شناسهٔ خبر: 69026563 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ثبت تصاویر گوزن‌های مینیاتوری در گیلان + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان از مشاهده و ثبت همزمان سه راس شوکا ( گوزن مینیاتوری) یکی از زیباترین پستانداران ایران و کوچکترین گوزن کشور با دوربین‌های تله‌ای در ارتفاعات جنگلی شهرستان لنگرود خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، حمزه عشوری امروز _یکشنبه پانزدهم مهر_ اظهار کرد: ثبت و تصویربرداری از کوچک‌ترین گوزن‌های کشور توسط کارشناسان حفاظت محیط زیست لنگرود در ارتفاعات جنگلی شهرستان انجام شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در فصل پاییز شاخ‌های شوکا می‌افتد و در بهار کامل می‌شود، تشخیص نر و ماده بودن گونه‌ها در تصویر را دشوار کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه ثبت حضور این حیوانات در مناطق جنگلی استان نشان‌دهنده حفاظت زیستگاه‌ها و وجود محیطی امن برای زندگی جانوران است، خاطرنشان کرد: حضور فعال کارشناسان و محیط‌بانان در منطقه و همکاری جوامع محلی و همیاران به حفاظت بهتر و افزایش جمعیت این گونه با ارزش کمک شایانی کرده است.

عشوری تصریح کرد: شوکاها هم در روز و هم در شب فعال هستند، در تابستان زندگی انفرادی دارند و نر و ماده این حیوان برای خود قلمرو تشکیل می‌دهند، دارای غده‌هایی در صورت خود هستند که به وسیله ترشحات آن‌ها قلمرو خود را تعیین می‌کنند و تنها در زمستان گروه‌هایی کوچک تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: شوکاها بیشتر مناطق جنگلی جوان یا به نسبت انبوه یا جنگل‌های بین دشت و مناطق کوهستانی را برای زندگی ترجیح می‌دهند و در ایران زیستگاه اصلی این گونه در جنگل‌های متراکم هیرکانی، ارسباران و جنگل‌های غرب ایران است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد: بر اساس بند یک ماده سه قانون شکار و صید ۱۴۰۱، شوکا گونه‌ای در معرض خطر انقراض قلمداد می‌شود، شکار این گونه ممنوع است و با متخلفان برخورد قاطع و قانونی خواهد شد.

عشوری از دوستداران محیط زیست خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف شکار در عرصه‌های طبیعی مراتب را سریعاً به ادارات محیط زیست شهرستان‌ها گزارش کنند.

نظر شما