شناسهٔ خبر: 69024671 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازرس کل کرمان: خام‌فروشی معادن، رانت ناپیدای بزرگ است

کرمان - ایرنا - مدیرکل بازرسی استان کرمان تاکید کرد: سبک امروز مدیریتی اقتصاد معادن، متکی بر خام فروشی و به همین دلیل است که هیچ صنعت وابسته به معادن در استان شکل نگرفته و در حقیقت باید با رانت بزرگ خام فروشی معادن برخورد شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دادخدا سالاری روز یکشنبه در دیدار مدیرکل و کارکنان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان ضمن تاکید بر اینکه با توسعه صنایع پایین دستی در استان، صنایع مرتبط با گردشگری و صنایع دستی نیز رونق پیدا خواهد کرد، گفت: دود بی‌توجهی به توسعه صنایع پایین‌دستی به چشم‌ اقتصاد و مردم می‌رود.

وی افزود: هنرمندان صنایع دستی نیز مانند سایر تلاشگران صنایع پایین دستی معادن، از بی توجهی مدیران صنایع و معادن بزرگ به صنایع پایین دستی گلایه مند هستند.

سالاری اظهار داشت: باید به معرفی صنایع دستی کرمان با داشته های بسیار ارزشمند تاریخی و فرهنگی از یک سو و مفاخر و بزرگان خود از سوی دیگر توجه ویژه ای صورت گیرد.

بازرس‌کل استان کرمان ادامه داد: یکی از محورهای تحول در استان این است که کرمان به عنوان پایتخت مقاومت جهان اسلام، بایستی به سمت حکمرانی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی متحول شود.

بازرس کل کرمان: خام‌فروشی معادن، رانت ناپیدای بزرگ است عنوان

وی ضمن بیان اینکه متاسفانه استان کرمان به دلیل برخی بی تدبیری ها و کوتاهی ها در بسیاری از بخش ها و عرصه ها در کشور عقب افتاده است، عنوان کرد: نگاه سردار دل ها تحول گرا و اثربخش بود و با تاسی به این نگاه، می توان تحولات بزرگی را در استان و کشور محقق ساخت.

مدیرکل بازرسی استان کرمان ضمن تاکید بر اینکه با دیدگاه های حاج قاسم فاصله زیادی داریم، تصریح کرد: سپهبد شهید سلیمانی از مرزهای خودساخته مثل ترس از تغییر عبور کرده بود.

سالاری خاطرنشان کرد: در نگاه و مکتب سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، چیزی به عنوان مصلحت‌اندیشی فردی نبود و هرچه بود مصلحت اندیشی عمومی بود.

وی تاکید کرد: اگر به سمت نگاه و منش حاج قاسم حرکت کنیم، قطعا چهره استان تغییر خواهد کرد.

سالاری یادآور شد: در بحث معادن اینک کرمانی ها از داشته های خدادادی موجود بهره مندی لازم را ندارند، بلکه متضرر هم می شوند.

بازرس کل استان کرمان ادامه داد: بخش قابل توجهی از صدمه ای که به زیرساخت های جاده ای در استان کرمان وارد می شود، مربوط به سیستم حمل و نقل ماشین های سنگین معادن در محورهای مواصلاتی استان است؛ آیا مدیران معادن اقدام عملی برای بهبود زیرساخت های جاده ای و کاهش تصادفات داشته اند؟ خیر.

سالاری خاطر نشان کرد: مردم کرمان در حال تحمل عوارض معادن در بخش های مختلف هستند، اما سود و منافع اصلی در جیب عده ای پایتخت نشین است که با حمایت قوه قضاییه و مسئولان ارشد استان باید جلو این موضوع گرفته شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه صنایع پایین دستی از معادن بزرگ استان بهره چندانی نمی برند، تصریح کرد: صنایع کوچک و پایین دستی در استان کرمان از معادن بزرگ این استان سودی ندارند و این مهم جای بازاندیشی در روندهای مدیریتی و اقتصاد صنایع استان دارد.

سالاری تاکید کرد: سرمایه گذاری در بخش پایین دست معادن نه تنها به نفع استان بلکه منطبق با نظرات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از خام فروشی، تکمیل زنجیره تولید و تقویت صنایع پایین دستی و نیز به نفع مصالح ومنافع کشور خواهد بود و از این رو لازم و ضروری است که ریل گذاری در حوزه معادن و بنگاه های اقتصادی به نفع استان کرمان متحول و تغییر پیدا کند.

نظر شما