حمایت عمومی ایران از این ملت‌ها را به دنبال دارد. سفر عراقچی به بیروت در شرایطی که تهدیدات نظامی وجود داشت، آن هم به نمایندگی از ملت شجاع ایران که زیر تهدیدات رژیم صهیونیستی نماز باشکوه جمعه را به نام نماز نصر و پیروزی برگزار کرد، پیام‌های قابل توجهی برای نظام سلطه داشت و دلگرمی برای ملت‌های مظلوم و از جمله مردم غزه و لبنان بود.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه دشمنان دو ملت ایران و لبنان به دنبال ایجاد دوگانگی و اختلاف بودند، می‌افزاید: این سفر در شرایط ویژه کنونی خط بطلانی بر اختلاف‌افکنی بین ملت‌ها و دولت‌های مقاومت محسوب می‌شود.

وی درباره سفر عراقچی به دمشق ادامه می‌دهد: با توجه به ضرورت نزدیکی مواضع مقامات ارشد کشورهای حامی مقاومت سفر امروز به سوریه نیز می‌تواند در راستای افزایش توان روحی و روانی رزمندگان مقاومت فلسطین تأثیرات زیادی داشته باشد.

دیپلماسی با برگ برنده میدان

عراقچی همچنین در سفر به بیروت از دولت‌های منطقه دعوت کرد تا در میانه تهاجمات رژیم اسرائیل کنار لبنان بایستند و از این کشور حمایت کنند، به‌طوری که در بدو ورود به سفارت ایران در بیروت با دیپلمات‌های ایرانی در لبنان دیدار کرد و ضمن تقدیر از مجاهدت‌های آن‌ها در این شرایط حساس، از اهمیت استفاده از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک به‌منظور حمایت از لبنان و منطقه در برابر شرارت‌های رژیم صهیونیستی گفت.

وی همچنین با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان و سپس با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان دیدار کرد.

عراقچی از عزم جمهوری اسلامی ایران برای حمایت همه جانبه از لبنان در برابر تجاوز رژیم اشغالگر در راستای رویکرد مسئولانه ایران برای حراست از صلح و ثبات منطقه سخن گفت و سپس در دیدار با جمعی از شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و پارلمانی لبنان تاکید کرد که گرچه همه ما داغدار ضایعه بزرگ از دست دادن سید مقاومت و مجاهدان شجاعمان هستیم، اما نسبت به حقانیت راهمان و پیروزی نهایی بیش از هر زمانی ایمان داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در جمع خبرنگاران تاکید کرد که عملیات وعده صادق ۲ دفاع مشروع بود و اگر اسرائیل هر گونه اقدام دیگری علیه ایران انجام دهد، اقدام ایران از آن سخت‌تر خواهد بود و به‌حتم پاسخ می‌دهیم و پاسخ ما متناسب و کاملاً حساب‌شده خواهد بود و در پاسخ به این سوال که آیا ایران حزب‌الله را فروخت و مسئله بین ایران و اسرائیل به کجا خواهد رسید، تشریح کرد: «حضور من در بیروت و در این شرایط دشوار و در حالی که هر شب و هر لحظه رژیم صهیونیستی بیروت را بمباران می‌کند، خود بهترین نشانه است که ایران همچنان محکم و استوار پشت سر حزب‌الله خواهد بود و به حمایت از شیعیان و مردم لبنان ادامه خواهد داد.»

عراقچی همچنین عنوان کرد: «شرایط لبنان شرایط عادی نیست که سفر من هم یک سفر عادی باشد. درباره آتش‌بس با مسئولان لبنانی صحبت کردم و با دیگر کشورها در تماس هستیم که آتش‌بس برقرار شود. از تلاش‌ها برای آتش‌بس حمایت می‌کنیم به شرط اینکه نخست حقوق مردم لبنان رعایت شده باشد و مورد پذیرش مقاومت باشد و دوم هم‌زمان با آتش‌بس در غزه باشد.»

وی در مقصد دوم خود در دمشق گفته بود که این سفر در راستای ادامه رایزنی‌ها درباره تحولات منطقه انجام شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در این سفر با وزیر امور خارجه، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سوریه دیدار کرد و با بیان اینکه درباره تحولات منطقه در رایزنی نزدیک با دوستان در دولت سوریه بودیم، اظهار کرد: اکنون مهم‌ترین بحث روز بحث آتش‌بس در لبنان به‌ویژه غزه است، ابتکاراتی در این زمینه وجود دارد و رایزنی‌هایی صورت گرفته است که امیدواریم به نتیجه برسد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت که رژیم صهیونیستی جز زبان زور، جنگ و جنایت زبان دیگری بلد نیست و هر روز به جنایات خود در بیروت، جنوب لبنان و غزه ادامه می‌دهد و این کار احتیاج به تلاش جمعی جامعه جهانی برای توقف جنایات دارد.

به گزارش ایمنا، وزیر امور خارجه پس از آنکه عهده‌دار وزارت امور خارجه شد با توجه به تحولات منطقه درصدد بود به لبنان سفر کند، اما به توصیه شهید سیدحسن نصرالله، دبیرکل شهید حزب‌الله لبنان این سفر را به تاریخ دیگری موکول کرد.

عراقچی چندی پیش هم برای شرکت در هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود. او در این سفر موضوع غزه و جنایات اخیر صهیونیست‌ها در لبنان و توقف جنایات اسرائیل را در ملاقات‌های خود در دستور کار قرار داده بود.

وی در نشست شورای امنیت گفت که نتانیاهو و باند جنایتکار او باید به‌خاطر هولناک‌ترین جنایات دستگیر و محاکمه می‌شدند، نه اینکه به او اجازه داده شود در برابر این نهاد محترم (سازمان ملل) ظاهر شود و به اعمال شرورانه خود افتخار کند.

عراقچی همچنین در این نشست همدردی خود با مردم لبنان را اعلام کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران با تمام توان کنار ملت لبنان و مقاومت خواهد بود.

دیپلماسی با برگ برنده میدان

وزیر امور خارجه همچنین دیداری فوری با دبیرکل سازمان ملل و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل داشت و در دیدار با حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده سران این سازمان درباره اوضاع لبنان شد.

عراقچی همچنین از نیویورک با عبدالله بوحبیب همتای لبنانی خود تلفنی گفت‌وگو و این تجاوزات را به‌شدت محکوم کرد.

وی پس از حمله هوایی ششم مهر رژیم اشغالگر قدس به ضاحیه جنوبی بیروت که به شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان و سردار نیلفروشان از مستشاران نظامی ایران در لبنان منجر شده بود، در دو نشست شورای امنیت شرکت کرد و ضمن محکوم کردن این اقدامات تروریستی خواستار متوقف کردن این رژیم شد.

نظر شما